כמעט שלוש שנים עברו מאז שקורקעו מטוסי בואינג 737MAX ברחבי העולם בעקבות 2 תאונות קטלניות שגבו את חייהם של 346 נוסעים ואנשי צוות. מאז כבר החזירו רוב חברות התעופה את המטוס לשימוש ולפני שבוע היתה זו חברת התעופה אתיופיאן איירליינס, מבין חברות התעופה האחרונות שעושות זאת. החברה החזירה את מטוס הבואינג 737MAX8 שלה לשרות עם טיסת ראווה מעל שמי אפריקה.
Ethiopian Airlines, the largest and the leading Aviation Group, has returned its B737 MAX back to the skies today with the airline’s Board Chairman and Executives, Boeing Executives, Ministers, Ambassadors, government officials, journalists and customers onboard the first flight. pic.twitter.com/4phc0rgW6N
— Ethiopian Airlines (@flyethiopian) February 1, 2022
חברת אתיופיאן איירליינס, שספגה מכה קשה בהתרסקות המטוס שלה בטיסה 302, החליטה להמתין עם החזרת מטוסי ה׳מקס׳ לטיסה והצהירה תקופה ארוכה שהיא תהיה מבין חברות התעופה האחרונות בעולם שתחזיר את המטוס לשימוש. ב-23 בינואר ׳צייצה׳ החברה בחשבון הטוויטר שלה כי היא נמצאת כמה ימים לפני החזרתו של מטוס בואינג 737MAX לשרות. זאת לאחר תהליך אישורים אינטנסיבי שכלל גופים רגולטורים, חברות תעופה שמשתמשות במטוס, טייסים, מהנדסים וטכנאים שאישרו כי המטוס בטוח לטיסה.
שבוע מאוחר יותר, ב-1 בפברואר יצאה טיסה ראשונה של החברה לטיסת ראווה בה השתתפו יו״ר מועצת המנהלים ובכירים בחברה, בכירים מחברת בואינג, שרים, שגרירים, עתונאים וגם כמה לקוחות שהצליחו להצטרף למאורע זה.
כעת נראה כי מצבה של יצרנית המטוסים האמריקאית רק משתפר וצבר ההזמנות למטוסים אלה עומד על מעל 750 מטוסים. או במלים אחרות, חברות תעופה שמזמינות היום מטוסים חדשים יצטרכו להמתין כמה שנים עד שיזכו לראות את ההזמנות החדשות מצטרפות לצי המטוסים שלהן.
כזכור, בחודש אוקטובר 2018 אירעה תאונה אווירית במטוס מדגם זה של חברת ליון אייר האידונזית וכעבור מספר חודשים, ב-10 במרץ 2019 אירעה תאונה נוספת של מטוס דומה של חברת חברת התעופה האתיופית.
בעקבות תאונה זו קורקעו כשליש ממטוסי ה׳מקס׳ ברחבי העולם. נשיא ארצות הברית דאז, דונלאד טראמפ הורה לקרקע את כל מטוסי ה׳מקס׳ שברשות חברות התעופה האמריקאיות. בהמשך לכך הוציאה חברת בואינג הנחייה לכל חברות התעופה המחזיקות בו לעצור את השימוש במטוס. כך עד דצמבר 2020 עמדו מטוסים אלה במגרשי חנייה ברחבי העולם כאבן שאין לה הופכין.
שתי ההתרסקויות גרמו מייד לביטול הזמנות מחברת בואינג, לצניחה במניות החברה ולחקירה שגרמה למבוכה רבה ליצרנית המטוסים, בעיקר בכל הקשור לבדיקות שנעשו בחברה ולהסתרת מידע הקשור לבעיות שונות הקשורות למטוס. רשות התעופה הפדרלית בארה״ב ערכה בדיקה מקיפה בהליכי הייצור של בואינג, הגישה שורה של דרישות וכעבור מעל לשנה וחצי שבה היו מטוסים אלה מקורקעים ברחבי העולם , ב-18 בנובמבר 2020 התירה רשות התעופה הפדרלית FAA לשוב ולחדש את הפעילות של המטוס. חברת GOL הברזילאית היתה הראשונה שביצעה בו טיסה מסחרית בחודש בדצמבר 2020.
על פי דוח ההזמנות של חברת בואינג, נכון לסוף שנת 2021, לחברה יש צבר הזמנות של 749 מטוסי בואינג 738MAX. זאת כאשר ההזמנות הגדולות ביותר הן של חברת יונייטד (258 מטוסים) סאות׳ווסט איירליינס (147), חברת 777PARTNERS, חברה להחכרת מטוסים שבסיסה במיאמי (68), אלסקה איירליינס (57), חברת Akasa Air מהודו (72) ולאחרונה גם חברת התעופה קטאר איירוויז שחתמה על מזכר הבנות להזמנה של 50 מטוסים מדגם זה.
תמונה בכותרת: LLBG Spotter