בשבועות האחרונים ראינו מגמה חיובית של חברות תעופה זרות שחוזרות לטוס לישראל לראשונה מאז מלחמת חרבות ברזל. מי הן חברות התעופה שעומדות בינתיים על הגדר ועדיין לא הודיעו על חזרה לישראל?
אחרי אתיופיאן איירליינס, קבוצת לופטהנזה, אייג׳יאן וטארום גם החברות אייר פראנס, אייר אירופה, לוט, סמארטווינגס, אייר סיישל, ריינאייר ווייז אייר הודיעו כי הן יחזרו לטוס לישראל בתקופה הקרובה. משיחות שלנו עם גורמים בענף התעופה עולה כי חברות התעופה עוקבות מקרוב אחרי ההחלטות של חברות אחרות ומבססות על כך את ההחלטה שלהן האם לחזור לישראל. ההערכה היא שההכרזה של חברות משמעותיות כמו קבוצת לופטהנזה ואייר פראנס לחזור לישראל בהחלט יכולה לקדם חזרה של חברות נוספות.
וגם עכשיו נותרה רשימה לא קצרה של חברות תעופה זרות שעדיין ״עומדות על הגדר״, צופות מהצד במתרחש ועדיין לא מתחייבות על מועד חזרה קונקרטי לישראל. חלקן אף ביטלו את טיסותיהן לישראל לכל שנת 2024. חברות אחרות לא ביטלו את הטיסות שלהן באופן גורף וממשיכות למכור כרטיסים למועד מסויים בהמשך השנה, אך לא מתחייבות כי אכן יחזרו לטוס באותו מועד. יתכן גם שהחברות מחכות לראות איך מתפתח המצב הביטחוני בגבול הצפוני של ישראל לפני קבלת החלטה.
במרכז תשומת הלבן נמצאות חברות התעופה האמריקאיות שלא טסות לישראל מתחילת המלחמה. אמריקן איירליינס ביטלה את כל הטיסות שלה מתל אביב עד תחילת חודש אפריל ודלתא עד חודש מאי, אך לא הודיעו כי אכן מתכוונות לחזור בתאריכים אלו. חברת יונייטד להבנתנו ״מתנדנדת״ – היא ביטלה את טיסותיה רק עד אמצע חודש פברואר אך מעוניינת לחדש את טיסותיה בהקדם, מה שבינתיים לא קורה בפועל. בטיסות ארוכות מארה״ב לישראל נדרשים צוותי האוויר לשהות בתל אביב למספר ימים. צוותי האוויר של חברות התעופה האמריקאיות שיש להם השפעה משמעותית על ההחלטות של החברות, הודיעו כבר בתחילת המלחמה, ולא בפעם הראשונה, כי הם חוששים משהיות בתל אביב – מה שככל הנראה מקשה על החברות לתכנן את חזרתן לישראל.
ההחלטה של חברות התעופה האמריקאיות לא לחזור לטוס לישראל מייצרת חוסר איזון בין הביקוש להיצע ועלייה במחירים, מגמה שנמצאת בהתמתנות ככל שחברות התעופה האירופאיות חוזרות לישראל ומציעות טיסות קונקשן במחירים אטרקטיביים. גם חברת אייר קנדה נכון לעכשיו טרם הודיעה על החזרה הטיסות לתל אביב.
מבין חברות התעופה האירופאיות הגדולות, בינתיים חברות התעופה וירג׳ין אטלנטיק, שבשיא הפעילה 2 טיסות יומיות לתל אביב, בריטיש איירווייז, ו-ITA טרם הודיעו רשמית על חזרה לישראל. איסלנד אייר וטאפ אייר פורטוגל אף ביטלו את כל טיסותיהן לישראל לשנת 2024. כמובן בהתאם להערכת המצב ולאור הביקוש הגדול יחסית, יתכן וטאפ תחזיר את טיסותיה בשלב מסויים.
באזור המזרח התיכון חברת התעופה אמירייטס ביטלה את כל טיסותיה לתל אביב, אך מוכרת כרטיסי טיסה לטיסות החל מחודש אפריל. בינתיים חברת האחות שלה, פליי דובאי, חזרה לפעילות מלאה בישראל עם 4 טיסות יומיות שמתחברות לטיסות המשך של אמירייטס בדובאי. חברת רויאל ג׳ורדניאן ביטלה את טיסותיה מתל אביב עד לחודש מאי וגאלף אייר ביטלה גם היא את כל הטיסות שלה לישראל לשנת 2024. טורקיש איירליינס ביטלה בפועל את כל טיסותיה עד אמצע חודש מרץ ולא הודיעה על מועד רשמי לחזרה, אבל הודיעה שבלוח הקיץ הקרוב תפעיל 2 טיסות יומיות מתל אביב לאיסטנבול (לעומת עד 12 טיסות יומיות בקיץ האחרון).
גם במזרח, כמו במצב הטיסות לארה״ב, רוב חברות התעופה שפעלו בישראל לפני מלחמת חרבות ברזל טרם הודיעו באופן רשמי על חזרה לפעילות. אייר אינדיה, שמפעילה טיסות בשגרה לדלהי, טרם הודיעה על תאריך חזרה לטיסות לישראל וכך גם קתאי (הונג קונג) וקוריאן, כשהאחרונה ביטלה גם היא את כל הטיסות לשנה הקרובה.