חברת Norse Atlantic Airways הפכה אתמול לחברת התעופה המסחרית הראשונה שהפעילה טיסה במטוס בואינג 787 דרימליינר אל יבשת אנטארקטיקה.

למי שעדיין לא שמע, חברת התעופה נורס אטלנטיק היא חברת לואו קוסט טראנס אטלנטית נורווגית שמפעילה טיסות מוזלות בין מערב אירופה לארה״ב. הייחודיות של החברה היא שכל צי המטוסים שלה הוא מדגמי בואינג 787 חדישים. השבוע שברה החברה שיא כשהייתה לחברה הראשונה להפעיל טיסה במטוס דרימליינר לאנטרטיקה.

מטוס בואינג 787 דרימליינר של נורה אטלנטיק באנטרטיקה
מטוס בואינג 787 דרימליינר של נורה אטלנטיק באנטרטיקה

טיסת שכר מיוחדת של החברה יצאה מאוסלו ולאחר עצירת ביניים בקייפטאון, טסה במשך כ-5 שעות לתחנת המחקר ״טרול״ שבאנטרקטיקה, שם היא נחתה אתמול בשעה 02:01 בלילה. הטיסה נחתה במסלול הקרח של תחנת המחקר שאורכו 3,300 מטר. בשעה 13:30 כבר המריאה הטיסה חזרה לקייפטאון. החלק הראשון של הטיסה מאוסלו לקייפטאון ארך 12 שעות.

 מסלול הטיסה מקייפטאון לאנטרטיקה
מסלול הטיסה מקייפטאון לאנטרטיקה

מטרת הטיסה, שבוצעה על ידי חברת נורס אטלנטיק בשיתוף פעולה עם מכון המחקר Norwegian Polar Institute הייתה הובלת ציוד מחקר חיוני ומדענים לתחנת המחקר המרוחקת ״טרול״ שנמצאת באנטארקטיקה. בטיסה המיוחדת שקיבלה את המספר N0787 נכחו 45 נוסעים, כולל מדענים ממכון הקוטב הנורבגי וממדינות אחרות, המיועדים לתחנות מחקר שונות באנטארקטיקה. הטיסה הובילה גם 12 טון של ציוד מחקר חיוני לחקר האזור.

באנטארקטיקה לא קיימים מסלולים מרוצפים קונבנציונליים ועל כן נחתה החברה על ‘מסלול קרח כחול’, באורך 3,000 מטר ו-60 מטר רוחב, בשדה התעופה טרול. מכון הקוטב הנורבגי מפעיל את תחנת המחקר הממוקמת כ-235 קילומטרים מהחוף. קמילה ברקה, מנהלת מכון הקוטב הנורבגי, התייחסה לשימוש במטוסי ה-787 רחבי הגוף: “נחיתת מטוס גדול כל כך פותחת אפשרויות חדשות לחלוטין ללוגיסטיקה בטרול, שתתרום גם לחיזוק המחקר הנורבגי באנטארקטיקה”.

היתרונות של השימוש במטוס הדרימליינר היו היעילות האנרגטית של המטוס, אשר אפשרה טיסת הלוך ושוב מקייפטאון לאנטארקטיקה וחזרה ללא צורך בתדלוק. עובדה זו הפכה את המשימה לפשוטה יותר שכן היא ביטלה את המורכבות הלוגיסטית של הובלה, אחסון, וטיפול בדלק באנטארקטיקה. יתרון נוסף נוגע לקיבולת המטען הגבוהה של המטוס, ביחס למטוסים צרי גוף שהפעילו טיסות דומות עם ציוד ומדענים לאזור אנטרקטיקה. מטוסי 787-9 יכולים להכיל כ-20-25 טון מטען ויש לו יכולות העמסה מתקדמות המאפשרות העמסה ופריקה יעילים של הציוד המוטס.