לאחר תקופה ארוכה של מגעים עם יצרניות המטוסים איירבוס ובואינג, אל על הודיעה אתמול על ההחלטה לנהל משא ומתן בלעדי עם יצרנית המטוסים בואינג (“בואינג”) לטובת רכש של כ-30 מטוסים מדגם בואינג 737 MAX (“המטוסים”). העסקה הכוללת, כולל מנועים חליפיים וכן מלאי חלקי חילוף, צפויה להיות בטווח שבין 2-2.5 מיליארד דולר ארה”ב.

משפחת מטוסי ה-737MAX רחבה למדי ומכילה 4 סוגי דגמים שמציעים טווח טיסה ומספר מושבים שונה בכל אחד. שניים מדגמי המקס כבר נמצאים בייצור סדרתי, ה-737MAX8 וכן ה-737MAX9. שני דגמים נוספים (7,10) נמצאים בתהליך הסמכה של הרשויות בארה״ב, וטרם קיבלו את האישורים הנדרשים כדי להיכנס לשירות בטיסות מסחריות. בנוסף, תהליך ההסמכה מתעכב לאור תקריות הבטיחות שקרו במטוסי ה-737MAX לאורך השנים והכוונות של הרשויות בארה״ב לבחון את תהליך הפיתוח והייצור של בואינג ״בזכוכית מגדלת״.

באשר לאל על, משיחות עם גורמים בענף עולה כי כחלק מהמשא ומתן צפויה אל על להתמקד ב-3 הגרסאות הגדולות יותר של המטוס אשר מציעות את השילוב הבא של טווח טיסה ומספר מושבים:

  • 737MAX8 –  טווח טיסה של 6,570 ק״מ ו-162-178 מושבים בתצורת 2 מחלקות
  • 737MAX9 – טווח טיסה של 6,570 ק״מ ו-178-193 מושבים בתצורת 2 מחלקות
  • 737MAX10 -טווח טיסה של 5,740 ק״מ ו-188-204 מושבים בתצורת 2 מחלקות

בשלב הנוכחי אל על לא צפויה לשקול מטוסי 737MAX7 מפאת היצע המושבים המצומצם במטוסים אלו (138-153 מושבים או 172 מושבים בתצורה של מחלקת תיירים בלבד), שכן הוא לא צפוי לענות על הביקושים הקיימים כבר כיום, ובהתאם גם לא על הגידול בביקושים. זאת למרות שהם צפויים להציע את טווח הטיסה הגדול ביותר במשפחה, כ-7000 ק״מ. כמו כן, להערכתנו אל על לא צפויה לשקול את גרסאת ה-8-200 שכן מדובר בגרסת לואו קוסט צפופה במיוחד עם 210 מושבים.

אל על צפויה לשמור לעצמה במסגרת המו״מ ורסטיליות מסויימת באשר לתמהיל הדגמים השונים שהיא תרכוש. בתוך כך, תהיה לה את האפשרות להסב הזמנות בתוך המשפחה למטוסים קטנים או גדולים יותר, ככל שיישתנו הצרכים של החברה לאורך הזמן. כאמור, מבין שלושת הדגמים שאל על צפויה לשקול, מטוס ה-737MAX10 הוא היחיד שטרם קיבל הסמכה לטיסות מסחריות. בעוד הייתה ציפייה בענף שהמטוס יקבל הסמכה סופית כבר בשנת 2024, מספר בעיות טכניות שהתגלו במטוס צפויות לדחות את התהליך עד לאמצע שנת 2025, לאחר שרשות התעופה הפדרלית בארה״ב תאשר את כל התיקונים שביצעה בואינג.

במידה ואכן ירכשו בסופו של דבר מטוסי 737MAX10, זו תהיה הפעם הראשונה שאל על רוכשת מטוס שטרם נמצא בשירות בטיסות מסחריות בעולם. עם זאת, עד להגעת מטוס המקס הראשון לאל על, מהלך שצפוי לקרות רק בשנת 2027, המטוס כבר צפוי להכנס לשירות במספר חברות תעופה בעולם ואל על לא צפויה להיות אחת מחברות התעופה הראשונות להפעיל אותו.

טווחי הטיסה המדוברים יאפשרו לאל על להפעיל עם המטוסים החדשים את הטיסות בקווים שכבר מפעילה או הפעילה החברה בעבר, פורטוגל ומרוקו ממערב ועד הודו ממזרח (מרחק של כ-4,000 ק״מ) וגם להוסיף קווים מעט יותר רחוקים כמו קולומבו שבסרי לנקה (כ-5,400 ק״מ). המטוסים החדשים ולא צפויים לפתוח לחברה הזדמנויות לקווים רחוקים יותר, לפחות בטיסה ישירה.

לשם ההשוואה, מטוסי ה-737-800 שמחזיקה אל על כיום הם בעלי טווח טיסה של 5,765 ק״מ עם 166 מושבים ב-2 מחלקות ומטוסי ה-737-900 בעלי טווח של 5,900 ק״מ עם 172 מושבים.

תגובה
  1. לדעתי ה-737MAX9 הינה הגרסה הטובה והמתאימה ביותר לאל על.
    אם כי חבל כמובן שאל על בחרה שוב בבואינג ולא העדיפה לצאת לדרך חדשה ומתקדמת יותר עם מטוסי האיירבאס המצוינים.

  2. איירבוס שוב נפלה למלכודת ה”תנו לנו הצעת מחיר (אנחנו כבר ננסה להוריד מחיר ליצרנית הקבועה, עמכם הסליחה) “

  3. מקווה מאוד שהם יכללו מחלקת עסקים אמיתית ומחלקת פרימיום אחרת אין סיכוי לאלעל מול החברות האירופיות שכבר עושות את זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *