חברת התעופה אייר חיפה מעלה הילוך לקראת השקת פעילות החברה, יתכן כבר בקיץ הקרוב. נזכיר כי “אייר חיפה” הוקמה על ידי איש ההיטק ניר צוק ומנכ”ל משרד האוצר לשעבר, שי באב”ד. החברה צפויה להיות ממותגת כחברת לואו קוסט שבסיסה יהיה בשדה התעופה בחיפה.

בהצהרה של שרת התחבורה נאמר כי החברה צפויה להתחיל לפעול כבר בחודש יוני הקרוב, אך ההערכה היא כי מדובר במועד מוקדם מדי, במיוחד ביחס לשלב שבו נמצאת החברה בגיוס והכשרת עובדים. ניתן להעריך כי תחילת הפעילות תקרה בשלב מאוחר יותר בעונה, תחילת עם טיסות מחיפה לאילת ולאחר מכן עם טיסות לקפריסין.

מודעת גיוס עובדים של אייר חיפה
מודעת גיוס עובדים של אייר חיפה

לאחרונה החלה חברת הסטארט אפ בגיוס של דיילים לטיסות הצפויות של החברה מחיפה בתוך ישראל וליעדים באגן הים התיכון. מודעת הגיוס של החברה כוללת דרישות סטנדרטיות יחסית בתחום כולל 12 שנות לימוד, אנגלית ברמה גבוהה, ניסיון של שנתיים במתן שירות ומיומנות בשחייה, עם יתרון לבעלי ניסיון רפואי או ניסיון בהדרכה. מוקדם יותר בשנה שעברה פעלה החברה כדי לגייס טייסים.

כנגזרת מגודלו ואופי הפעילות שלו, טיסה סטנדרטית של מטוס ATR72 כוללת ארבעה אנשי צוות: קפטן, קצין ראשון ו-2 דיילים. להערכתנו, אייר חיפה תתחיל את פעילותה עם צי קטן יחסית כך שהיא תוכל להתחיל לפעול גם עם מאגר מצומצם יחסית של עובדי צוות אוויר.

כפי שפרסמנו מוקדם יותר, ״אייר חיפה״ בחרה במטוסי ATR72-600 חדשים לפעילות החברה. במטוסים מדגם זה 2 אפשרויות הושבה: 78 מושבים בתצורה צפופה יותר עם מרווח רגליים מוקטן של 71 ס״מ או 72 מושבים בתצורה מרווחת יותר עם 74 ס״מ מרווח. התצורה הצפופה יותר תאפשר לחברה להגדיל את ההכנסות שלה מכל טיסה, כשברקע האילוץ של שימוש במטוסים אזוריים קטנים בלבד כנגזרת ממגבלות של שדה התעופה בחיפה. בהיבט של טווח טיסה, מטוסים אלו מציעים טווח מירבי של כ-1,370 ק״מ בתפוסה מלאה, שייאפשרו לחברה להפעיל טיסות מחיפה בעיקר ליעדים בקפריסין ויוון (וגם טורקיה, שכנראה לא על הפרק).

נזכיר כי אחד האתגרים המרכזיים של ״אייר חיפה״ נוגע למסלול ההמראות והנחיתות בשדה התעופה בחיפה. עם אורך של פחות מ-1,300 מטר, מגוון דגמי המטוסים שיכולים לפעול בשדה הצפוני מצומצם מאוד וממוקד במטוסי טורבו-פרופ קטנים שיכולים לאכלס כ-30-70 נוסעים. אותו אילוץ למעשה היה אחד הגורמים שהוביל את חברות התעופה שפעלו בשדה כמו ישראייר, ארקיע ו-TUS לנטוש את הפעילות ממנו ובהמשך גם להוציא משימוש את המטוסים היחידים שלהן שיכלו לפעול בו.

לפני מלחמת חרבות ברזל הפעילו ישראייר ואיסתא מיזם משותף של טיסות מחיפה לקפריסין במטוסי טורבופרופ בחכירה מחברת תעופה זרה. נכון לעכשיו מיזם זה אינו פועל מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל ולא מוכר מהלך לחדש אותו, כך שיתכן ואייר חיפה תחזיק ב״מונופול״ על פעילות הטיסות מחיפה.