אל על פרסמה אתמול את הדו״חות הכספיים של החברה לשנת 2023. במסגרת הדו״ח חושפת החברה משא ומתן לרכישה של עד 9 מטוסי בואינג נוספים.

כזכור, במהלך חודש יולי 2023 נמסר לאל על מטוס הדרימליינר ה-16 והאחרון שנרכש במסגרת עסקת ההצטיידות המקורית במטוסי הבואינג 787. מאז כבר הספיקה אל על להודיע על הצטיידות במטוסי דרימליינר נוספים כדי לעמוד בביקושים. כך, צפויה אל על לקבל שלושה מטוסי דרימליינר נוספים במהלך הרבעון השני לשנת 2024, ברבעון הרביעי לשנת 2025 ומטוס נוסף ברבעון הראשון לשנת 2026. אל על שמה לעצמה כיעד להרחיב את צי מטוסי בואינג 787 ל-22 מטוסים עד תום שנת 2028.

כדי להגיע ליעד זה מודיעה אל על כעת כי היא כבר נערכת לרכש של מטוסי דרימליינר נוספים. בתוך כך מקיימת החברה משא ומתן עם חברת בואינג במסגרתו בוחנת החברה רכישה של שלושה מטוסי בואינג 787 עם אופציה לשישה מטוסים נוספים. ברקע למשא ומתן, מציינים באל על את הקושי הגובר של יצרניות המטוסים לעמוד בביקושים למטוסים חדשים. כפועל יוצא מכך, מעריכים באל על כי ייתכנו עיכובים בקבלת מטוסים (צרי גוף ורחבי גוף)  מעבר לשנת 2028, מה שדורש תכנון מקדים.

נזכיר, כי אל על הודיעה כי בכוונתה להתחיל בעתיד מהלך להחלפת צי מטוסי הבואינג 777 שברשותה שכולל 4 מטוסים פעילים ו-2 מטוסים שאינם פעילים. ייתכן והמשא ומתן כולל גם מטוסי 787 שבטווח הארוך יוכלו להחליף את מטוסי ה-777 שאמנם עוברים תהליך שדרוג פנימי יקר, אך חלקם מתקרבים לגיל 30. אל על לא מפרטת בהודעתה אילו דגמים היא בוחנת, ובתוך כך האם היא בוחנת לראשונה אפשרות לרכש של המטוסים הגדולים במשפחת הדרימליינר, דגמי ה-787-10. מדובר בדגמים היחידים במשפחת הדרימליינר בעלי קיבולת דומה לזו שבמטוסי ה-777 המחודשים (313 מושבים).

עוד נזכיר כי אל על נמצאת בתהליך של בחינת חלופות למטוסי הבואינג 737 שברשותה. אל על פנתה ליצרניות המטוסים הגדולות, בואינג ואיירבוס, במטרה להתחיל את תהליך חידוש והרחבת (מ-28 ל-31 מטוסים) צי המטוסים צרי הגוף החל משנת 2026. המשא ומתן עם בואינג לרכש של עד 9 מטוסים נוספים מחזק את האפשרות שאל על תבחר במטוסי בואינג 737MAX כמטוסי הדור הבא של החברה, כחלק מעסקאת רכש כוללת של מטוסים רחבי גוף וצרי גוף, שתכלול כנראה הנחה משמעותית מצד בואינג.

תמונה: אגנס אוירינגל