בחודש יוני השנה הודיעה חברת אל על כי חתמה עם חברת התעופה האמריקאית דלתא אייר ליינס על הסכם עקרונות מחייב לשיתוף פעולה אסטרטגי. כעת שיתוף הפעולה עולה מדרגה וכן נחשף מידע נוסף על היקפו הצפוי.
במסגרת ההסכם בין אל על לדלתא הודיעו הצדדים כי ישתפו פעולה במספר הסדרים מסחריים, ביניהם, הסכם שיתוף קוד (CodeShare) לפיו לכל חברת תעופה תהיה האפשרות למכור מושבים על טיסות של חברת התעופה האחרת; הסכם שיתוף מועדונים בין חברות התעופה, שיאפשר באופן הדדי צבירה ומימוש הטבות עבור לקוחות המועדון של שתי חברות התעופה; והסכם טרקלינים שיאפשר גישה של נוסעי חברות התעופה הזכאים לכך לטרקלינים המופעלים על ידי חברות התעופה.
נזכיר, כי הסכם שיתוף קוד מאפשר לשתי חברות לשווק ולמכור טיסות שמופעלות על ידי חברת התעופה השנייה. כך למשל, תוכל אל על להציע כרטיסי טיסה למגוון גדול של יעדים בארה״ב ומחוצה לה אליהם היא אינה טסה בפועל. זאת, באמצעות שילוב של טיסת אל על לאחד מיעדי החברה באירופה או ארה״ב כמו לונדון, פריז או ניו יורק ומשם טיסה של דלתא לכל אחד מהיעדים שלה בארה״ב או מחוצה לה. כל המסלול של הנוסע יהיה בכרטיס אחד, כאשר כל ההתנהלות, כולל צ׳ק אין ושליחת מזוודות תהיה אחידה לכל מסלול הטיסה.
יותר מכך, טיסות תחת הסכם הזה שיופעלו על ידי דלתא יקבלו גם מספר טיסה נוסף עם קוד אל על (LY), בנוסף למספר הטיסה של דלתא. על אותו משקל, תוכל דלתא למכור כרטיסים משולבים לטיסות שיופעלו על ידי דלתא מארה״ב לישראל, יחד עם טיסת המשך של אל על ליעדים כמו דובאי, מומבאי ודלהי, על כרטיס יחיד.
על פי דיווח של אתר simpleflying, השבוע חלה התקדמות בנושא כאשר דלתא איירליינס ואל על הגישו למשרד התחבורה (DOT) האמריקאי בקשה להטמיע את הסכם שיתוף הקוד בין הצדדים ליעדי המשך מחוץ לארה״ב וישראל. מטרת הבקשה לאפשר לחברת דלתא לספק שירותי שיתוף קוד על טיסות שמופעלות על ידי אל על ליעדים שאינם מופיעים בתעודות של חברת דלתא.
הבקשה שהוגשה למשרד התחבורה האמריקאי נרחבת למדי ומבקשת לאפשר לשני הצדדים לשתף פעולה על כל היעדים של החברות, ולא למספר מוגבל של יעדים, כאשר יתכן שההסכם הסופי שיוטמע בפועל יהיה מוגבל יותר. על פי הבקשה, הצדדים מעניינים בשיתוף קוד כלהלן:
- בין כל נקודה בארצות הברית לכל נקודה בישראל
- בין נקודות בארצות הברית
- מעבר לארצות הברית לכל נקודה
- מעבר לישראל לכל נקודה
דלתא ביקשה אישור להחיל את הסכם זה על כל החברות השותפות שלה שמפעילות טיסות אזוריות בארה״ב כולל Delta Connection, Endeavour Air, Republic Airways ו-SkyWest Airlines.
מאותו דיווח עולה כי דלתא שואפת להציע לנוסעים שלה, באמצעות הסכם זה, כרטיסי טיסה למגוון יעדים אליהם טסה אל על, כולל שארם א-שייח' (SSH) במצרים, כמו גם פרנקפורט, לונדון הית'רו, דלהי, מומבאי, דובאי, איסטנבול, בוקרשט, סופיה, זאגרב, טביליסי, סלוניקי , לובליאנה, לרנקה, טיווט, ופאפוס. נזכיר, כי השקת הקווים של אל על לדלהי ומומבאיי נדחו למועד לא ידוע בשל המצב הנוכחי.
כמו כן, נזכיר כי דלתא, כמו שאר חברות התעופה האמריקאיות, השהתה את טיסותיה מניו יורק, אטלנטה ובוסטון לתל אביב לאור המצב הנוכחי עד לחודש פברואר 2024. אפשר להעריך כי במידה ויהיה שינוי משמעותי בתמונת המצב, חברות התעופה האמריקאיות יוכלו לחדש את טיסותיהן לתל אביב.