הבוקר התקיימה שיחת עיתונאים עם מנכ״ל אל על, אביגיל שורק, בהמשך לפרסום התוצאות הכספיות של החברה לשנת 2021. במהלך המפגש סקר מנכ״ל אל על את הדו״חות הכספיים של אל על וכן ענה על שאלות של עיתונאים.

בדו״חות הכספיים האחרונים של חברת אל על צצה שורה הנוגעת להצטרפות החברה לברית תעופה תחת היעדים לפיתוח עסקי שלה. כידוע, אל על לא חברה באף אחד משלושת בריתות התעופה הגדולות הקיימות בעולם (SkyTeam, Star Alliance, One World). זאת לאור התנגדות עתיקת יומין של החברות הערביות שנמצאות בכל איחוד, בין אם זו קטאר איירווייז שהמנכ״ל שלה הוא גם מנכ״ל ברית One World או חברת התעופה הלבנונית MEA שחברה ל-SkyTeam.

בשיחה הבוקר עם אל על, ענה מנכ״ל החברה לשאלת חדשות תעופה כי אכן מתקיימים ״מגעים אקטיביים״ עם בריתות תעופה לטובת הצטרפות של החברה לאחת מהן. לא רק זאת, שורק ציין גם כי קיימת ״היענות טובה״ מהבריתות לאפשרות זו, אך ציין כי אלו עדיין לא הבשילו לכדי תכנית קונקרטית. זו למעשה התשובה האופטימית ביותר שקיבלנו עד היום בכל הנוגע להצטרפות אל על לברית תעופה קיימת. נכון לשעה, לא ברור האם מדובר באופטימיות זהירה, או באמת שיחות קונקרטיות שמתקיימות עם מי מהבריתות.

בדו״חות הכספיים שלה מציינת אל על את היעדר הצטרפותה לברית תעופה כגורם שלילי המשפיע או עשוי להשפיע על מעמדה התחרותי של החברה. כמו כן מציינת החברה כי ״לקוחות מסוימים יעדיפו לטוס בחברת תעופה המאוגדת בברית גם במקרה בו החברה לא מפעילה טיסה ישירה ליעד המבוקש זאת על מנת להנות מהטבות אלו״.

אז האם נראה את אל על מצטרפת השנה לברית תעופה קיימת? נזכיר כי בחודש אוקטובר 2021 עדכנה ברית One World, שהיא הקטנה מבין שלושת הבריתות, כי היא שואפת להגדיל את מספר החברות בברית (14 כיום). קונקרטית, מנכ״ל האיחוד ציין כי הם נמצאים בשיחות עם מספר חברות תעופה להצטרפותן לברית. זאת כאשר Oman Air נחשבת מועמדת מובילה שמנכ״ל הארגון מסייע לה באופן אישי בתהליך ההצטרפות. נכון לשעה לא ברור האם העובדה כי מנכ״ל קטאר איירוייז הוא המנכ״ל גם של הברית תהווה מכשול להצטרפותה של אל על.

האם לדעתכם מדובר באמת בהתקדמות קונקרטית או שמא המשך שיחות שלא יובילו לכלום כמו שהיה עד כה?