כולם מכירים את השלב הזה בשדה התעופה שבו אתם מגיעים לתור לבידוק ביטחוני ונאלצים לזרוק את בקבוק המים שקניתם אתכם, או יותר גרוע מוצר טיפוח יקר שקניתם ושכחתם שהוא מעל 100 מ״ל. מערכת בידוק חדשה שמתחילים להטמיע בשדות תעופה בעולם תאפשר לכם לעבור את תור הבידוק עם נוזלים מעל הנפח המצוין – והיא כבר פועלת במספר שדות תעופה באירופה.

נכון להיום, רוב שדות התעופה בעולם עדיין פועלים לפי כלל ה-3-1-1 של מנהל ביטחון התעופה האמריקאי. כלל זה מאפשר לכל נוסע להגיע עם שקית 1 שכמילה את כל בקבוקי הנוזלים, ספריי, ג’לים, קרמים ומשחות בכבודת היד של הנוסע. אלו מוגבלים למיכלים של עד 100 מיליליטר (3.4 ounce) או פחות לכל פריט.

בשנים האחרונות חלה מגמת שינוי עם ההטמעה של  סורקי רנטגן תלת-ממדיים החדשים, המכונים לעתים קרובות סורקי ‘C3’, שמהווים התקדמות משמעותית בטכנולוגיות האבטחה של שדות התעופה. סורקים אלה משתמשים בטומוגרפיה ממוחשבת (CT) כדי ליצור דימוי תלת מימדי מפורט של תכולת התיק, מה שמאפשר לצוות האבטחה לזהות יותר בקלות איומים פוטנציאליים. בעבור הנוסעים, השימוש במערכות שמייצרות הדמיות ברזולוציה גבוהה של תוכן התיקים מייתרת את הצורך בהוצאת נוזלים ומכשירי אלקטרוניקה מהתיק, אך לא פחות חשוב מכך מאפשרת להסיר את המגבלה על כמות הנוזלים שניתן לעבור איתם את תהליך הבידוק הביטחוני.

בשלב הנוכחי תהליך המעבר לסורקים חדשים ובהתאם הקלה בהגבלות הקיימות הוא תהליך איטי למדי שקרה במספר שדות תעופה מצומצם. ממשלת בריטניה הודיעה בעבר שעד יוני 2024, כל שדות התעופה הגדולים במדינה יחויבו על פי חוק להתקין סורקי אבטחה חדשים שיאפשרו להגמיש את הכללים בנושא נשיאת נוזלים. עם זאת, עד כה רק שדה תעופה אחד הטמיע את השינוי באופן מלא – שדה״ת לונדון סיטי, שנחשב לשדה קטן שמשמש בעיקר לטיסות פנים אירופאיות.

חלק מהאנשים מופתעים גם היום לשמוע, אבל גם נתב״ג נמצא ברשימה המצומצמת מאוד של שדות תעופה בהם ניתן לעבור את הבידוק הביטחוני עם נוזלים מעל ל-100 מ״ל. בנוסף, כיום ישנם 4 שדות התעופה אירופאיים שיאפשרו לכם לטוס ללא מגבלת נוזלים, שניים מהם נחשבים ליעדי טיסה מובילים מישראל:

  1. אמסטרדם סכיהפול בהולנד
  2. רומא פיומיצ’ינו באיטליה
  3. שדה״ת לונדון סיטי (LCY)
  4. שאנון (SNN) באירלנד

שדות תעופה שנמצאים בתהליך הטמעה של הטכנולוגיה החדשה, אך היא טרם נכנסה לשימוש:

  1. שדות התעופה של מדריד בראחאס וברצלונה אל-פראט צפויים להטמיע את הטכנולוגיה בשנה הקרובה
  2. שדה התעופה של פריז-אורלי: החלו השנה בדיקות של הטכנולוגיה החדשה, שאמורות לקחת כשנה
  3. שדה התעופה של ז’נבה: בתהליך בדיקה של הטכנולוגיה החדשה
  4. שדות התעופה של דבלין וקורק
  5. שדה התעופה של פלמה דה מיורקה אמור להטמיע את הטכנולוגיה עד סוף השנה.
  6. שדה התעופה של מאלגה קוסטה דל סול מתכנן לבצע את השינויים בשנת 2025.

חשוב כמובן לבדוק את המדיניות של שדה התעופה ממנו אתם טסים באתר הרשמי של השדה לפני הטיסה.