בדיון ועדת הכלכלה של הכנסת ביקשו חברות התעופה הישראליות את השהיית חוק טיבי לאחר שהחזירו לטסים כ-155 מיליון דולר בשל טיסות שבוטלו מאז המלחמה. רשות התעופה האזרחית תומכת גם היא בביטול מרכיב הפיצוי עד חודש מרץ.
ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום לדיון שעסק במצב חברות התעופה הישראליות בזמן מלחמה. במהלך הדיון עלה כי סך כל ההחזרים ששילמו החברות הישראליות בשל ביטולי טיסה, כמתחייב מחוק שירותי תעופה (חוק טיבי) עומד על כ-155 מיליון דולר.
חברות התעופה הישראליות, בתמיכת רשות התעופה האזרחית, ביקשו במסגרת הועדה להסיר לפחות באופן זמני את חובת הפיצוי של נוסעים כחלק מחוק שירותי תעופה (המוכר גם כחוק טיבי). נזכיר כי על פי חוק שירותי תעופה, נוסעים שטיסתם בוטלה זכאים לפיצוי שנע בין 1,390-3,340 ש״ח כתלות באורך הטיסה. יצוין, כי כבר בחוק הקיים מצוין כי נוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי אם ״הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות״.
סמנכ”ל המסחר של אל על, שלומי זפרני, ציין כי “יש צורך לטפל בחוק שירותי תעופה ולהסיר את חובת הפיצוי לעת הזו”. הוא ציין כי הממשלה הכינה תזכיר חוק למקרה הנוכחי, אך עדיין החוק עצמו לא נותן מענה במקרים של מלחמה או קורונה למשל. זפרני הוסיף כי “אם אל על לא הייתה מתקיימת נתב”ג כמעט והיה נסגר, אנחנו מטיסים כמעט 80% מהעוברים בנתב”ג וזו תשובה ברורה לשאלה מדוע צריך תעופה ישראלית, דבר שבשוטף לא מקבל התייחסות מתאימה”.
מנכ”ל ישראייר, אורי סירקיס, ציין כי החוק לא מתייחס למקרי קיצון ואירועי משבר, ולכן נדרש התיקון. הוא הוסיף כי החברה פועלת בכ-30% לעומת השגרה, אך לא שלחה אף עובד לחל”ת כדי לא לאבד כשירות, ויש בה 45 מגויסים בצו 8. הוא ציין כי ההחזר על הטיסות שבוטלו הסתכם בכ-20 מיליון דולר. סמנכ”ל הכספים של ארקיע, אלון סולר, ציין כי ארקיע הוציאה בעל כורחה כ-200 עובדים לחל”ת ומבקשת השתתפות מדינה בהעסקת עובדים חיוניים. לדבריו, היקף התשלום על ביטולים בחברה עומד על כ-15-20 מיליון דולר. זפרני התייחס גם הוא להיקף ההחזרים, ואמר כי מדובר בכ-120 מיליון דולר שאל על השיבה ללקוחותיה.
מנהל אגף כלכלה וקשרי תעופה ברשות התעופה האזרחית, ישי דון יחיא, אמר כי הרשות הגישה לפני שבוע לממשלה תזכיר הצעת חוק, לפיו יבוטל מרכיב הפיצוי הנוסף מתחילת המלחמה ועד סוף מרץ. הוא אף ציין כי הוא סבור שאין חולק שבמקרים של ביטול טיסה את התשלום עבורה צריך להחזיר ללקוחות.
יו״ר הועדה ציין כי לנוכח העובדה שהביטלים נגרמו כתוצאה מהמלחמה הוא לא חושב שחברות התעופה צריכות לשאת בעלות הפיצוי הנוסף על ביטול טיסה.
תמונה: דוד דניאל