חברת התעופה איבריה צפויה להיות לקוחת ההשקה, כלומר חברת התעופה הראשונה, של מטוס האיירבוס A321XLR (קיצור ל-Extra Long Range) שצפוי לשנות את שוק התעופה העולמי. השבוע הודיעה איבריה על התכניות שלה לגבי המטוסים הראשונים שייכנסו לשירות בחברה, ולמעשה יהיו הראשונים שיפעלו בעולם.
איבריה צפויה לקבל מטוסי ה-XLR ראשונים כבר בקיץ הקרוב ונכון לעכשיו הם ייכנסו לשירות החל מעונת החורף הבאה, תחילה בקו הטיסות של איבריה ממדריד לוושינגטון די.סי ובוסטון. זו תהיה למעשה הפעם הראשונה שאיבריה מפעילה טיסות טראנס אטלנטיות סדירות במטוסים צרי גוף מהדור הבא ובכך תצטרף לחברות כמו טאפ וג׳ט בלו. כיום מפעילה איבריה את הטיסות הטראנס אטלנטיות לאמריקה בצי מטוסי האיירבוס A330/A350 של החברה.
⚠️ Primera imagen del primer Airbus A321XLR de Iberia (msn 11504), la aerolínea espera recibir 8 unidades. Actualmente IAG tiene 14 opciones de este modelo, un avión que sería ideal para LEVEL en determinadas rutas a EE.UU. desde Barcelona. pic.twitter.com/uhieRpZmtl
— Aeroinfo Barcelona-El Prat (@AeroinfoBCN) April 22, 2024
לאחרונה נצפה לראשונה מטוס XLR ראשון בצביעה חלקית של חברת התעופה הספרדית. השימוש במטוסים צרי גוף בקווים טראנס אטלנטיים מאפשר לחברות תעופה להפעיל קווים ״רזים״, כלומר שהביקוש אליהם נמוך, באמצעות מטוסים חסכוניים עם קיבולת מתאימה, אך כאלו שגם מציעים את הנוחות המוכרת ממטוסים רחבי גוף.
לאור העובדה שהם צפויים לשרת בקווים טראנס אטלנטיים, באיבריה מודיעים גם שמטוסי ה-A321XLR יצויידו בקבינות משודרגות. סה״כ כל מטוס יכיל 182 מושבים, מתוכם 14 מושבים עסקים שנפתחים למיטה, עם גישה למעבר מכל מושב ומסכי מולטימדיה אישיים לכל נוסע בגודל 18׳ וברזולוציית 4K. בנוסף יהיו 168 מושבים במחלקת תיירים, עבורם נבחרו מושבי ריקארו מדגם ה-CL3810, שנפוץ דווקא במטוסים רחבי גוף ובהתאם יציעו נוחות עדיפה ביחס למטוסים צרי גוף. עוד שדרוגים משמעותיים יהיו יציאות USB מסוגים A,C לכל נוסע, חיבוריות WiFi וכן אפשרות לחבר למערכת המולטימדיה אוזניות אישיות באמצעות חיבוריות בלוטות׳.
תאגיד IAG, שבבעלות החברות בריטיש איירווייז ואיבריה, הזמין סה״כ 14 מטוסי איירבוס A321XLR, כאשר שמונה יוקצו לאיבריה ושישה ל-Aer Lingus האירית. במקור תוכנן כי חברת אייר לינגוס תהיה לקוחת ההשקה של המטוס בתוך קבוצת IAG, תכנית שהשתנתה ממש לאחרונה בעקבות סוגיות כלכליות. למטוסי ה-XLR טווח טיסה רשמי של כ-8,700 ק״מ, מהארוכים ביותר שקיימים עבור מטוסים צרי גוף, מה שיכול לפתוח שווקים חדשים עבור קבוצת התעופה הספרדית.
לשם השוואה, הטווח הארוך ביותר שמציעה כיום איירבוס במטוסים צרי גוף היא עם מטוס ה-A321LR שמציע טווח טיסה רשמי של 7,400 ק״מ. זאת לעומת טווח מקסימאלי של כ-6,100 ק״מ במשפחת מטוסי ה-737MAX (בגרסאות 8/9). מטוס ה-737MAX7 צפוי להציע טווח מוגדל של כ-7,100 ק״מ, אך עם קיבולת מצומצמת למדי של 138 נוסעים שלא מהווה תחרות לאיירבוס.