כמדי שנה בחג המולד, מה שכבר הפך למסורת, אפליקציית מעקב הטיסות הפופולרית Flightradar24 מציגה טיסה מיוחדת במיוחד בשמי העולם. מי שייכנס לאפליקצייה במהלך ימי החג יוכל לראות בנוסף להמוני המטוסים הצהובים בשמיים, טיסה אחת כתומה בצורה של מזחלת עם שלושה איילים, וזוהי ה”טיסה” של  סנטה קלאוז מאזור הקוטב הצפוני. אם לא מצאתם את הטיסה על גבי המפה אתם יכולים לחפש אותה לפי נתיב ולרשום XMS-XMS, אז תופיע אותה הטיסה שנתיב הטיסה שלה הוא מהקוטב הצפוני לקוטב הצפוני. נדגיש כמובן שמדובר בהומור ואין באמת טיסה כזו במציאות. מעניין לראות כי ה”טיסה” הזו של סנטה היא הטיסה הכי נעקבת עם בערך 50,000 מתצפתים בזמני השיא, ובכך היא מדורגת כטיסה הכי נעקבת בעולם בזמן זה.

לטובת מי שלא מכיר, אפליקציית Flightradar24 הינה אפליקצייה בה ניתן לצפות ולקבל נתונים אודות טיסות שנמצאות באוויר, וחלקן שעל הקרקע לקראת המראה ולאחר נחיתה. האפליקצייה היא חינמית עם אפשרות לרכוש מנוי שמציע אפשרויות צפייה ונתונים נוספות. הנתונים שניתן לקבל על טיסה מסוימת הם בין היתר נתיב הטיסה, גובה ומהירות בזמן אמת, זמן המראה וזמן נחיתה צפוי, סוג המטוס, לראות מספר תמונות של המטוס וכמובן לדעת איפה הוא נמצא בעולם בכל רגע נתון.

השירות של פלייטרדאר הוא שירות שוודי האוגר את המידע ממקורות רבים ורבים מהם ממתנדבים עם מקלטי ADS-B. השירות הוקם בשנת 2006 על ידי שני חובבי תעופה וכיום האפליקצייה מבצעת מעקב יומי על יותר מ 200,000 טיסות עם יותר מ 4 מליון יוזרים ביום. שני חובבי התעופה החליטו בשנת 2006 כתחביב לבנות רשת של מקלטי ADS-B  במרכז וצפון אירופה. בשנת 2009 הם פתחו את הרשת לכל מי שיש מקלט מסוג זה להעלות דאטה לרשת והיום קיים כיסוי כמעט בכל העולם. מי שמשתמש באפליקצייה בנוסף לחובבי תעופה ואנשים פרטיים הן גם חברות התעופה בעצמן וגופים אחרים בתחום התעופה כמו בואינג, איירבאס, אמברייר ועוד. השירות זמין אונליין וכן למשתשמי IOS ואנדרואיד.

פלייטרדאר
פלייטרדאר – מעל ישראל והאזור
flightradar24
flightradar24 – above Europe