חברת התעופה הלאומית של סין, אייר צ׳יינה הודיעה על רכש של 100 מטוסי C919, המטוס הסיני ששואף להתחרות עם המטוסים של איירבוס ובואינג. מדובר בצעד משמעותי שיכול להצביע על תחילת מגמת שינוי בתעשיית התעופה.

טיסת הנוסעים הראשו נה של מטוס מטוס COMAC C919
טיסת הנוסעים הראשונה של מטוס מטוס COMAC C919

חברת אייר צ׳יינה שבסיסה בבייג’ינג הודיעה על הסכם לרכש של 100 מטוסי C919 מתוצרת סינית, שיסופקו לחברה באופן מדורג החל מהשנה ועד שנת 2031. חברת התעופה חשפה כי ניהלה משא ומתן על הנחה משמעותית העסקה הכוללת אשר מוערכת בשווי של כ-10.8 מיליארד דולר. מדובר בעסקה השלישית בגודלה עבור סוג המטוס הזה, עם 2 הזמנות נוספות של 105 מטוסים כל אחת גם כן מחברות תעופה סיניות: צ׳יינה איסטרן וצ׳יינה סאוטרן.

מטוס ה-C919, המיוצר על ידי תאגיד המטוסים המסחריים של סין (COMAC), הוא מטוס הנוסעים הסיני הראשון שתוכנן להתחרות עם הדואופול של איירבוס (משפחת מטוסי ה-A320) ובואינג (משפחת ה-737) בגזרת המטוסים צרי הגוף. ה-C919 ביצעה את טיסת הנוסעים המסחרית הראשונה שלו במאי 2023, וכעת מודיעה יצרנית המטוסים הסינית יחד עם אייר צ׳יינה על אחת מהעסקאות הגדולות ביותר לרכש מטוסים מדגם זה.

למרות שנכון לעכשיו המטוס החדש רושם הזמנות משמעותיות רק מחברות תעופה בסין, אין ספק שהזמנות הענק מאיימות על הדואופול של איירבוס ובואינג, לפחות בשוק התעופה הסיני תחילה. כמו כן, ייתכן שהזמנות הענק מחברות התעופה הסיניות יובילו להזמנות ממדינות נוספות באזור. עם זאת, אפשר להעריך שרחוק היום שבו נראה הזמנות של המטוס מחברות תעופה מערביות וארה״ב. זאת במיוחד לאור תג המחיר הגבוה של המטוס שעומד על כ-90-100 מיליון דולר, לא רחוק מזה של המתחרות המערביות.

כמו כן, חשוב להגיד שנכון לעכשיו, מטוס הנוסעים הסיני מחזיק בהסמכה מרשויות התעופה האזרחיות בסין בלבד, ועל כן למעשה אינו יכול בכלל לפעול בשדות תעופה מערביים. עם זאת, המטוס נמצא בתהליך הסמכה של רשות הבטיחות בתעופה האירופאית (EASA), תהליך שיכול לקחת מספר שנים. בסין מאידך ביקשו להשלים את תהליך ההסמכה עד שנת 2026, ככל הנראה במטרה לנצל את הקושי של יצרניות המטוסים הגדולות לספק מטוסים בזמן.

התפתחות זו מגיעה בזמן שבו בואינג ואיירבוס, דואופול אמריקאי-אירופי, מתמודדות עם אתגרים משל עצמן. כך למשל מתמודדת בואינג עם שורה של אירועי בטיחות שקיבלו הד נרחב בעולם. במקביל איירבוס חווה אתגרים עם שרשרת האספקה כמו גם תקלות במנועים של משפחת מטוסי ה-A321 של החברה שמובילים לדחייה של אספקת מטוסים.

נזכיר שבחודש יוני 2023 השתתפנו במפגש עיתונאים עם מנכ״ל בואינג היוצא, דייב קלהון. במסגרת השיחה טען קלהון כי המטוס הסיני, ה-COMAC C919, הוא ״מטוס טוב״ אבל עם זאת העריך כי ייקח זמן רב עד ש-COMAC תבנה את כושר הייצור הדרוש על מנת לענות על הביקוש מצד חברות התעופה הסיניות. מנכ״ל בואינג לא נשמע מודאג בזמנו מהתחרות החדשה בזירה הסינית שמאיימת לכאורה על הדואופול של בואינג ואיירבוס.  קלהון טען כי הרעיון של שלושה ספקים בשוק גלובלי צומח בגודל ובקנה מידה הקיימים לא אמורה להיות ״המחשבה המפחידה ביותר בעולם”. על פי קלהון, בואינג צריכה להתמקד ולנצח בתחרות על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר.

ה-C919 קיבל את אישור הפעלה ממינהל התעופה האזרחית של סין (CAAC) בסוף 2022 ומטוס ראשון נמסר לחברת צ’יינה איסטרן איירליינס, ב-9 בדצמבר 2022. המטוס בצביעת צ’יינה איסטרן איירליינס, ביצע טיסות מבחן קצרות במשך חודש ינואר 2023 וטיסת הבכורה שלו בוצעה ב-28 במאי 2023.