נכון להיום רוב חברות התעופה הזרות, מלבד מספר מצומצם של חברות, הפסיקו לטוס לישראל במהלך מלחמת חרבות ברזל. בינתיים חברות שירותי הקרקע כבר מסתכלות על היום שאחרי והאתגרים האפשריים.

קיימת הערכה בענף התעופה בישראל שבקרוב תתחיל מגמת התאוששות מסויימת בביקוש לטיסות, שירד משמעותית בשבועות האחרונים. כפועל יוצא מכך, ואולי מירידה בהיקף הלחימה, ייתכן שגם נראה בקרוב חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה לטיסות מישראל. השבוע כבר ראינו סנונית ראשונה עם הודעתה של חברת התעופה אתיופיאן איירליינס על כך שבכוונתה לחזור להפעיל טיסות מישראל החל מתחילת חודש דצמבר.

אבל חשוב לזכור שחברות התעופה לא פועלות בוואקום – כדי שחברת תעופה תנחת בשדה תעופה מסויים, נדרשת מעטפת תמיכה משמעותית שמספקות חברות שירותי הקרקע. אותן חברות מספקות במקרים רבים את רוב השירותים לנוסע, מלבד הטיסה עצמה, בשם חברות התעופה – החל מאיוש דלפקי הצ׳ק אין, הכנת המטוס לטיסה (ניקוי,תדלוק), ליווי נוסעים נעזרים וגם את תהליך הבורדינג.

החשש כרגע בכל הנוגע לחברות שירותי הקרקע הוא לתרחיש דומה לזה שקרה בקורונה. חברות שירותי הקרקע, שרוב חברות התעופה שתחת אחריותן הפסיקו לטוס לישראל, יאלצו להוציא עובדים לחל״ת. בנקודה מסויימת בעתיד תהיה עלייה בביקוש, אולי אפילו חדה או פתאומית, כשאז כבר יהיה מאתגר לגייס את אותם עובדים מחדש מה שיוביל שוב לפערים בכוח האדם ולאותם תורים ארוכים שראינו בנתב״ג בקיץ הראשון לאחר המגפה.

בנתב״ג פועלות 3 חברות שירותי קרקע שמספקות שירותי קרקע לרוב חברות התעופה הזרות: לאופר, אירוהנדלינג ו-QAS. כך למשל 80% מחברות התעופה שבאחריות לאופר עדיין לא עדכנו על מועד חזרה לפעילות בישראל, מה שיכול לקרות בדצמבר, מרץ או אפילו מאוחר יותר במקרה של חלק מהחברות. חוסר הוודאות מקשה על אותן חברות לקבל החלטות באשר להמשך העסקת עובדי החברה.

חשוב להגיד שאמנם כרגע נתב״ג ריק למדי ברוב השבוע, ברמה שמקשה עלינו לדמיין שדה עמוס במיוחד. ועם זאת, קשה לשכוח איך אותם מראות בדיוק התהפכו לחלוטין תוך זמן קצר לאחר מגפת הקורונה. אמנם כרגע אנחנו צופים התאוששות איטית של תנועת הנוסעים בנתב״ג, וחזרה הדרגתית של חברות תעופה, אך בהחלט יתכן תרחיש שבו בנקודה מסויימת נראה חזרה של מספר גדול של חברות תעופה.

חברת שירותי הקרקע לאופר מתייחסת לעיכוב בחזרת חברות התעופה לפעילות בישראל: “המשמעות היא שענף התעופה בכלל וחברות שרותי הקרקע בפרט יוותרו במצב של אי ודאות במשך לפחות 3 חודשים. כנגזרת מכך, העובדים שרק לפני חצי שנה חזרו לשגרת עבודה רגילה בנתב”ג אחרי הקורונה, לא יסכימו להמתין שוב עד שהענף יחזור לפעילות מלאה ויתחילו לחפש עבודה במקומות אחרים.״.

בלאופר מאמינים שהפתרון נמצא אצל הממשלה וקוראים להם  לסייע בדמות תשלומי חל״ת שייאפשרו לחברות שירותי הקרקע להמשיך ולהעסיק את העובדים כעובדי חברה: ״זאת הדרך היחידה להמשיך ולהפעיל את נתב”ג, שכן אם לא, נמצא עצמנו שוב בכאוס שהתרחש לאחר תקופת הקורונה, עם חזרת נתב”ג לשגרה.״ ציינו בחברת שירותי הקרקע.