ביולי האחרון נמסר לאל על מטוס הבואינג 787 דרימליינר ה-16 במספר והאחרון שנרכש במסגרת תכנית ההצטיידות המקורית של החברה במטוסי דרימליינר. מאז הספיקה אל על כבר להגיע להסכמות על שלושה מטוסי דרימליינר נוספים וכן מקיימת משא מתן לרכש טווח ארוכה של עד 9 נוספים. כעת אנחנו מפרסמים פרטים נוספים על המטוס ה-17, כולל פרטים אודות תצורת הושבה שונה מזו של מטוסי הדרימליינר הקיימים בצי.

בחודש דצמבר האחרון הודיעה אל על כי חתמה עם יצרנית המטוסים בואינג על מסמך הצעה לרכש מטוס נוסף מדגם בואינג 787-9, שיהיה מטוס הדרימליינר מספר ה-17 של החברה. בהקשר זה נזכיר כי יצרניות המטוסים הגדולות איירבוס ובואינג מתקשות לעמוד בביקוש למטוסים חדשים. חלק מחברות התעופה בעולם אף נאלצות להגביל את תכניות ההתרחבות שלהן, בהתאם ליכולת של היצרניות לספק מטוסים חדשים.

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על
מטוס בואינג 787-9 דרימליינר של אל על. תמונה: אגנס אוירינגל

כעת נודע לנו כי על מנת להקדים את קבלת מטוס הדרימליינר ה-17 של אל על, מדגם בואינג 787-9, החברה צפויה לקבל מטוס שיוצר במקור עבור חברת התעופה הלאומית של סין, Air China. כמו כן, על מנת להכניס את המטוס לשירות בהקדם האפשרי במטרה לענות על הביקושים הגוברים לטיסות, נכון לעכשיו המטוס צפוי להיכנס לשירות בחברת אל על בתצורת הפנים המקורית שנבנתה עבור חברת התעופה הסינית, ללא הסבה לתצורת הדרימליינר המוכרת, תהליך יחסית ארוך, מורכב ויקר.

תצורת ההושבה הצפויה במטוס ה-787 החדש של אל על
תצורת ההושבה הצפויה במטוס ה-787 החדש של אל על

מטוס זה יספק את ״חווית הדרימליינר״ המוכרת עם מערכות האוורור המתקדמות והפיצ׳רים הטכנולוגיים המוכרים לנוסע כמו עמעום החלונות בלחיצת כפתור. מאידך, זהו מטוס הדרימליינר הראשון של אל על שלא יכלול את מחלקות הדגל של החברה במטוסי הדרימליינר. במטוס ה-787-9 המדובר יש 293 מושבים ב-3 מחלקות שירות (30 במחלקת עסקים, 34 במחלקת פרימיום ו-229 במחלקת תיירים). זאת, לעומת 271 מושבים במטוסים המקבילים של אל על (32 במחלקת עסקים, 35 בפרימיום ו-204 בתיירים).

מחלקת העסקים הצפויה במטוס ה-787 החדש של אל על
מחלקת העסקים הצפויה במטוס ה-787 החדש של אל על. תמונה: אייר צ׳יינה

הקיבולת המוגדלת באותו דגם מטוס מתאפשרת בזכות תצורת צפופה יותר במחלקות הפרימיום. כך למשל מחלקת עסקים היא בתצורה של 2-2-2 (במקום 1-2-1 במטוסי אל על כיום). כל המושבים במחלקת עסקים נפתחים למיטה שטוחה, אך לא לכל נוסע תהיה גישה ישירה למעבר כמו במחלקת העסקים במטוסי הדרימליינר כיום.

באופן רשמי יש במטוס שיועד עבור אייר צ׳יינה 34 מושבים שמוגדרים כמחלקת פרימיום. בפועל, מדובר במושבי תיירים רגילים עם יותר מרווח לרגליים ולא במחלקה מקבילה למחלקת הפרימיום של אל על. מדובר גם במחלקה צפופה יותר מזו של אל על עם 9 מושבים בשורה (3-3-3) במקום 2-3-2. אפשר להעריך שמחלקה זו תמכר באל על כמושבי אל על SPACE ולא כמחלקת פרימיום.

 מחלקת תיירים במטוס ה-787 החדש של אל על
מחלקת תיירים במטוס ה-787 החדש של אל על. תמונה: אייר צ׳יינה

במחלקת תיירים יש יתרון עבור הנוסעים שכן בתצורה הקיימת של המטוס, למושבים במחלקה זו מרווח רגליים מוגדל של 81 ס״מ, שנחשב גדול מהממוצע בתחום ומהנתון הסטנדרטי במטוסי ה-787 של אל על שעומד על 79 ס״מ.

לאור התצורה הצפופה יותר במחלקת עסקים, ניתן להעריך שאל על תמנע משימוש במטוס הזה בקווי ה״פרימיום״ של החברה לארה״ב אלא תמקד את השימוש בו בטיסות קצרות יותר ליעדים באירופה אליהם טסים מטוסי הדרימליינר, כמו גם בקווים לתאילנד (בנגקוק/פוקט).