אל על היא חברת התעופה העיקרית שנכון למועד זה מפעילה טיסות מישראל, ובשונה מחברות תעופה זרות שביטלו את כל טיסותיהן לארץ בתחילת המלחמה, אל על היא אחת ממעט חברות התעופה שהמשיכו לטוס.

במצב בו חברת התעופה מבטלת טיסה שתוכננה להמריא או לנחות בישראל, היא מחויבת להשיב לנוסע את כל כספו בחזרה. זאת לפי החוק הישראלי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) – תשע”ב-2012 שמסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של ביטולים ושינויים בטיסה בתנאי הכרטיס, הורדה מטיסה בשל Overbooking וכו’. אך לא הדבר כך כאשר מדובר בביטול מרצון על ידי הנוסע. במצב כזה בו הנוסע מעוניין לבטל את הטיסה ולא חברת התעופה היא זו שביטלה, הנוסע כפוף למדיניות הביטולים של כרטיס הטיסה שרכש.

ברוב המצבים מדיניות הביטולים קשיחה כך שבמקרה בו נוסע מבטל טיסה הוא לא יהיה זכאי להחזר כספי. במקרים אחרים מדיניות הביטולים גמישה יותר כך שנוסע יוכל לשנות את תאריכי הטיסה ללא עלות נוספות או תוספת של הפרשי מחירים בלבד. בקצה השני מדיניות הביטולים קשיחה כך שהנוסע לא יקבל החזר כספי כלל במידה והוא מעוניין לבטל את הכרטיס שרכש.

בתחילת המלחמה אל על עדכנה את מדיניות השינויים והביטולים שלה, כך  שכל נוסע שיהיה מעוניין לבטל את טיסתו, ללא קשר לסוג כרטיס הטיסה שרכש יהיה זכאי:

  1. לבטל ולקבל שובר זיכוי למימוש עתידי בערך המלא של הכרטיס הנרכש. נוסעים שרכשו כרטיסים עם אפשרויות של החזר מלא בגין ביטול כמובן יוכלו לקבל החזר כספי מלא במקום השובר. בנוסף לא יהיה ניתן לקבל שובר עבור כרטיסי בונוס וטיסה שנוצלה באופן חלקי, לדוגמא טיסה שניצלם כבר לג אחד.
  2. לשנות את מועד הטיסה ללא דמי שינוי, אך כן ייגבו הפרשי מחיר במידה וקיימים. במידה והשינוי יהיה עבור טיסה זולה יותר, לא יינתן זיכוי.
  3. להקפיא את הטיסה. הקפאה משמעותה ביטול הטיסה הנוכחית והזמנה עתידית לכל יעד אל על (במידה וטרם נוצלה חלק מהטיסה) בתוספת הפרשי מחיר ככל שיהיו. ההקפאה תקפה עד שנה פחות יום ממועד הכרטוס המקורי. בשונה משובר, כרטיסים מוקפאים אינם ניתנים להעברה.

אל על מעדכנת מעת לעת את מועד ההמראה האחרון לגביו המדיניות המקלה תקפה ויש להתעדכן  באתר החברה אודות המועדים וכל התנאים.

מטוס 737-900 של אל על
מטוס 737-900 של אל על. תמונה: דני שדה

נזכיר למי שהזמין טיסה מחברת תעופה ישראלית ומתחרט לאחר זמן קצר, עומד לרשותו חוק הגנת הצרכן. במסגרת החוק, צרכן שביטל הזמנה שנעשתה אונליין או בטלפון בתוך 14 ימים ממועד הרכישה ולא יאוחר מ 7 ימי עסקים ממועד ההמראה המתוכנן, יהיה זכאי להחזר מלא בקיזוז 100 שקלים או 5% ממחיר העסקה, הנמוך מבינהם. הכל כפוף לתנאים המפורטים בחוק הגנת הצרכן.

ומה קורה בחברות תעופה זרות?

כמו שצוין, בימי שגרה, ביטולים ושינויים בהזמנה כפופים למדיניות השינוי והביטול של הכרטיס. בעקבות המלחמה ואי יכולת ורצון של נוסעים רבים לצאת לחו”ל, שלושת חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר הגמישו את תנאי הביטול והשינוי. ברוב חברות התעופה הזרות במידה והנוסע יהיה מעוניין לבטל את טיסתו, מדיניות הביטול בעת רכישת הכרטיס היא זו שתקבע, ורובן לא מחזיקות במדיניות ביטולים גמישה לאור המצב.

בכל מקרה גם אם הזמנתם טיסה מחברת תעופה זרה ולפי מדיניות הביטול לא מגיע לכם החזר בגין ביטול, אפשר לנסות ליצור קשר, להסביר את המצב ולקוות להתחשבות.