מאז תום מגפת הקורונה החל אל על להחזיר בהדרגה את צי מטוסי הבואינג 777-200 לשירות וכן להשקיע בשדרוג חוויית הנוסע שבהם. צי מטוסים זה כולל שישה מטוסים מהם ארבעה נמצאים בשירות ושניים עדיין נמצאים באחסון מאז מגפת הקורונה. כעת נודע לחדשות תעופה פרטים נוספים על התכניות של אל על לצי מטוסי ה-777.
כזכור, בתחילת חודש נובמבר הודיעה אל על כי על רקע הלחימה בישראל וכמענה לצרכים חיוניים, החברה ביצעה הסבה חלקית של מטוס בואינג 777 להטסת מטענים, וזאת באמצעות הסרה זמנית של מושבי הנוסעים בקבינות השונות. מטוס ה-777, שנחשב למטוסי מטען בעל קיבולת גבוהה, יכול להכיל בין 25 ל-50 טון מטען בכל טיסה בתצורה זו ועד 100 טון בתצורת מטען מלאה.
במהלך חודש נובמבר הפעילה אל על כ-27 טיסות מטען ייעודיות באמצעות מטוס זה ללייז׳ (בלגיה), בנגקוק, ופראג וזאת עד ל-29 בנובמבר. כעת נודע לחדשות תעופה כי כעת, כחודש לאחר תחילת פעילותו בתצורת מטען, אל על כבר פועלת להסב את המטוס חזרה לתצורת נוסעים. אפשר להעריך שהמטרה היא להכניס את המטוס לשירות בקווים כמו פריז, לונדון, אמסטרדם ובנגקוק. באותם יעדים נרשם ביקוש גבוה עם טיסות מלאות ומחירים שמטפסים בהתאם.
החזרתו של המטוס לשירות טיסות נוסעים תאפשר גם לבצע תהליך רטרופיט (שדרוג תצורת פנים) של שני מטוסי 777 הנותרים שטרם עברו את התהליך. במסגרת התהליך יוצא מטוס אחד משירות כל פעם למספר חודשים לטובת תהליך השדרוג. למיטב ידיעתנו, למרות חוסר הוודאות הקיים, נכון לעכשיו אל על ממשיכה בתוכנית להשלים את תהליך הרטרופיט לשני מטוסי ה-777 הנותרים במהלך שנת 2024. עלות תהליך הרטרופיט של כל מטוס בצי עומדת על כ-15 מיליון דולר.
במקביל אל על מתכננת גם שדרוג חיצוני שיכלול צביעה מחדש של צי מטוסי ה-777 שרובם (3 מתוך 4) נושא צביעה ישנה של החברה. הצביעה תתבצע ככל הנראה במלטה, על ידי אותה חברה שצבעה את מטוס ה-777 היחיד של אל על שכבר קיבל צביעה עדכנית דומה לזו של מטוסי ה-787 דרימליינר החדשים יותר של החברה. בעוד שני מטוסי 777 כבר עברו תהליך רטרופיט, הם נותרו עם צביעה חיצונית מיושנת.
באשר לשני מטוסי ה-777 שנמצאים באחסון, פרסמנו בעבר כי אל על בוחנת את האפשרות להכניס אותם לשירות במהלך שנת 2024. מדובר בתהליך מעט מורכב יותר שכן שלושה מנועים מדגמי TRENT 800 המשמשים את צי מטוסי 777 אינם שמישים. אל על מעריכה את ירידת הערך מהוצאתם משימוש בכ-7.8 מיליון דולר, כאשר ייתכן והחברה תצטרך להשקיע סכומים דומה לטובת החזרתם לשירות.
נזכיר כי למטוסי ה-777 חשיבות ייחודית בצי של אל על שכן לאחר תהליך השדרוג הם המטוסים בעלי קיבולת הנוסעים הגבוהה ביותר בצי של אל על עם 313 מושבים ב-3 מחלקות שירות: עסקים (28 מושבים), תיירים פרימיום (32 מושבים) ותיירים (253 מושבים). במיוחד בעיתות של ביקושי שיא כמו שאנחנו חווים כעת ובעונות הקיץ, מטוסים אלו מאפשרים לאל על להגדיל את ההיצע בקווים מבוקשים בקלות יחסית על ידי הצבת אותם מטוסים.