לאחרונה הגיעה לישראל רכבת אווירית של בכירי הממשל האמריקאי. אילו מטוסים הגיעו לאזור שלנו ומה הייחודיות של כל מטוס?

מטוס ה-VC-25 שמוכר גם בשם ״אייר פורס 1״. תמונה: רועי ורון
מטוס ה-VC-25 שמוכר גם בכינוי ״אייר פורס 1״ נוחת בנתב״ג. תמונה: רועי ורון

האורח הבכיר ביותר היה כמובן נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, אשר הגיע ארצה במטוס בואינג מדגם VC-25A שמוכר בציבור כ-״Air Force One״. בפועל, אייר פורס 1 הוא לא השם של המטוס, אלא סימן הקריאה הרשמי של כל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שנושא את נשיא ארצות הברית על סיפונו. מטוס VC-25A הוא גרסא צבאית של בואינג 747-200, אשר מצוייד במערכות תקשורת מתקדמות, המאפשרות לו לתפקד כמרכז פיקוד נייד במקרה של תקיפה על ארצות הברית. ה-VC-25 בעל יכולות תדלוק אווירי, מה שמאפשר לו להישאר באוויר ללא הגבלת זמן.

 אזור המשרד בבואינג VC-25
אזור המשרד בבואינג VC-25

מערכות המטוס ויכולותיו נועדו להבטיח את שלומם וביטחונם של הנשיא ופמלייתו, עם מערכות תקשורת מאובטחות, מכשירי ניווט מתקדמים ובית חולים על הסיפון. יתר על כן, חללי ההפנים של המטוס הנשיאותי מעוצבים כדי לספק סביבת עבודה נוחה עבור הנשיא וצוותו. המטוס כולל סוויטה לנשיא, עם משרד גדול, שירותים וחדר ישיבות. 

כיום עובדים בבואינג על גרסא חדשה למטוס נשיא ארה״ב, שקיבלה את השם VC-25B. מטוס העתיד של נשיא ארה״ב יהיה מבוסס על הבואינג 747-8, והוא אמור להחליף את ה-VC-25A שנכנס לשירות בתחילת שנות ה-90. הפרויקט לתכנון מטוס ה״אייר פורס 1״ החדש החל בשנת 2016, עם המסירה המקורית של ה-VC-25B הראשון המיועד להכנס לשירות בשנת 2024 ​. עם זאת, התוכנית התמודדה עם מספר אתגרים שגרמו לעיכובים משמעותיים בפרויקט פיתוח המטוס

נכון להיום, פרויקט פיתוח מטוס האייר פורס 1 החדש צפוי לגרום לבואינג להפסדים מוערכים של כ-2 מיליארד דולר בשל ההתחייבות של יצרנית המטוסים האמריקאית למחיר מוסכם עבור מטוס, מבלי קשר לעלויות הפיתוח בפועל. בעוד ממשלת ארה״ב התחייבה לתקרת עלות של 3.9 מיליארד דולר, העלות הכוללת המוערכת צפויה לחצות את רף ה-5.3 מיליארד דולר.

״מטוס יום הדין״ של ממשלת ארה״ב. תמונה: Juke Schweizer
בואינג E-4, ״מטוס יום הדין״ של ממשלת ארה״ב. תמונה: Juke Schweizer

במקביל להגעתו של נשיא ארה״ב לישראל, נחת ביוון מטוס הבואינג E-4, שמוכר גם כמטוס של שר ההגנה האמריקאי או בכינוי שלו ״מטוס יום הדין״. המטוס הזה נחת בשדה התעופה חאניה שבכריתים (יוון) בסמוך לזמן הגעתו לאזור של מטוס ה-VC-25 עם נשיא ארה״ב.

גם הפעם כמו בפעמים קודמות יצא שדיווחים עיתונאיים שונים בילבלו בין מטוס ה-E-4 לבין ה-VC-25 לאור הדמיון בין שני המטוסים שמבוססים שניהם על מטוסי בואינג 747-200. עם זאת, מדובר במטוסים שונים בהחלט עם יכולות מגוונות, שניתן להבחין ביניהם ויזואלית בעיקר באמצעות הצביעה השונה שלהם.

מטוס ה-E-4B, גם הוא כאמור גרסה צבאית של הבואינג 747-200. הוא נועד לשמש כמוצב פיקוד מוטס של צבא ארצות הברית, כולל הנשיא, שר ההגנה והרמטכ"ל. ה-E-4B מצויד בציוד תקשורת מתקדם, מיגון קרינה ויכולת תדלוק אווירי, המאפשרות לו להמשיך לטוס לתקופה ממושכת, במיוחד בעת סכסוך גרעיני או משבר צבאי חמור אחר.

מטוס ה-C32-A של מזכיר המדינה של ארה״ב נוחת בנתב״ג. תמונה: ספיר שגב
מטוס ה-C32-A של מזכיר המדינה של ארה״ב נוחת בנתב״ג. תמונה: ספיר שגב

עוד אורח מיוחד היה מטוס ה-C-32A שהביא עמו את מזכיר המדינה האמריקאי. ה-C-32A הוא גרסה צבאית של המטוס המסחרי הותיק של בואינג, ה-757-200. הוא משמש את חיל האוויר של ארצות הברית בעיקר לטובת הטסת סגן הנשיא ופקידי ממשל נוספים. ה-C-32A מצויד גם הוא במערכת תקשורת משופרת והתאמות נוספות. הוא מספק יכולות חיוניות כגון קיבולת נוסעים מוגברת, קיבולת כבודה גדולה יותר וטווח מורחב, מה שהופך אותו למתאים לנסיעות ארוכות. החלק הפנימי מחולק לתאים נפרדים כדי לספק פרטיות, וכולל אזור משרדים, חדר ישיבות, חדר אוכל וחדרי שינה, מה שמקל על סביבת עבודה בזמן טיסה. 

829 מטוסים רשומים בצבא ארה״ב
829 מטוסים רשומים בצבא ארה״ב

על פי אתר planespotters, לצבא ארה״ב 829 מטוסים צבאיים רשומים, במאגר שאינו כולל מטוסי קרב. בתוך הרשימה הזו נכללים גם מטוסי ה-747 הנשיאותיים ומטוסי ה-757 שמשמשים את חיל האוויר האמריקאי להטסת בכירים.