מנכ״ל ריינאייר, מייקל או’לירי, שידוע בהתבטאויות הישירות שלו, הודיע כי לא יקח מטוסים מתוצרת רוסית גם בחינם.
מנכ״ל ריינאייר התבטא בנושא במסגרת מפגש עיתונאים של CNBC שבמסגרתו דנו על התוצאות של הצפויות של הקבוצה לשנים 2023-204. או’לירי ציין כי לא יסכים לקחת מטוסים מתוצרת רוסיה גם בחינם. מדובר באמירה חד משמעית מצד מנכ״ל חברת הלואו קוסט האירית שטוענת תמיד שקצב המסירה של מטוסים חדשים אינו מספק וגורם לכך שאינה יכולה להפעיל יותר טיסות כמו שהייתה מעוניינת.
The Russian wide-body long-range aircraft Il-96-400M made its first flight from Voronezh VASO.
– The length of the fuselage of Il-96-400M was increased by 9.65 m compared to the Il-96-300 model.
– It is designed for both commercial & freight services of range more than 8000 km. pic.twitter.com/OwSDw0nkU0
— FL360aero (@fl360aero) November 1, 2023
ברקע להתבטאות של מנכ״ל ריינאייר עומד דיווח של ממשלת רוסיה על השלמת טיסת הבכורה של מטוס נוסעים לטווח ארוך מתוצרת רוסית. המטוס, מדגם IL-96-400M מיוצר על ידי חברת בת של United Aircraft Corporation (UAC) מרוסיה. לטענת יצרנית המטוסים מרוסיה, המטוס שואף להחליף את מקומם של מטוסים מערביים כמו מטוסי הבואינג 777 או איירבוס A330/A340 בטיסות ברוסיה.
במקביל, ברוסיה מפתחים מטוס נוסעים צר גוף שקיבל את השם MC-21 שאמור להתחרות במטוסי הבואינג 737 שמרכיבים את רוב צי המטוסים של ריינאייר, עם 538 מטוסים מדגם זה. פיתוח מטוס הנוסעים הרוסי נתקל בעיכובים משמעותיים שכן הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות המערביות מנעו אספקה של רכיבים מערביים משמעותיים לפיתוח המטוס.
בסוף אוקטובר 2023, באחת מההתבטאויות החריפות של או׳לירי, הוא אמר כי בואינג צריכה ״להתאפס על עצמה״, או שריינאייר תבטל את הזמנת הענק שביצעה מיצרנית המטוסים האמריקאית. כזכור, מוקדם יותר השנה חתמה ריינאייר עם בואינג על הסכם לרכישה של עד 300 מטוסי 737MAX. המסירה של מטוסים מדגמים אלו לריינאייר על ידי בואינג מתעכבת וריינאייר מצדה טוענת שהיא נאלצת לבצע שינויים ולקצץ בלוח הטיסות שלה.
זו לא הפעם הראשונה שמנכ״ל חברת הלואו קוסט האירית מוביל קו תקיף מול ריינאייר. או׳לירי טען בשנה האחרונה שמחירי המטוסים של בואינג ״הזויים״. אמירה שהסתיימה בהזמנה כאמור של עד 300 מטוסים, ככל הנראה עם הנחה משמעותית.