בכנס של האגודה הבינלאומית לסחר במטוסי תובלה ISTAT, שנערך השבוע בסן דיאגו, הביעו המשתתפים חשש כי מאות המטוסים שמושכרים על ידי חברות תעופה רוסיות מחברות מערביות ׳יעלמו לנצח׳ בסיוע של ממשלת רוסיה. זאת כפעולת תגמול על הסנקציות שהטילו מדינות אירופה כנגד רוסיה.

כזכור, הרשויות ברוסיה דחקו בחברות התעופה הרוסיות להגביל את הפעילות שלהן לטיסות פנים ולטיסות לבלארוס בלבד. בכך מחזיקות החברות מאות מטוסים כ״בני ערובה״ מחשש שאם הם ימריאו ליעדים אחרים שעדיין פתוחים בפניהם – הם יתפסו על ידי חברות ההחכרה. אפילו הטיסות האחרונות שבוצעו לישראל, בוצעו בכמה ממטוסי ה-A330 הספורים שנמצאים בבעלות מלאה של חברת התעופה הרוסית אירופלוט ולא חכורים מחברות זרות. טיסה אחרת של חברת URAL Airlines מסוצ׳י לתל אביב אף חזרה על עקבותיה ככל הנראה מחשש להחרמת המטוס.

טיסת Y6689 של חברת URAL Airlines מסוצ׳י לתל אביב חוזרת על עקבותיה.
טיסת Y6689 של חברת URAL Airlines מסוצ׳י לתל אביב חוזרת על עקבותיה.

משתתפי הכנס סקרו את מה שמתרחש בענף התעופה מאז תחילת המלחמה באוקראינה והגדירו כ׳כאוס׳ את העובדה שנתיבי התעופה התארכו בשל הצורך לבצע עיקוף מעל רוסיה. זאת בנוסף לעלויות הנוספות של הטיסה בשל התייקרות מחירי הדלק.

על פי הערכות משתתפי הכנס בידי חברות התעופה הרוסיות אירופלוט, רוסייה, אורל, S7 ואחרות, יש 980 מטוסים. 777 חכורים, כאשר 515 מהם חכורים מחברות זרות והשאר מחברות רוסיות. שווי המטוסים החכורים מחברות זרות נאמד במעל 10 מיליארד דולר. עם תחילת המשבר הצליחו כמה מהחברות לשים את ידיהן על כשני תריסרים של מטוסים אולם כל שאר המטוסים נשארו ברוסיה ואין כל דרך להוציא אותם משם.

על פי הסנקציות שהטילו מדינות האיחוד האירופי, חברות ההשכרה נדרשות לבטל עד ה-28 במרץ את חוזי החכירה. אולם מה שמתבר כעת הוא שביטול החוזים לא יסייע לחברות להחזיר את המטוסים. אחד הדוברים בכנס, סטיב ג׳ורדנו, מחברת Nomadic Aviation Group שבדלוואר (חברה המתמחה בהחזרת מטוסים) אף טוען כי יש סיכוי שהמטוסים שנמצאים ברוסיה נעלמו לנצח, כאשר את הערכה הזו חולקות גם חברות הביטוח שמבטחות את המטוסים.

אמילי וויקר, שותפה בחברות עורכי דין, גילתה בכנס כי ממשלת רוסיה המליצה לחברות התעופה המפעילות את המטוסים החכורים לרשום אותם מחדש בבעלות זרה ברוסיה, במקום הבסיס המסורתי שלהם בברמודה. מהלך כזה, לדבריו, עשוי לסכל את הדרישות לקבל את המטוסים בחזרה וגם את אפשרות לעקוב אחרי המטוסים ומצב התחזוקה שלהם.

חברות החכרת המטוסים, שהנפגעות הגדולות בהן נמצאות באירלנד, שוקלות עתה את הצעדים שלהם ומקוות כי המלחמה תסתיים בקרוב וחברות התעופה הרוסיות ישתפו פעולה במאמצים להחזיר את המטוסים. חברות ההחכרה שכרו עורכי דין אבל בשלב זה הן נמנעות להתחיל בקרבות ארוכים ויקרים וממתינות לראות מה יהיה בימים הקרובים.

אחת מחברות החכרת המטוסים, BOC Aviation הוציאה הבוקר הודעה כי 18 מטוסים שלה שהוחכרו לחברות תעופה ברוסיה היו בשווי של 935 מיליון דולר ועשויים להיות מושפעים מסנקציות וביטולי פוליסות בשל פלישת רוסיה לאוקראינה. על פי הודעת החברה, “שווקי ביטוח התעופה הבינלאומיים מבטלים בהדרגה מרכיבים מסוימים של פוליסות ביטוח ביחס למטוסים הממוקמים ברוסיה או מושכרים לחברות תעופה רוסיות”. על פי המידע שמסרה החברה, קרוב ל-5% מהמטוסים שהיא מחכירה נמצאים בידי חברות תעופה רוסיות.

חברת החכרת מטוסים אחרת, AerCap מאירלנד, החכירה לחברות תעופה ברוסיה 152 מטוסים בשווי כולל של 2.5 מיליארד דולר.