בסמוך להודעה של אל על על כוונתה לרכוש עד 30 מטוסי בואינג 737MAX, מתפרסמים נתוני הזמנות מאוד לא מחמיאים לבואינג ככלל ולדגמי מטוסים אלו בפרט.

על פי נתונים שמפרסמת בואינג, במהלך חודש מאי קיבלה יצרנית המטוסים הזמנות חדשות עבור ארבעה מטוסים בלבד. בתוך כך, במשך חודשיים ברצף נרשמו אפס הזמנות עבור מטוסי בואינג 737MAX, שנחשב למטוס הדגל של החברה בגזרת המטוסים צרי הגוף. לשם ההשוואה, יצרנית המטוסים האירופאית המתחרה איירבוס הודיעה על הזמנות של 27 מטוסים במהלך חודש מאי, לעומת 12 ביטולי הזמנות ומסירה של 53 מטוסים ל-34 לקוחות.

הנתונים האלו מגיעים כשברקע החששות הגוברים בעולם מתהליכי בטיחות בעייתים במפעלי בואינג שהובילו למספר תקריות בטיחות חמורות. אותן תקריות הובילו גם לעשרות עדויות של עובדי בואינג על תרבות עבודה לקויה שמובילה לסיכונים בטיחותיים. חשוב להגיד שלמרות הנתונים הלא מחמיאים, בואינג עדיין מחזיקה בצבר הזמנות לא ממומשות של יותר מ-5,600 מטוסים.

נזכיר, כי בתקרית בחודש ינואר האחרון נאלץ מטוס בואינג 737MAX9 של חברת אלסקה איירליינס לבצע נחיתת חירום לאחר שאיבד דלת חירום, חלון ומושב שלא היה מאוייש, בזמן טיסה. תיעודים מטרידים פורסמו ברשתות החברתיות וניתן לראות בהם את אזור דלת החירום חשוף לחלוטין כשמסיכות חמצן תלויות מתקרת התא. למרות שלא היו נפגעים בנפש חמורים, התקרית העלתה שוב את סוגיית הבטיחות של מטוסי בואינג לכותרות.

כפי שפרסמנו מוקדם יותר, חברת אל על הודיעה באופן רשמי בימים האחרונים על ההחלטה לרכוש עד 30 מטוסי בואינג 737MAX בשנים הקרובות כתחליף למטוסי ה-737 הקיימים של החברה. אל על צפויה לפתוח בתקופה הקרובה במשא ומתן קונקרטי למול בואינג וחברות החכרת מטוסים בנוגע לעסקה שמוערכת בעלות של כ-2-2.5 מיליארד דולר.

בשנה האחרונה קיימה אל על משא ומתן למול שתי יצרניות המטוסים, בואינג מצד אחד ואיירבוס מצד שני שהציעה את מטוסי ה-A321neo שנחשבים למטוסים מוצלחים מאוד בענף. מטוסי האיירבוס מציעים וורסטיליות גבוהה עם קיבולת נוסעים גבוהה (עד 220 נוסעים), לצד טווח פוטנציאלי גבוה מאוד למטוסים צרי גוף של עד 8,700 ק״מ (במטוסי ה-A321XLR).

לצד המחמאות על המהלך השאפתני והנדרש שמובילה מנכ״לית אל על, בישראל נשמעה בימים האחרונים גם ביקורת כלפי אל על. מדובר באותה ביקורת שכבר נשמעה בעבר באשר לאותנטיות של תהליכי משא ומתן שמקיימת אל על מול איירבוס, ואמירות על כך שבניגוד לטענות של אל על, שוב בוצע משא ומתן אך ורק כדי להשיג עסקה טובה יותר למול בואינג, ללא כוונה אמיתית לגוון בפעם הראשונה את צי המטוסים של החברה שמורכב ממטוסי בואינג בלבד.

השיקול המוביל של אל על בהחלטה היה הנוחות שברכישת מטוסים שנחשבים דומים מאוד למטוסי ה-737NG שמחזיקה כיום החברה, ומאידך האתגר האתגר שבמעבר הדרגתי לצי חדש לחלוטין. גיוון הצי במטוסי איירבוס A321neo ידרוש הכשרה יסודית מחדש של צוותי אוויר וקרקע וכן יגבילו את הוורסטיליות של החברה.

תגובה
  1. הכל פוליטיקה, ונראה שלא הייתה ברירה לאור תמיכתה הפוליטית-בטחונית של ארצות הברית בישראל אלא לקנות מבואינג, למרות שלכל הדעות המוצר של איירבוס טוב יותר בכמה וכמה דרגות מהמטוס המאולתר של בואינג. כזכור – בואינג נכנסו ללחץ בגלל ההופעה המפתיעה של סדרת 320/321neo לפני 20 שנה, ומיהרו עם תשובה בדמות ה-737 הישן שהדביקו לו מנועים חדשים וחסכוניים יותר. תוצאת המהירות הזאת בתכנון ובבניית המטוס הייתה ההתרסקות של שני 737max באינדונזיה ובאתיופיה, בגלל תוכנה שהושתלה במטוס כדי לחפות על אלתורי התכנון שלו, והוסתרה מהטייסים. ועדיין, לבואינג יש כ-4,300 הזמנות למטוס הזה, לומר שהוא כישלון מוחלט והגיע "לסוף דרכו" – זה לא מחובר למציאות.

  2. אם הוא זוכה לביקוש יותר נמוך הרי שיש לו יותר זמינות זהו פרמטר חשוב כנראה מבחינתם

Comments are closed.