מהצהרה חדשה של ראש רשות התעופה האזרחית באיראן, עולה כי במקביל לשיחות הגרעין של המעצמות עם איראן המתקיימות בוינה, מתקיימות שיחות גם לרכש של מטוסים וחלקי חילוף מיצרניות המטוסים איירבוס ו-ATR.

בעקבות חידוש השיחות, מערך התעופה האיראני שואף לחדש הסכמים ישנים שנגנזו בעקבות הסכמי הגרעין. זאת, על מנת לאפשר תחזוקה של מטוסים ישנים של יצרניות מערביות ואולי אף להחזיר לחיים עסקאות רכש שבוטלו של מטוסים חדשים. עסקאות דומות ייאפשרו לראשונה מודרניזציה בקרב ציי המטוסים המיושנים של חברות התעופה במדינה.

מהצהרתו של ראש הרשות עולה כי איראן כבר רכשה עשרה מטוסי נוסעים לאורך שלושת החודשים האחרונים בגילאים של 15-20 שנה. כמו כן ציין כי מתקיימים מגעים עם שתי יצרניות המטוסים איירבוס ו-ATR האירופאיות במטרה לספק ציוד וחלקי חילוף לציי המטוסים המיושנים של חברות התעופה האיראניות. המטרה בשיחות עם יצרניות המטוסים היא לפתור את מצוקת התחזוקה של ציי המטוסים בחברות התעופה האירניות, שלמרות הסנקציות ממשיכות להפעיל במשך שנים מטוסים מתוצרת מערבית.

כזכור, הפרישה של האמריקאים מהסכם הגרעין בשנת 2018 החזירה את הסנקציות על איראן, אשר אוסרות על מכירת מטוסים וחלקי חילוף לחברות תעופה איראניות. חידוש הסנקציות קטע תכניות של חברות התעופה האיראניות למודרניזציה של ציי המטוסים שלהן. חברת איראן אייר אף ביצעה בעבר עסקה לרכש של מטוסי 777X חדישים שבוטלה לאור פרישת האמריקאים מהסכם הגרעין וחזרה לסנקציות.

איראן אייר, חברת התעופה הלאומית של איראן, מחזיקה בצי של כ-43 מטוסים מהם רק כ-20 נמצאים בשירות. שאר המטוסים כוללים בין היתר מטוסי A300 בני כ-40 שנה ומטוסי A310 בני מעל 30. ע״פ דיווחים, מבין צי של 13 מטוסי ATR 72, שבעה נמצאים כרגע בתחזוקה, כלומר שישה נמצאים בשירות פעיל. המשמעות היא שחצי מהצי נמצא בתחזוקה.