קוס הוא לא האי הכי מפורסם ביוון, אבל הוא לגמרי אותנטי ושליו, יש המון מה לראות ולעשות – גם למשפחות – ובעונה נוחתות בו טיסות ישירות של חברת בלו בירד. קבלו שש סיבות לטוס לקוס בקיץ הקרוב

הנוף מהכפר זיה. צילום: אינגה מיכאלי
הנוף מהכפר זיה. צילום: אינגה מיכאלי

רגע לפני אוקטובר, ימים ספורים לפני שהתהפכו חיינו, חזרנו מקוס, אי קטן ששוכן רק ארבעה קילומטרים מחופי טורקיה. נכון, מאז אותו יום ארור מצב הרוח לא משהו, אבל כולנו צריכים איזה שביב של תקווה, משהו לצפות לו לקראת חזרה עתידית לשגרה.

אז אם אתם זקוקים לשעה קלה של בּוֹרחנוּת (אסקפיזם בשבילכם) או אפילו שוקלים לסגור כבר עכשיו את חופשת הקיץ – עם הילדים, כזוג או כקבוצה – ומחפשים יעד קרוב, ידידותי לישראלים ובעיקר נינוח, קוס הוא היעד המושלם בשבילכם.

הכפר הציורי זיה.צילום: אינגה מיכאלי

ובאמת שיש כאן כל מה שצריך לחופשה מושלמת: חופים ארוכים ומים כחולים, ריזורטים מצוינים בסגנון הכול כלול, וגם כפרים קטנים וציוריים לצד עיר בירה שוקקת חיים – עם מרינה וטיילת נהדרת, סמטאות קטנות ועשירות בחנויות ובמסעדות, וגם שרידים של טירה צלבנית. אבל זו רק ההתחלה; קבלו שש סיבות מצוינות להוסיף את קוס למפת היעדים שלכם.

בקיץ הקרוב צפויות להתקיים טיסות ישירות לקוס של חברות התעופה בלו בירד או ארקיע, עם טיסה קצרה שאורכת פחות משעתיים.

לרומנטיקנים: כפר ציורי

יש באי כמה כפרים קטנים שנראים כמו גלויה – והמפורסם שבהם הוא זיה (Zia), כפר הררי זעיר וקסום, במיוחד לעת ערב, כשמאות תיירים מתקבצים לאורך מרפסת התצפית שבמרכז הכפר כדי לצלם את השקיעה הכי יפה באי. אם אתם לא רוצים להידחק ביניהם, טפסו בזמן אל מסעדת Sunset Balcony 1981 ותיהנו מהשמיים הצבועים בגוונים של כתום תוך כדי לגימת כוס יין.

לפני ואחרי השקיעה, יש בכפר גם שלל חנויות ססגוניות למזכרות, כמה מסעדות, ברים וטברנות, סמטאות ציוריות ואווירה פסטורלית ממש, אז אל תחמיצו – אם תגיעו לכאן מוקדם מספיק, מעל הכפר יש גם פארק מיוער עם שבילי הליכה.

פארק המים לידו. צילום: אינגה מיכאלי

למשפחות: פארק מים

למשפחות עם ילדים קטנים או גדולים (בעצם, לכולם) מצפה יום של כיף בפארק המים לידו (Lido) שמחוץ לעיר קוס. יש כאן אזור מיוחד לקטנטנים, לצד שפע מגלשות ומתקנים לילדים בוגרים ולמבוגרים – כולל בריכת גלים ענקית, ג’קוזי מפנק, מסלול ארוך לשיט אבובים, המון כיסאות נוח ושמשיות, פינות ירוקות ומושלמות לפיקניק, אמנות ססגונית שמסתתרת בין כרי הדשא, ומבחר מסעדות וברים. בקיצור, אל תפספסו.

האסקלפיון. צילום: אינגה מיכאלי

לשוחרי היסטוריה: אתר ארכיאולוגי

הידעתם שבקוס חי ופעל בעת העתיקה היפוקרטס? כן, ההוא משבועת היפוקרטס. ובנוסף לעץ של היפוקרטס ששוכן בעיר עצמה, כארבעה קילומטר מחוצה לה תגיעו לאתר העתיקות החשוב באי – האסקלפיון (Asklepieion) של קוס, ובו שרידים מהתקופה ההלניסטית והרומית.

גם אם אתם לא ממש בקיאים בעת העתיקה, בואו לכאן כדי להתרשם משרידי המקדשים לאל הרפואה, בית החולים והמרחצאות שבנו כאן הרומאים מאוחר יותר, לטייל על שבילי הליכה החבויים בין חורשות הברושים, וליהנות מהנוף שנשקף מהטראסה הגבוהה ביותר. להשלמת החוויה, אין כמו ביקור באתר ביחד עם מדריך דובר אנגלית (וגם עברית די טובה) – קונסטנטינוס קרנסיוס (תמצאו אותו בפייסבוק תחת Kos Tour Guide). כולנו ישבנו מרותקות להסברים המאלפים שלו.

מלון הכול כלול. צילום: אינגה מיכאלי

לאוהבי בטן גב: ריזורטים מפנקים

אנחנו לנו במלון ספא מושלם למשפחות, Astir Odysseus Kos Resort & Spa, מלון ענק של הכול כלול שיאפשר לכם להתרווח ליד הבריכה עם קוקטייל ביד או להתפנק בספא בזמן שילדיכם נהנים מתעסוקה ללא הפסקה – אינסוף בריכות, חוף ים ארוך, משחקייה לילדים, קיר טיפוס, מגרש כדורסל הופעות כל ערב ועוד. אותי אישית החדר עצמו לא ממש הרשים, למרות שהיה נוח מאוד, אבל יש בריזורט מגוון רחב של חדרים.

זוגות או קבוצות של חברים שמחפשים מלון עדכני או מפנק (ויקר) עוד יותר ייהנו מאוד מ- Sentido Pelagos Suites Hotel & Spa, ריזורט יפהפה ומעוצב עם אזור למבוגרים בלבד, וילות פרטיות וחדרים אלגנטיים, בריכה עם בר בתוך המים, כמה וכמה מסעדות וגם ספא מפנק. החיסרון הבולט ביותר: המלון לא נמצא ממש על קו המים, אלא במרחק הליכה קצרה.

מלון מושלם לזוגות. צילום: אינגה מיכאלי

לפודיז: אוכל יווני משובח

אין על האוכל היווני, ובקוס תיהנו משפע של טברנות מסורתיות. שתיים מהמומלצות ביותר הן ARAP, שממוקמת במרכז העיר קוס, במרחק הליכה קצר מהנמל. בואו לכאן כדי לפתוח שולחן במרפסת המקורה והיפה, ותיהנו מארוחה נפלאה עלי גפן וממולאים, סלט יווני מושלם, לביבות ירק, במיה ברוטב עגבניות, ירקות מטוגנים, ממרח שעועית שלא תוכלו להפסיק לנגב, וגם מנות דגים ובשר לעיקריות.

לא רחוק מפארק המים לידו נמצאת מסעדת Periklis Meze המצוינת – טברנה אמיתית עם התמנונים שמתייבשים בחוץ על חבלי כביסה. זה ה-מקום לאוהבי דגים ופירות ים, כולל קלמרי מצוין ודגיגונים שתאכלו ממש כמו צ’יפס, וגם מנות ראשונות מיוחדות ממש. אל תחמיצו.

קטימרה – מעדן מלכים. צילום: אינגה מיכאלי

לאוהבי תוצרת מקומית: דבש ויין

את קוס האותנטית תוכלו להכיר גם דרך היקבים ויצרני הדבש המקומיים שפועלים באי. אנחנו ביקרנו ביקב הגדול מבין ששת היקבים באי, חאג’ עמנואל (Hatziemmanuouil), ומלבד העובדה שהוא ממש יפה – וגם לא רחוק מנמל התעופה – תוכלו ליהנות בו מטעימות של חמישה אירו בלבד לשבעה יינות (על הבר). תמורת שישה אירו תוכלו להתיישב במרפסת הפתוחה וליהנות מכוס יין ופלטת גבינות ונשנושים.

האי ידוע גם בדבש שרודים כאן, ואנחנו ביקרנו במרכז המבקרים של Melissa, עוד עסק משפחתי שפועל בקוס זה שלושה דורות. מומלץ לבקש סיור קצר במפעל שמאחור, וגם אם תוותרו תמיד תוכלו לטעום ממבחר של סוגי דבש שלכל אחד מהם יש סגולות מרפא שונות – וכמובן לקנות צנצנת או שתיים, או מוצרים נוספים העשויים מדבש. ואם אפשר, אל תפספסו את מאפה הגבינה והדבש שמגישים כאן, הוא נקרא קטימריה (Katimeria) והוא פשוט נפלא.

דוכן מזכרות בזיה. צילום: אינגה מיכאלי

רגע לפני שהחופשה מסתיימת, דעו לכם שממש מחוץ לנמל התעופה הזעיר של האי (במרחק הליכה של דקה מהטרמינל) יש סופרמרקט גדול עם כל המוצרים היווניים שכולנו אוהבים, כך שתוכלו להצטייד בגבינות, זיתים, שמן זית ועוד, רגע לפני שאתם עולים על טיסה בחזרה ארצה.

הכותבת הייתה אורחת של לשכת התיירות המקומית וחברת התעופה בלו בירד