רשות שדות התעופה מודיעה כי בנתב״ג פועלים להחזיר את חברות התעופה הזרות שהפסיקו לטוס מישראל, באמצעות תקשורת ישירה מול אותן חברות.

מנהל שדה התעופה נתב”ג, תא”ל במיל’ אודי בר עוז, ערך שיחה עם למעלה מ-120 נציגים של חברות התעופה הבינ”ל בישראל במטרה לקדם את חזרתן לטיסות לישראל. בסקירה הציג בר עוז נתונים ולפיהם נתב”ג פעל ופועל באופן רציף מתחילת הלחימה ולמרות מטחי הרקטות למרכז לא היו נפילות או פגיעות בנתב”ג. עוד הוצג לנציגי החברות, שמרביתם אינם יושבים באופן קבוע בישראל, כי נכון לעכשיו הפעילות במשק חזרה, כמעט, לשגרה ללא הגבלות מיוחדות במרבית האזורים.

על פי רשות שדות התעופה, נכון להיום הממוצע היומי של תנועת מטוסים לנתב”ג עומד על כ-200 המראות/נחיתות ובכלל זה טיסות בינ”ל, פנים ארציות, פרטיות ומטוסי מטען. מבחינת חברות תעופה זרות, מתחילת הלחימה המשיכו מספר מצומצם של חברות זרות המשיכו בפעילות רציפה לנתב”ג ובכללן אתיחאד, פליי דובאי, היינאן, אזימוט, רד ווינגס, אוזבקיסטאן איירווייז ועוד. בר עוז עדכן את המשתתפים בפגישה כי חברות תעופה נוספות בוחנות חזרה לטיסות לישראל, כאשר אתיופיאן כבר הודיעה על חזרתה בשבוע הבא.

מנהל נתב”ג הודיע לנציגי החברות כי הנהלת נתב”ג תעשה ככל שביכולתה על מנת להיענות לבקשות מיוחדות של החברות הזרות שיהיו מעוניינות לחזור להפעיל טיסות לישראל באופן סדיר. בר עוז סיכם את הפגישה בתקווה לראות את מטוסי כל החברות חזרה בנתב”ג במהרה.

אחת הבעיות שלא מתייחסים אליהם בנתב״ג בהקשר זה הוא היבט הביקוש, שירד משמעותית בחודש האחרון. כך למשל היום, יום רביעי ה-29/11, יעברו בנמל התעופה בן גוריון כ-13,200 נוסעים ב- 85 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. לשם ההשוואה, בחודש נובמבר 2022 עברו בנתב״ג סה״כ 1,719,288 נוסעים נכנסים ויוצאים, כלומר כ-57,000 נוסעים ביום בממוצע או 10,487 טיסות יומיות, כ-349 טיסות יומיות בממוצע.

מלבד מספר יעדים בהם נרשמים ביקושי שיא להיצע הקיים, כמו ניו יורק ופריז, הביקושים להרבה יעדים ירדו משמעותית ולא בטוח שגם אם חברות התעופה ירצו לחזור ארצה זה יהיה כלכלי עבורן בעת הנוכחית. ועם זאת, מדובר כנראה גם באפקט של ״ביצה ותרנגולת״. ההערכה בתעשייה היא שלא יהיה מנוס מהתאוששות של הביקוש בקרוב, ייתכן כבר לקראת הכריסמס, ותוספת טיסות תסייע להוריד מעט את הקפיצה במחירים שנוצרה מהיעדר ההיצע.

ולמרות כל האמור לעיל, ישנם יעדים כאמור שבהחלט דרושה בהם נוכחות של חברות תעופה נוספות בהקדם, כמו ניו יורק, פריז ולונדון. אל על ממשיכה להרחיב את ההיצע על פי ביקוש והגיעה גם עד ל-7 טיסות יומיות בין תל אביב לניו יורק, מספר שיא במיוחד ביחס לעונת החורף.

תמונה: דוד דניאל