בהודעה רשמית לבורסה הודיעה היום אל על על רכש מטוסי בואינג 787 דרימליינר נוספים לצי החברה, עם אופציה לרכישת מטוסים נוספים. בשלב זה, ללא החלטה לגבי זהות המטוסים צרי הגוף של החברה.

אל על חתמה על הסכם מול יצרנית המטוסים בואינג לרכישה של שלושה מטוסי בואינג 787-9 חדשים, אשר יימסרו לחברה במהלך השנים 2029 ו-2030. כמו כן, על פי ההצעה הוענקו לחברה אופציות לרכישה של עד שישה מטוסים נוספים מאותו דגם. שלושת המטוסים האלה יצטרפו לצי מטוסי 787 של החברה אשר כולל היום 16 מטוסים, ושצפוי להתרחב עד שנת 2026 עם שלושה מטוסים נוספים.

כפי שפרסמנו מוקדם יותר, כבר במועד פרסום הדו״חות הכספיים של חברת אל על לשנת 2023 הודיעה החברה על המשא ומתן שמתקיים למול חברת בואינג. כמו כן, נזכיר כי אל על ממתינה לקבלת מטוס ה-787 ה-17 של החברה. מטוס זה צפוי להיות המטוס הראשון שנרכש לאחר עסקאת רכש מטוסי הדריימליינר המקורית של אל על, שכללה הצטיידות ב-16 מטוסים. כמו כן, זה יהיה המטוס הראשון שלא יכלול את תצורת הפנים המוכרת של מטוסי הדרימליינר.

כזכור, במהלך חודש יולי 2023 נמסר לאל על מטוס הדרימליינר ה-16 ומאז כבר הספיקה אל על להודיע על הצטיידות במטוסי דרימליינר נוספים כדי לעמוד בביקושים. כך, צפויה אל על לקבל שלושה מטוסי דרימליינר נוספים במהלך הרבעון השני לשנת 2024, ברבעון הרביעי לשנת 2025 ומטוס נוסף ברבעון הראשון לשנת 2026. אל על שמה לעצמה כיעד להרחיב את צי מטוסי בואינג 787 ל-22 מטוסים עד תום שנת 2028.

יש כמה היבטים מעניינים בעסקה זו. הראשון הוא העובדה שאל על ממשיכה להתמקד בהצטיידות בדגמי ה-787-9, ללא הצטיידות במטוסי 787-8 נוספים, בעלי קיבולת נמוכה יותר. מאידך, אל על גם לא בחרה להצטייד לראשונה במטוסי ה-787-10, בעלי הקיבולת הגבוהה ביותר במשפחת הדרימליינר, והיחידים בעלי קיבולת נוסעים גבוהה מ-300 מושבים, כזו שיכולה להוות אלטרנטיבה למטוסי ה-777 שמפעילה אל על.

כמו כן, מעניין למדי לראות שאל על לא חיברה בין הסכם זה להסכם של רכש מטוסים צרי גוף מבואינג, למרות האפשרות להשיג הנחה גדולה יותר על כל מטוס במסגרת עסקה אחודה. עובדה זו יכולה להצביע על כך שאל על טרם קיבלה החלטה הנוגעת לזהות הדור הבא של המטוסים צרי הגוף של החברה. נזכיר כי אל על השיקה קמפיין לחידוש והגדלת צי המטוסים צרי הגוף של החברה במטוסי הדור הבא של בואינג (737MAX) או איירבוס (A321neo).

עם קבלת שלושת המטוסים בעסקה הנוכחית עתיד צי מטוסי 787 של החברה לצמוח ל-22 מטוסים ועד 28 מטוסים במקרה בו תממש החברה את האופציות במלואן. הגדלת הצי תאפשר לחברה להרחיב באופן משמעותי את פעילותה וכן את גמישותה התפעולית והמבצעית.

במקביל הודיעה החברה על כוונתה לגייס הון באמצעות הנפקה. ההנפקה כפופה להחלטה סופית של דירקטוריון החברה ולקבלת אישור הבורסה לניירות ערך בתל אביב ותתבצע בהתאם לתנאי השוק. תמורת ההנפקה מיועדת למימון פעילותה השוטפת של החברה וכן מימוש התכנית האסטרטגית של החברה, לרבות הצטיידות במטוסים.

דינה בן טל גננסיה, מנכ”לית אל על: ״המלחמה הוכיחה מעל לכל ספק, שכאשר אל על חזקה וחסינה, היא נכס אסטרטגי עבור מדינת ישראל. המהלכים שלנו להרחבת צי המטוסים לצד כוונותינו לגייס הון  מבטאים את הדבקות שלנו במימוש התוכנית האסטרטגית. מאז פרוץ המלחמה נרתמנו באופן משמעותי למאמץ הלאומי ופעלנו במתכונת חירום, תוך שאנו מבטיחים גשר אווירי למדינה וממנה. אנו שבים וקוראים לחברות הזרות לשוב ולפעול בישראל. אין מקום להדרתה של ישראל מקווי האוויר הבינלאומיים על פני תקופה ארוכה וחסרת תקדים בהיסטוריה של המדינה.״

ינקל’ה שחר, סמנכ”ל הכספים באל על: “לאחרונה הצגנו את תוצאותינו הכספיות המשקפות חוסן עסקי בשגרה ובחירום, וכן את התייצבותה של החברה לאחר משבר הקורונה. אנו ממשיכים לפעול להשגת המטרות העסקיות אשר הצבנו בפנינו, ביניהן עיבוי צי המטוסים וחיזוק מבנה ההון, שיאפשרו לנו להרחיב את פעילותינו תוך גמישות תפעולית ומבצעית”.

תמונה: דוד דניאל