למרות שטרם נכנס לשירות באופן רשמי, מטוס ראשי המדינה ״כנף ציון״ ממריא לעיתים במטרה לשמור על כשירותו וכשירות צוותי האוויר הייעודיים שגויסו כדי להפעיל אותו. עם זאת, בתחילת מלחמת חרבות ברזל קורקע מטוס ראשי המדינה והפסיק לטוס לתקופה, יתכן כתוצאה מגיוס מילואים של צוותי האוויר והתחזוקה שמפעילים את המטוס או מחשש לבטיחותו ומשיכת תשומת לב אליו.

מניתוח המידע הקיים באתר flightradar24,  עולה כי טיסת הכשירות האחרונה של ״כנף ציון״ לפני מלחמת חרבות ברזל התקיימה ב-5 באוקטובר ועם תחילת המלחמה קורקע עד לסוף חודש דצמבר. הטיסה באוקטובר המריאה מנבטים, ולאחר כשעה וחצי של טיסה לחופי הים התיכון, חזר המטוס למקום הקבע שלו. מאז חודש דצמבר חל שינוי במדיניות וצוות המטוס חזר לשגרת טיסות כשירות שמתגברת עם הזמן והגיעה לשיאה החודש, במאי, יתכן בכוונה להכניס את המטוס לשירות בתקופה הקרובה.

טיסות מטוס ״כנף ציון״ בחלוקה לחודשים, לפי אתר flightradar24
טיסות מטוס ״כנף ציון״ בחלוקה לחודשים, לפי אתר flightradar24

מבדיקת נתוני הטיסות של המטוס ניתן לראות עלייה בהיקף טיסות הכשירות של המטוס לאורך זמן מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. בתוך כך, 3 טיסות בדצמבר, 7 טיסות בפברואר ועוד 12 טיסות במאי נכון ליום זה (21.5). השיא צפוי להגיע היום עם טיסה מתוכננת של המטוס לרומא, טיסה ראשונה של המטוס למדינה זרה מאז חודש ספטמבר.

על פי אתר flightradar24,  טיסת IAF341 נחתה ברומא בשעה 12:55 בצהריים. לאחר שהות קצרה בשדה ברומא, המריא המטוס חזרה לתל אביב בשעה 16:15. בדרך חזרה ארצה תירגל המטוס ככל הנראה נחיתת חירום באתונה, כולל הנמכה של גובה הטיסה עד לגובה של כ-180 מ׳ מעל מסלול הנחיתה באתונה, ומיד המריא חזרה בדרכו ארצה.

טיסת תרגול של ״כנף ציון״ לרומא
טיסת תרגול של ״כנף ציון״ לרומא

על פי פרסום של אורי משגב מעיתון ״הארץ״ הטיסה של כנף ציון לרומא הייתה טיסת תרגול, לכאורה עם 75 נוסעים, 18 אנשי צוות, קייטרינג ובידוק קרקעי שתכליתה ככל הנראה תרגול של טיסת בכירים למדינה זרה. ניתן להעריך שמדובר בצעד אחרון לקראת הכנסתו לשירות רשמי. מטוס ״כנף ציון״ אמור לשמש את בכירי ישראל, כולל ראש הממשלה והנשיא לנסיעות העבודה הרשמיות שלהם בחו״ל. ניתן להעריך כי חלק מהבכירים בישראל יימנעו משימוש במטוס לאור העובדה שהוא שנוי במחלוקת.

נזכיר כי מטוס ״כנף ציון״ הינו מדגם בואינג 767-300, שנרכש בגיל של 21 שנה (כיום הוא כבר בן 24) והוא נחשב לדור הישן של מטוסי נוסעים ועל כן לא נחשב מאוד יעיל אנרגטית. עלות הפעלתו מוערכת בצורה גסה בכ-11,000$ לשעת טיסה.

בחודש ספטמבר האחרון דיווחנו לכם על פעילות מוגברת סביב כנף ציון שהייתה אינדיקציה משמעותית לכוונות להשמיש אותו בטיסות בכירים. בתוך כך, לא פחות מ-59 טיסות כשירות בחודש ספטמבר בלבד ודיווחים על כך שהמטוס צפוי להיכנס לשירות לראשונה לקראת וועידת האקלים בדובאי ב-21 בנובמבר.

נכון לעכשיו תקציב המדינה סופג את הכפילות בהוצאות. בנוסף לעלויות האדירות שהוקצו לפרוייקט ״כנף ציון״ אשר מתקרבות למיליארד שקל, נאלצת המדינה לספוג גם עלויות חכירה של מטוסים מסחריים לטובת נסיעות של בכירי הממשלה. כך למשל חכירת מטוס בואינג 777-200 של חברת אל על לנסיעה יחידה של ראש הממשלה לפריז עמדה על כ-505,000$ֿ, לא כולל מיסי נמל והוצאות בגין אבטחה.

תמונה: TLV.SPOTTER

תגובה
  1. לאן יטוס נתניהו כשיש נגדו צו מעצר ב-80% ממדינות העולם? לא ברור לשם מה המטוס הזה מתרגל בעלויות של מיליונים נוספים, כשאין בו יותר שום צורך. עדיף למכור אותו כעת או לשלוח לגריטה, כך או כך זה יפסיק את בזבוז הכספים העתידי. הכסף שכבר נזרק לפח, מיליארד שקל – נזרק.

  2. כאילו ששרה תאפשר למישהו אחר חוץ ממנה להשתמש במטוס, לא הבנתם שמדובר במטוס פרטי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *