אורח מיוחד היום בנתב״ג: מטוס מנהלים של חיל האוויר האוסטרלי המשמש את שרת החוץ האוסטרלית שהגיעה מוקדם יותר השבוע לביקור רשמי בישראל וברשות הפלסטינית.

מטוס מנהלים של חיל האוויר האוסטרלי. תמונה: יוני עינב
מטוס מנהלים של חיל האוויר האוסטרלי. תמונה: יוני עינב

היום בשעות הבוקר המריא מתל אביב מטוס המנהלים של חיל האוויר האוסטרלי, שהגיע ארצה עם שרת החוץ האוסטרלית שהגיעה לביקורים רשמיים בישראל וברשות הפלסטינית. במהלך הביקור בישראל נפגשה שרת החוץ עם עם ראש המטה לביטחון לאומי ושר החוץ הישראלי.

המטוס שהגיע ארצה הוא אחד משני מטוסים דומים שבשירות חיל האוויר האוסטרלי המשמשים להטסת בכירים בממשלה ובמערכת הביטחונית באוסטרליה. מטוסי המנהלים מופעלים על ידי טייסת מס’ 34 (VIP) של חיל האוויר המלכותי האוסטרלי, שעיסוקה הטסת בכירים.

מדובר בגרסאת מנהלים (BBJ) של מטוס בואינג 737-700 בתצורת VIP, כלומר תצורת פנים ייחודית להטסת מנהלים. המטוס שהגיע ארצה (מספר רישום A36-001) הוא בן 23.1 שנים והוא משמש את חיל האוויר האוסטרלי מאז 2002. המטוס נושא מספר סימני זיהוי משמעותיים ביניהם דגל אוסטרליה על הזנב ואת סמל הקנגורו בצידי המטוס ובתחתי הכנפיים. למטוסים אלו טווח מוערך של 11,000 ק״מ, לעומת מרחק של כ-14,500 (בתוואי אופטימאלי) בין קנברה לתל אביב. את הטיסה לישראל ביצע המטוס ככל הנראה מסינגפור בטיסה ישירה, ובחזור המשיך המטוס מכאן לאבו דאבי.

מטוס 787-9 של קוואנטס האוסטרלית. תמונה: סטס טימושין
מטוס 787-9 של קוואנטס האוסטרלית. תמונה: סטס טימושין

מטוסים אוסטרלים נחשבים לחריגים למדי בנוף המקומי ואינם מגיעים באופן תדיר לתל אביב. נזכיר כי בחודש אוקטובר, זמן קצר לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל הגיעו מטוסים אזרחיים של חברת קוואנטס האוסטרלית במשימת פינוי אזרחים אוסטרליים מישראל.