לאחר כשנה של הערכה באל על התקבלה החלטה לרכש של מטוסים מדגמי בואינג 737MAX וזאת בהתאם לתוכנית האסטרטגית של החדשה שכוללת חידוש צי המטוסים צרי הגוף של החברה.
לאחר תקופה ארוכה של מגעים עם יצרניות המטוסים איירבוס ובואינג, אל על מודיעה כי דירקטוריון החברה אישר לה לנהל משא ומתן בלעדי עם יצרנית המטוסים בואינג ועם חברות להחכרת מטוסים לצורך רכש של כ-30 מטוסים מדגם בואינג 737 MAX.
המטוסים החדשים צפויים להחליף בהדרגה מטוסים קיימים מדגם בואינג 737 המופעלים על ידי החברה במקביל להרחבת צי מטוסים צרי הגוף של החברה, במטרה לתמוך בגידול השנתי בביקוש. המטוסים עתידים להימסר לחברה החל משנת 2027 ועל פני מספר שנים. לוח הזמנים לסיום המשא ומתן וחתימת מסמך הצעה ראשוני עם בואינג לרכישת מטוסים צפוי להימשך מספר שבועות, כאשר במהלך תקופה זו תחל החברה גם בניהול משא ומתן עם חברות להחכרת מטוסים.
עלות הרכישה והחכירה הכוללת המוערכת של המטוסים נכון למועדי המסירה העתידיים שלהם, לרבות מנועים חליפיים וכן מלאי חלקי חילוף, צפויה להיות בטווח שבין כ-2 מיליארד דולר ארה"ב לכ-2.5 מיליארד דולר ארה"ב, כתלות בכמות המטוסים שיירכשו, כמות המטוסים שיחכרו, אופציות רכישה שימומשו על ידי החברה, התאמות מחיר שיחולו במועדי המסירה העתידיים של המטוסים, זיכויים שיוענקו לחברה וכיו"ב.
למרות שבאל על טענו לאורך הדרך ששתי האפשרויות שעמדו על הפרק (משפחת מטוסי האיירבוס A320neo לעומת בואינג 737MAX) נשקלו בכובד ראש, ההחלטה הסופית ללכת עם מטוסים של היצרנית האמריקאית תואמת את הערכות שרווחו בענף על הבחירה הצפויה של אל על. בכך צפויה החברה לדבוק באסטרטגיה הקיימת של צי מטוסים של יצרנית אחת כמו במצב כיום. זאת, למרות מספר יתרונות מובהקים של משפחת מטוסי האיירבוס A320neo שהייתה האלטרנטיבה שנבחנה כולל ורסטיליות גבוהה יותר – מטוסים עם טווח גדול יותר, וקיבולת נוסעים גדולה יותר לצד יעילות אנרגטית משופרת.
מאידך, זמני ההמתנה למטוסי איירבוס חדשים עלולים להיות ארוכים יותר בשל הביקוש וכן זה ידרוש מאל על התאמה מורכבת של פעילות החברה, שתכלול מעבר הדרגתי לשימוש בצי מטוסים חדש לחלוטין. זאת בזמן שלמטוסי ה-737 שמפעילה החברה כיום (מוכרים בשם 737NG) חפיפה גדולה עם מטוסי ה-737MAX שבחרה החברה.
לאל על צפוי אתגר משמעותי בדמות התדמית הציבורית הבעייתית שצבר מטוס ה-737MAX עם מספר תקריות בטיחות חמורות, שלאחריהן נחשפה תרבות בקרת איכות ירודה בבואינג ואף הובילה להתפטרות חלק משדרת הניהול הבכירה של החברה, כולל מנכ״ל החברה. עם זאת, אל על צפויה לקבל מטוסים ראשונים בעוד זמן רב יחסית, שיאפשר לבואינג יחד עם הרשויות בארה״ב לעבור תהליך שיגביר את תהליכי בקרת האיכות וכן את אמון הציבור במטוסים.
תגובה
היי רצתי לדעת על איזה 737 max מדובר
7/8/9/10 ? או 8200
פשוט לא יאומן, צריך להתחיל תנועת חרם נגד המקס הזה, כל יומיים בעיות ותקלות.. אין מצב שאנשים יטוסו עם הזבל הזה.
Comments are closed.