חברת התעופה אל על מפרסמת היום את הדו״חות הכספיים של החברה לרבעון השלישי של 2023. למרות מלחמת חרבות ברזל, שיצרה חוסר וודאות בתעשייה, נכון לעכשיו אל על ממשיכה לממש את התכנית האסטרטגית שלה שכוללת גדילה של החברה.

בדו״חות של הרבעון השלישי שמתפרסמים היום, מציינים באל על כי החברה צופה כי תעמוד ביעדיה העסקיים בכלל ולשנת 2023, אך החברה אינה יודעת להעריך את השלכות המלחמה על תוצאות פעילותה ברבעון הראשון לשנת 2024.

ולמרות חוסר הוודאות, באל על מציינים כי נכון לעכשיו לא חל שינוי מהותי באסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה והיא ממשיכה לממש את התכנית הרב שנתית שאישר דירקטוריון החברה לשנים שבין 2028-2023. עם זאת, אל על תבחן את הצורך בעדכון התוכנית האסטרטגית של החברה במהלך שנת 2024, לאחר שיודעו השפעות המלחמה על פעילותה של החברה ותוצאותיה.

בתוך כך מציינים באל על כי הושלם תהליך השדרוג (רטרופיט) של שני מטוסי בואינג 777 והתהליך ייושם בשני מטוסים נוספים עד סוף שנת 2024. כמו כן, החברה בוחנת הפעלה של מטוסים נוספים מתוך צי זה, שכולל 2 מטוסים נוספים ו-6 מטוסי 777-200 סה״כ. מדובר במהלך שייקח זמן שכן בדו״ח מציינת אל על כי היא מכירה בירידת ערך של כ-7.8 מיליון דולר על שלושה מנועי 777 שאינם שמישים.

כמו כן ממשיכה החברה כרגיל בתהליך ההצטיידות ב-3 מטוסי בואינג 787 נוספים שצפויים להגיע בין השנים 2024-2026, ע״ב הסכמים שחתמה החברה לפני המלחמה. מטוס 787-9 ראשון צפוי להימסר לחברה כבר ברבעון השני של 2024 כשהבאים אחריו צפויים להימסר לחברה ברבעון השלישי לשנת 2025 וברבעון הראשון לשנת 2026. נכון לעכשיו אל על לא ציינה כי היא בוחנת אפשרות ליציאה מהסכמים אלו.

באל על מציינים גם כי הם ממשיכים בתהליך החידוש של צי המטוסים צרי הגוף של החברה. נזכיר, כי בעדכון האחרון בנושא אל על קיבלה הצעות לרכש של מטוסים צרי גוף מבואינג (737MAX) ואיירבוס (A321neo) והיא ממשיכה לבחון את ההצעות. ככל הידוע לנו, לפני מלחמת חרבות ברזל אל על שאפה לקבל החלטה בנושא כבר עד סוף שנת 2023, כשאפשר להעריך כעת שההחלטה בנושא תגלוש לשנת 2024.

לבסוף מציינים באל על את המטרה להשמיש את כל מטוסי החברה שלא נמצאים כרגע בשימוש פעיל עד סוף שנת 2024. סה״כ נמצאים היום בשירות פעיל 44 מתוך 47 המטוסים שברשות החברה, כשבנוסף יש מטוס 737-800 שנמצא בתחזוקה, ושני מטוסי 777 שלא נמצאים בשימוש ודורשים שיפוץ משמעותי טרם חזרה לשירות.

ההחלטה של אל על להמשיך לממש את התכנית האסטרטגית במלואה מצביעה על איתנות החברה. חברות התעופה הישראליות נמצאות במצב של חוסר וודאות גדול יחסית באשר לצפי המכירות לשנת 2024, עם קושי לצפות את ההתנהגות של השוק עם אפשרות להתאוששות איטית או מהירה בביקושים. ועם זאת, אל על ממשיכה בתוכנית השאפתנית שכוללת הצטיידות ב-3 מטוסי דרימליינר, החלפה והצטיידות במטוסים צרי גוף נוספים וחידוש של צי ה-777, פרויקטים של מיליארדי דולרים.

באשר לנתונים: אל על מדווחת כי ברבעון השלישי הסתכמו ההכנסות של החברה בכ-696 מיליון דולר, גידול של 11% בהכנסות הרבעון המקביל אשתקד, שהסתכמו בכ-626  מיליון דולר, וזאת על רקע הביקושים הגבוהים לטיסות נוסעים. בהקשר זה, התפוסה במטוסי החברה עמדה ברבעון זה על נתון של 88.1% בהשוואה ל-87.5% ברבעון המקביל אשתקד.

נזכיר כי על פי נתוני רשות שדות התעופה, אל על הייתה חברת התעופה הישראלית היחידה שהראתה שיפור במדד הנוסעים בחודש אוקטובר ביחס לחודש המקביל בשנה שעברה עם גדילה משמעותית של כ-19% בתנועת הנוסעים. עם זאת, טרם ידוע האם אל על תשמר את הנתון הזה בחודש נובמבר, שבו הביקושים ירדו.

תמונה: דוד דניאל