משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם היום מכרז להפעלת טיסות מטען מ/אל ישראל, בין היתר במטרה להעניק רשת ביטחון כלכלית לחברות תעופה ישראליות וזרות אשר יפעילו טיסות מטען לישראל. 

במשרד הכלכלה מפרסמים היום מכרז שנועד להבטיח את המשך תנועת המטענים מ/אל ישראל ושאמור להעניק לחברות התעופה רשת ביטחון כלכלית. החברות שיזכו במכרז יפעילו טיסות ליעדים נבחרים באירופה, אסיה וארה”ב בהתאם לדרישות וצרכי המשרד, כדי להבטיח העברת מטענים באופן מלא ורציף בהתאם לתנאים המשתנים בעת הזו. המכרז מיועד לחברות תעופה ישראליות וזרות בעלות יכולת להטיס מטענים לישראל וממנה.

במשרד הכלכלה מציינים כי מדי יום בשבועות האחרונים משונעות לישראל וממנה, כ-760 טון סחורות, מהן כ-60% יבוא וכ-40% יצוא. בתוך כך ציוד רפואי, רכיבים אלקטרוניים, ציוד צבאי ויבוא תעשייתי. הטסת מטענים דרך האוויר מהווה כ-1% מתנועת הסחר לישראל וממנה, בעוד מרבית הסחר – 99% מתבצע באוניות דרך הים.

עד פרוץ המלחמה, כ-50% מהמטען האווירי לישראל וממנה היה משונע בטיסות נוסעים וכ-50% בטיסות מטען. מאז ה-7.10.23, נוכח ביטול טיסות נוסעים רבות לישראל וממנה, רוב השינוע האווירי (כ-75%) נעשה באמצעות מטוסי מטען והשאר (כ-25%) בטיסות נוסעים.

במסגרת המתווה, שהופעל לראשונה ע”י משרד הכלכלה והתעשייה לתקופה מוגבלת במהלך הקורונה, החברות שיפעילו טיסות מטען ישירות לאותם יעדים, ייבחרו במכרז שיתבסס, בין היתר, על ההכנסה המבוקשת ע”י חברת התעופה, וזאת כדי למנוע עליית מחירים עבור היבואנים והיצואנים המשתמשים בשירותי הקו.

נזכיר כי חברות התעופה הישראליות נרתמו גם הן למאמץ להטסת מטענים וחברת אל על אף הסבה באופן חלקי מטוס נוסעים מדגם בואינג 777-200 למטוס מטען, במטרה להגדיל את נפח המטען שיכול המטוס להכיל בכל טיסה. להערכתנו, זכייה של חברות תעופה זרות במכרז תוכל לעודד חזרה שלהן להפעיל טיסות נוסעים מישראל, שכן ההכנסות ממטענים יוכלו לכסות על ביקוש נמוך מצד הנוסעים. כך למשל חברת אמירייטס, שהפסיקה לטוס לישראל, יכולה להציע נפח מטען של כ-20 טון בכל טיסה של מטוס בואינג 777-300, בנוסף למטען של הנוסעים.

לצד האתגר של הביקוש הנמוך, קיים האתגר של היעדר כיסוי ביטוחי לטיסה לישראל בזמן מלחמה. למיטב ידיעתנו בימים האחרונים נעשתה חשיבה במשרדי הממשלה כדי לנסות לפתור גם את אתגר זה, ייתכן באמצעות מתן ערבויות ישראליות ממשלתיות לחברות תעופה מסויימות, במטרה לאפשר להן להמשיך להפעיל טיסות נוסעים מישראל.

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה: “ההיצע התעופתי הפועל כיום, מספק מענה למרבית צרכי התעשייה, זאת למרות ביטולי טיסות של חברות זרות מאז פרוץ המלחמה. יחד עם זאת, החלטנו שיהיה נכון להתכונן למצבים ותרחישים שונים ולפרסם את המכרז להשקת המתווה על כל מקרה, ואני מודה למשרד האוצר, לרשות התעופה האזרחית, איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, שהתגייסותם המהירה סייעה להוצאתו לפועל של מתווה זה”.