מי מאתנו לא נתקל ברשתות החברתיות בפרסומים של טיסות זולות במיוחד. מה שלרוב לא מצוין באותן מודעות היא שחלקן יפנו אתכם לרכוש כרטיס טיסה דרך סוכני נסיעות וירטואליים. אז מי הם אותם סוכנים וירטואליים? עד כמה זה באמת משתלם ובטוח להזמין דרכם? מתי לא כדאי ומתי ממש מומלץ? המדריך המלא בכתבה זו.

מה הם סוכני נסיעות ווירטואליים?

בבואנו להזמין כרטיס טיסה, עומדות לפנינו ברוב המקרים 3 אופציות מרכזיות:

  1. הזמנה ישירות דרך חברת התעופה
  2. הזמנה דרך סוכן נסיעות ישראלי (לדוגמא איסתא, גוליבר, דקה 90)
  3. הזמנה דרך סוכן נסיעות וירטואלי

אם הזמנתם טיסה לאחרונה בטח נתקל לפחות באחד מהאתרים הבאים: Gotogate, Mytrip, Kiwi. מדובר בסוכנויות נסיעות וירטואליות. הן דומות לסוכנויות התיירות שכולנו הזמנו דרכן לפני שנים, כשההבדל הוא שמדובר בסוכנויות דיגיטליות לחלוטין. לעומת סוכן פיזי, אין להן משרדים לקבלת קהל או סוכנים שניתן לשוחח איתם ישירות. הדרך היחידה להזמין או לקבל מהם שירות היא דרך אתר האינטרנט שלהם.

אתר Kiwi, אחד מסוכנויות הנסיעות הוירטואליות הגדולות בעולם
אתר Kiwi, אחד מסוכנויות הנסיעות הוירטואליות הגדולות בעולם

כאשר תחפשו במנועי חיפוש טיסות (כמו Skyscanner), יוצגו תוצאות ומחירים של טיסות להזמנה ישירות מחברת התעופה לצד מחירים של אותם סוכנים וירטואליים. המחירים של אותן סוכנויות יופיעו לרוב בראש הרשימה במחיר הזול ביותר.

איך סוכני נסיעות וירטואליים מציעים מחירים כל כך זולים?

בניגוד להזמנה מסוכנויות נסיעות פיזיות, היתרון הגדול בהזמנה דרך סוכנים וירטואליים היא המחיר. תופעה מעניינת למדי היא שכאשר משווים מחירים במנועי החיפוש, כמעט בכל המקרים הסוכנים הווירטואליים יציעו מחיר זול יותר אפילו מזה של חברת התעופה עצמה או של סוכנים פיזיים. מוזר למדי, איך סוכן יכול להציע מחיר זול יותר מחברת התעופה? הם הרי מהווים מתווך נוסף באמצע, שצריך להרוויח.

התשובה נעוצה במודל העסקי של סוכנויות אלה. בפועל הן מציעות טיסות במחיר זול מאוד, והרווח מגיע בעיקר ממוצרים משלימים (צ׳ק אין, הוספת כבודה, גמישות בשינוי וביטול ועוד). הבעיה המרכזית היא שגם שירות לקוחות נכלל תחת אותם מוצרים משלימים. רוצים לדבר עם נציג שירות? טיסתכם בוטלה ותרצו את הכסף חזרה? תוסיפו 40$ דמי טיפול בעבור כל בקשת שירות.

מה החסרונות בהזמנה דרך סוכן וירטואלי?

לצד המחיר הזול, להזמנה דרך סוכנים וירטואליים יש גם המון חסרונות שרוב הלקוחות לא מודעים לקיומם בעת ההזמנה ונתקלים בהם בשלב מאוחר יותר. בחלק הזה נפרט על אותם חסרונות.

קודם כל חשוב להבין שברגע שאתם מזמינים כרטיס טיסה דרך סוכן, כל הטיפול בכרטיס (עד 24 שעות לפני הטיסה) נעשה ע״י הסוכן בלבד. כלומר, ברוב המקרים חברת התעופה לא תוכל לתת לכם שירות וכמעט תמיד תפנה אתכם חזרה לסוכן.

גמישות בשינויים וביטולים

במיוחד בעידן הקורונה, חברות תעופה רבות מציעות תנאי שינוי וביטול גמישים במיוחד באופן גורף על כל הכרטיסים הנמכרים (גם הזולים יותר), משהו שהיה נדיר מאוד בעבר. ומי מאתנו לא נתקל בשנתיים האחרונות בצורך בשינויים בתכניות הנסיעה שלו?

כאשר אתם רוכשים את אותו הכרטיס, לאותה הטיסה בדיוק, רק מהסוכן הוירטואלי, הוא אינו מחויב להעניק לכם את תנאי הגמישות של חברת התעופה. לדוגמא, אל על מאפשרת לשנות את תאריכי הטיסה שלכם ללא עלות נוספת. אם תרכשו את אותו כרטיס בדיוק דרך אחד הסוכנים הוירטואליים, הוא לא מחויב לאפשר את אותה מדיניות ועלול לחייב אתכם בעלות נוספת (ואפילו גבוהה מאוד) בעבור כל שינוי.

לעיתים מספיק שינוי יחיד בשביל להפוך את ההזמנה דרך הסוכן ללא משתלמת. שלא נדבר על מקרים שנדרשים מספר שינויים. אותן סוכנויות יציעו לכם במהלך הרכישה לרכוש תוספת של גמישות בשינויים וביטולים. לרוב התוספת הזו כבר תעלה את המחיר קרוב מאוד למחיר של חברת התעופה ותהפוך את החבילה הכוללת למאוד לא משתלמת.

סוכני נסיעות וירטואליים לרוב לא יהיו כפופים לחוק הגנת הצרכן

רוב הסוכנויות שתיתקלו בהן רשומות במדינות שונות בחו״ל, בין אם זה Gotogate בארה״ב, eDreams במדריד או Kiwi בצ׳כיה. המשמעות היא שחוק הגנת הצרכן הישראלי, שמגן על הנוסע מפני מקרים שונים, לא תקף בהזמנות מאתרים אלה. ולכן חוקים מקומיים כמו הזכות לבטל את העסקה תוך 14 ימים לא תקפים עליהם.

בהזמנה דרך סוכן ישראלי, או ישירות דרך רוב חברות התעופה, יחול על הכרטיס שתרכשו חוק הגנת הצרכן המגן על הנוסעים, בעיקר בתקופה משוגעת זו.

שירות לקוחות בעלות נוספת

כאמור המודל העסקי של רבות מהסוכנויות הווירטואליות מתבסס על תוספות שלאחר רכישת הכרטיס. במקרים רבים הסוכנים יחייבו אתכם אפילו על שירות לקוחות בסיסי.  לדוגמא, צריכים עזרה בשינוי מושב? ארוחה? הוספת מזוודה? לא עשיתם צ׳ק אין בזמן? האתרים Gotogate או kiwi יגבו מכם 30$ דמי שירות עבור כל בקשת שירות לקוחות שתגישו, וזאת בנוסף לעלות של השינוי עצמו בחברת התעופה, שגם הוא יכול להגיע לעשרות דולרים.

שימו לב – גם אם טיסתכם בוטלה ואתם זכאים להחזר על פי חוק, סוכנויות הנסיעות הווירטואליות יגבו מכם דמי שירות על מנת להחזיר לכם את הכסף ששולם על כרטיס הטיסה ומגיע לכם! זאת לעומת חברות התעופה, שגם אם יתעכבו בתשלום, תמיד יחזירו את כספכם ללא עמלה נוספת.

הזמנה ישירות דרך חברת התעופה

במיוחד בעידן חוסר הוודאות של הקורונה והסיכוי הסביר שתצטרכו לבצע שינוי בתכניות הנסיעה שלכם, אנחנו ממליצים לכם לחשוב פעמיים לפני שאתם מתפתים למחירים הזולים.

נסו תמיד להשוות את מחיר הכרטיס למחיר שחברת התעופה מציעה, ואם הפער לא גדול מדי – ככל הנראה שיהיה עדיף לכם להזמין מחברת התעופה.

איך עושים זאת? כאשר אתם מחפשים במנוע חיפוש טיסות (Skyscanner למשל), השוו את המחיר הזול ביותר לאופציה של הזמנה דרך חברת התעופה. לדוגמא, במקרה הבא של טיסה ישירה לדובאי עם חברת אל על, ההזמנה הכי זולה דרך סוכן וירטואלי תעלה 257$ (בתמונה), כשהמחיר דרך אתר אל על הוא 280$. עם זאת, אל על מציעה גמישות ותאפשר לכם לשנות את כרטיס הטיסה שלכם ללא עלות דרך שירות הלקוחות הדיגיטלי שלה וכן לא תגבה מכם עמלה על החזרת כספכם במידה והטיסה תבוטל.

השוואת מחירים באתר Skyscanner
השוואת מחירים באתר Skyscanner

מתי בכל זאת מומלץ להזמין טיסה דרך סוכן נסיעות וירטואלי

ברוב המקרים נמליץ לכם להזמין דרך חברת התעופה עצמה כדי להבטיח שאתם מקבלים את תנאי הגמישות והשירות מחברת התעופה. ובכל זאת נציין שיש בהחלט מקרים בהם משתלם להזמין דרך אותם סוכנים אינטרנטיים, בעיקר כאשר מתקיים שילוב בין:

מחיר משתלם במיוחד – לעיתים הפער בין המחיר שהסוכן מציע למחיר שחברת התעופה מציעה הוא משמעותי במיוחד. אם מסתכלים על כל טיסות הלואו קוסט שהוצעו בשנה האחרונה בדולרים בודדים, כמובן שאין סיבה לשלם יותר.  למשל בדוגמא הבאה לטיסת Wizz ישירה לוורשה, במחיר 10$ דרך סוכן וירטואלי (GotoGate), הסיכון נמוך למדי מראש ולחלק מאתנו יהיה פשוט עדיף ״לסכן״ את הכסף מאשר לשלם 31$ לחברת התעופה.

השוואת מחירי טיסה לוורשה עם חברת Wizz לתאריכים בחודש מרץ
השוואת מחירי טיסה לוורשה עם חברת Wizz לתאריכים בחודש מרץ

אתם צופים שלא תצטרכו שירות עד למועד הטיסה – גם במידה וההפרש במחיר לא משמעותי, אבל אתם לא צופים שתצטרכו שום שירות עד למועד הטיסה (הושבה, הוספת כבודה, שינוי, ביטול או כל דבר דומה), יתכן וישתלם לכם להזמין דרך אותם סוכנים.

מוזמנים לחפש טיסות במנוע חיפוש הטיסות של חדשות תעופה. כמובן שמוזמנים להתייעץ איתנו בתגובה או דרך עמוד צור קשר.

תגובה
  1. שלום,
    ניסיתי מספר פעמים לבצע הזמנה לכרטיסי טיסה מאתרים שונים. בכל פעם שניסיתי ובכל אתר וירטואלי שניסיתי (כמובן תוך הקפדה על ביצוע ההזמנה בחלון נסתר שבו אין קוקייס וכו’), המחיר שמוצג בהתחלה נמוך, עם כניסה להזמנה המחרי עולה מעט, ואם מחליטים לספוג את העליה הקטנה וממשיכים עד הסוף ולוחצים על לחצן “בצע תשלום”, אז נתקלים בשתי תוצאות אפשריות:
    האחת היא שמופעיה הודעה שהייתה שגיאה ושיש לבצע רענון למסך. אחרי שעושים רענון, המחיר שמוצג גבוה בעשרות אחוזים בהשוואה למחיר הקודם.
    בתוצאה השניה הם מציגים את ההודעה “לצערנו הכרטיסים במחיר הזה אזלו, יש באפשרותכם להזמין במחיר חדש”. כמובן שהמחיר החדש גבוה בעשרות אחוזים…
    השאלה שלי היא האם יש אתרים ורטואלים שלא משתמשים בשיטות המלוכלכות האלה והאם יש דרך לתבוע חברות אלה על הונאת הלקוח ובזבוז הזמן שלו.

Comments are closed.