ביום שישי האחרון החלה תנועה של מטוסי בואינג 737 של אל על מנתב״ג לרמון, ככל הנראה לטובת הכנסתם לאחסון.
מי שעוקב אחרי רדאר הטיסות האזרחי הבחין ביום שישי האחרון בתנועת מטוסים חריגה של מטוסי אל על מנתב״ג לכיוון שדה התעופה רמון. בתוך כך, ארבעה מטוסי בואינג 737 צרי גוף של חברת התעופה המריאו אחד אחרי השני מנתב״ג ולאחר כ-40 דקות טיסה נחתו בשדה התעופה הדרומי. זאת, למרות שאל על כלל לא מפעילה טיסות נוסעים בין תל אביב לרמון, קו שמופעל בלעדית על ידי ארקיע וישראייר.
נכון למועד פרסום הכתבה ביום ראשון ה-29 באוקטובר, המטוסים עדיין נמצאים בשדה התעופה רמון, ולא נראה שמתוכננות עבורם טיסות חזרה לנתב״ג או ליעדים אחרים.
ניתן להעריך כי המטוסים הועברו לאחסון בשדה התעופה הדרומי כתוצאה מהירידה בביקוש בטיסות נוסעים, כך שניתן להסתפק בצי מצומצם יותר. מאז שהושלמו ברובן טיסות החילוץ של ישראלים מחו״ל, אנחנו עדים לירידה בביקוש בטיסות מנתב״ג. בהקשר זה, בשבוע שעבר הפיצה מנכ״לית אל על אגרת ללקוחות החברה שבה ציינה כי "עם הימשכות הלחימה, אנו רואים ירידה חדה בביקושים וכנגזרת מכך ירידה חדה גם בהיקפי הפעילות של החברה.״
ארבעת המטוסים שהועברו לרמון כולם מדגמי בואינג 737-800 בגילאים של 14,15,17 ו-22 שנים. כל המטוסים היו פעילים בשבוע שלפני העברתם לרמון והפעילו טיסות מסחריות של אל על ליעדים שונים באירופה. זאת מלבד מטוס יחיד שהטיסה המסחרית האחרונה שלו התבצעה ב-22 באוקטובר.
נציין כי בעבור חניית מטוסים בשדה התעופה, משלמת חברת התעופה אגרה לרשות שדות התעופה. זאת כאשר אגרות השימוש בשדה התעופה רמון נמוכות יותר מאלו של נתב״ג, בשל הביקוש הנמוך יותר לשדה הדרומי. בשני שדות התעופה, זכאים מטוסים ל-3 שעות חנייה חינם לאחר הנחיתה, ולאחר מכן משלמים אגרה על כל 24 שעות חנייה, כאשר האגרה מחושבת כנגזרת ממשקל ההמראה המירבי של המטוס.
אפשרות נוספת היא היערכות של אל על למקרה חירום, על רקע מטחי הרקטות שנורו מעזה לאזור המרכז בשבוע האחרון ומאז תחילת המלחמה ככלל. כך תוכל החברה להמשיך להפעיל לוח טיסות מצומצם משדה התעופה הדרומי באמצעות אותם מטוסים.
במקביל, על פי אתר flightradar24, נראה כי גם אחד מתוך ששת מטוסי האיירבוס A320 של ישראייר נמצא על הקרקע בשדה התעופה רמון כבר מאז ה-18 באוקטובר.
מאל על נמסר: ״אל על מקיימת הערכת מצב מתמשכת עם גורמי הביטחון והתעופה המוסמכים ובהתאם לשיקולים מבצעיים ותפעוליים משנה את פריסת המטוסים.״