בתקופה זו, בה טיסות רבות מתבטלות ואנשים רבים נאלצים לבטל חופשות שתכננו מבעוד מועד, נשאלת השאלה האם ואיך בכל זאת ניתן לקבל החזר כספי עבור מלון שהוזמן ללא אפשרות של החזר בגין ביטול.

כשטיסה מבוטלת על ידי חברת התעופה, היא מחויבת להחזיר לנוסע את מלוא הסכום ששילם. אך מה לגבי המלון שהוזמן שבנפרד? המלון הרי לא תלוי בחברת התעופה ומדיניות הביטול שתחול היא זו של המלון עצמו וזו שאושרה בעת ביצוע ההזמנה. במצב בו חברת תעופה ביטלה טיסה ליעד מסוים אליו הוזמן מלון ללא אפשרות של החזר בגין ביטול, המצב  הנתון הוא שיתקבל החזר כספי מחברת התעופה אך לא מהמלון, וזו בעיה.

אז הנה כמה דברים שניתן לעשות כדי לנסות לא לצאת מופסדים ולקבל את הכסף או חלקו בחזרה. קודם כל יש לבדוק מה מדיניות הביטול עבור המלון שהוזמן.

במידה והמדיניות הביטול היא שניתן לקבל החזר עבור ביטול עד תאריך מסוים, יש לוודא כי מבצעים את הביטול עד אותו תאריך. במידה ותנאי ההזמנה הם ביטול ללא החזר כספי, מה שמומלץ לעשות זה ליצור קשר עם הספק ממנו ביצעתם את ההזמנה, לבקש לבטל ללא עלות ולהסביר בצורה ברירה ונעימה מדוע אינכם יכולים לממש את ההזמנה. ניתן להזכיר את הטיסות שבוטלו בעקבות המצב בישראל, שירות צבאי או מילואים וחס חלילה מצב רפואי שלא מאפשר לטוס.

במידה והספק או האתר המתווך (לדוגמא בוקינג.קום) מסרב לביטול ללא עלות, ההמלצה היא לפנות ישירות למלון עצמו עם אותו ההסבר. במידה והמלון עצמו מסכים לביטול עם החזר מלא, יש לעדכן את הספק כי המלון הסכים ולוודא כי הספק מבטל את ההזמנה ומבצע החזר כספי (לחילופין אם טרם בוצע החיוב לא מחייב). במצב בו המלון ו/או הספק לא מסכימים לבטל את ההזמנה ללא עלות, אפשר לבקש מהם לפחות לשנות את התאריכים של ההזמנה, כך תישאר האופציה לממש את ההזמנה בעתיד.

במצב בו כלו כל הקיצין ניתן לנסות למכור את הזמנת המלון למישהו אחר, להיעזר בקבוצות ייעודיות בפייסבוק או פלטפורמות של מרקטפלייס. לסיום, לביצוע הזמנת טיסות עתידיות מומלץ להתעדכן אילו חברות תעופה מחדשות את טיסותיהן לישראל ולהזמנת מלונות, יש לשקול לבחור כאלו שמציעות החזר מלא בגין ביטול גם אם הן יקרות יותר מאלו עם מדיניות ביטול קשיחה יותר.

להלן נוסח אפשרי לפנייה למלון בבקשה לביטול הזמנה ללא עלות:

Date:

Request for cancellation of hotel reservations and refund

To:

Good Morning / Evening

On [date] I booked a hotel stay, reservation [#####] and unfortunately I would have to cancel. Due to the war in Israel [my flight was cancelled / I was called for reserve duty/ I was injured during the war].

Although the reservation is non-refundable, the circumstances are not normal and I would very much appreciate understanding of the situation so I will not be financially hurt.

Awaiting your reply.

Thank you in advance and have a nice day.

[your name and contact details]