יצרנית המטוסים בואינג דיווחה אתמול (רביעי) על כך שרשויות התעופה באמריקה אישרו לחברה להתחיל בטיסות הסמכה של דגם ה-737MAX10, הגרסה הגדולה ביותר של המטוסים במשפחת ה-737MAX.
מטוס הבואינג 737MAX10 רשם התקדמות משמעותית השבוע כשמינהל התעופה הפדרלי של ארה”ב (FAA) העניק לחברת בואינג אישור להתחיל טיסות הסמכה של המטוס, לפני כניסתו לשירות בטיסות מסחריות. אישור זה מסמן אבן דרך מרכזי בתהליך פיתוח המטוס החדש. האישור מאפשר לטייסי הממשל האמריקאי להשתתף באופן פעיל בבדיקות הטיסה הנחוצות כדי לאשר את המטוס לשימוש מסחרי.
מייק פלמינג, סגן נשיא בכיר לתוכניות פיתוח של בואינג, יחד עם בכירים אחרים בבואינג, הציגו את הצעד האחרון כצעד קריטי לקראת קבלת הסמכה של ה-737MAX10 שכניסתו לשירות כבר מתעכבת בכשלוש שנים. נכון לעכשיו, בואינג קיבלה הזמנות לכ-1,000 מטוסי בואינג 737MAX10, מספר המשקף את הביקוש והעניין בדגם המסוים הזה בתעשיית התעופה.
ה-737MAX10 הוא המטוס הגדול ביותר במשפחת מטוסי ה-737MAX, והוא ממוצב כמתחרה של בואינג למשפחת מטוסי ה-A321neo של איירבוס שנחשבת להצלחה מסחרית בשוק מטוסי הדור הבא צרי הגוף. בואינג נערכת להסמכה של דגם זה ואספקה של יחידות ראשונות בשנת 2024 לאחר שמטוסים מדגם זה השלימו למעלה מ-400 טיסות וכמעט 1,000 שעות טיסה במהלך תוכנית הניסויים שלו.
למטוס הבואינג -737MAX10 רלוונטיות גם לשוק הישראלי. כפי שדיווחנו לאחרונה, אל על התחילה לפני מספר חודשים תכנית לחידוש צי המטוסים צרי הגוף של החברה, שכולל כיום מטוסי בואינג 737 בלבד מהדור הקודם. אל על החלה במגעים למול איירבוס ובואינג במטרה לבחון את האלטרנטיבות האפשריות שמסתכמות למעשה במטוסי 737MAX או איירבוס A321neo. במידה ואל על תבחר בסופו של דבר במטוסי הבואינג, לדגם ה-MAX10 יתרונות משמעותיים עבור אל על, בעיקר בדמות קיבולת נוסעים גבוהה שתוכל לשמש קווים עתירי ביקוש.
התוכנית המקורית של אל על, לפני המלחמה, הייתה להרחיב ולחדש את הצי שלה החל משנת 2025, במטרה להגדיל את צי המטוסים צרי הגוף של החברה ל-28 עד 31 מטוסים עד 2028, בשילוב של מטוסי הדור הבא. נכון להיום, הצי של אל על כולל מטוסי בואינג 737 מזדקנים, כאשר הגיל הממוצע של דגמי ה-737-800 וה-737-900ER שלה הוא 19.3 ו-8.9 שנים, בהתאמה. חידוש המטוסים הללו יסייע בהפחתת עלויות התפעול, כולל עלויות דלק ותחזוקה.
בעוד אל על נערכה לקבל החלטה כבר עד סוף שנת 2023, ניתן להעריך שהמלחמה שמתנהלת כעת עלולה להוביל לדחייה בתהליך קבלת ההחלטות למועד מאוחר יותר. עם זאת, להערכתנו חידוש צי המטוסים צרי הגוף יהיה צעד בלתי נמנע, והמלחמה אולי רק תדחה את מועד קבלת ההחלטה אך לא את הצורך בפרויקט. אתגר נוסף בהקשר זה הוא בדמות זמינותם של מטוסים אלו, שכן חלון הזמן לקבלת מטוסים חדשים מדגמי הדור הבא ישירות מהיצרניות עומד על מספר שנים.