החודש השתתפנו בתערוכת Dubai Air Show, אחת מהתערוכות האוויריות הגדולות בעולם. התערוכה מתקיימת השנה לאחר הפסקה של כשנתיים ואירחה תצוגה מאוד מכובדת של כ-160 מטוסים מסחריים, צבאיים ועוד.

בכתבה הבאה נסקר את המטוסים הכי מיוחדים ומעניינים שהופיעו בתערוכה: החל ממטוס A380 עם מחלקת הפרימיום החדשה של אמירייטס, דרך הענק החדש של בואינג ועד למטוס רוסי אחד שמבקש להתחרות בדואופול של בואינג ואיירבאס.

חברת Emirates בהצגת בכורה של מחלקת תיירים פרימיום על מטוס A380 

כרגיל, חברת אמירייטס לא פספסה הזדמנות להציג את מטוס הסופרג׳מבו A380 הענק שלה. המטוס שהוצג בתערוכה נושא צביעה מיוחדת לכבוד 50 שנה לאיחוד האמירויות. כבר הרבה מילים נכתבו על כמה מדהים המטוס הזה, במיוחד בתצורה שבחרה אמירייטס – עם סוויטות פרטיות, ספא ובר אלכוהול, אין עוד מטוס שמספק חוויה מדהימה בשמיים כמו זה של אמירייטס.

מטוס A380 של חברת אמירייטס שתתחיל לפעול מישראל בחודש דצמבר
מטוס A380 של חברת אמירייטס בצביעת 50 שנה לאמירויות. תמונה: חדשות תעופה

כפי שדיווחנו קודם לכן בחדשות תעופה, המטוס גם צפוי להגיע לישראל, בפעם הראשונה בהיסטוריה, לטיסת הבכורה של החברה לישראל.

פרסום ראשון: חברת Emirates נוחתת בישראל

אבל נשים לרגע בצד את כל הפינוקים שעל סיפון המטוס. החידוש האמיתי שחברת Emirates ביקשה להציג בתערוכה היה מחלקת התיירים פרימיום (Premium Economy) החדשה של החברה. בעוד חברות רבות בעולם כבר התקינו במטוסיהם מחלקת תיירים משודרגת, החברה האמירתית הפעילה עד כה מחלקות תיירים, עסקים וראשונה בלבד. המחלקה החדשה אמורה לקרוץ לקהל חדש אשר התרחב משמעותית בתקופת הקורונה – תיירים המעוניינים לשדרג את איכות הטיסה שלהם, מבלי להוציא הון על מחלקת עסקים.

מחלקת תיירים פרימיום במטוסי A380 של אמירייטס. תמונה: חדשות תעופה

החברה הכריזה לא מזמן על כך שתתקין את המחלקה החדשה בלא פחות מ-105 מטוסים בציי ה-A380 ו-777 שלה. המחלקה החדשה מעוצבת בקו הקלאסי של אמירייטס. המשמעות היא שהיא נותנת תחושה יותר של מטוס פרטי מאשר מסחרי. את החלונות מעטרים קישוטי עץ בגימור איכותי מאוד. גם הכיסאות עצמם מעוצבים ברמה הכי גבוהה שיש עם מושבי עור בצבע בז׳ מזמין מאוד. צוות הדיליים שהוצב במטוס ״התעקש״ שאנסה את המושבים – ולא סתם. אכן מדובר במושבים מאוד נוחים מהתרשמות ראשונית. אני לא יכול לחכות לנסות אותם בטיסה ארוכה.

מושבי מחלקת תיריים פרימיום במטוס אמירייטס A380
מושבי מחלקת תיריים פרימיום במטוס אמירייטס A380. תמונה: חדשות תעופה

הופעת בכורה ציבורית של מטוס בואינג 777x

בתערוכה הוצג לראשונה מטוס ה-777-9 החדש של בואינג שהוא הגרסא האמצעית בסדרת ה-777-X. מדובר בדור החדש של מטוסי נוסעים רחבי גוף של בואינג. סדרת המטוסים הזו שהוכרז עליה אי שם בתחילת העשור אמורה לרשת את מקומם של מטוסי ה-777-200/300 הוותיקים. בכך תשלים את ההצלחה של מטוסי ה-787 דרימליינר ותתחרה במטוסי ה-A350 ו-A330neo מתוצרת Airbus.

מטוס 777-9 של חברת בואינג בתערוכת Dubai Air Show
מטוס 777-9 של חברת בואינג בתערוכת Dubai Air Show. תמונה: חדשות תעופה

מדובר במטוס ענק! יותר משניתן לתאר כאן. המטוס יוכל בעתיד לארח כ-426 נוסעים למרחק של כ-14,500 ק״מ (טיסה בין תל אביב לסידני, למשל). אורך המטוס כ-76 מטר, שזה ארוך אפילו ממטוסי הג׳מבו 747-800 הארבע מנועיים ומקביל לאורך של כ-4 אוטובוסים ישראלים ממוצעים. מנועים חדשים ויעילים, לצד שימוש בחומרים קלים לכנפי המטוס יאפשרו חסכון משמעותי בדלק לעומת קודמו ה-777-300ER.  במטוס יותקנו שני מנועי GE-9X ענקיים באורך של כ-2 מטר מקצה לקצה.

מנוע של מטוס 777-9 של חברת בואינג בתערוכת Dubai Air Show
מנוע של מטוס 777-9 של חברת בואינג בתערוכת Dubai Air Show. תמונה: חדשות תעופה

מטוס ה-777x שביקר בתערוכה משמש כמטוס ניסוי

מטוס ה-777x שהוצג בתערוכה היה אחד מהמטוסים אשר משמשים את חברת בואינג לרישוי של המטוס מול רשויות התעופה בארה״ב ובעולם. לאור זאת, פנים המטוס הכיל מעט מושבים בסיסיים לצוות לצד המון מערכות ניסוי אשר משמשות מהנדסים מוטסים שטסים עם המטוס לטיסות הניסוי. היה מעניין לשמוע שעל המטוס מותקנים גלוני מים המחוברים (בתמונה) ביניהם בצינורות. גלוני המים מאפשרים לבחון את המטוס בתנאי קיצון (כחלק מתהליך הרישוי שלו).

אני לא יכול לחכות לראות את אמירייטס הופכים את פנים המטוס בתמונה למחלקה ראשונה שלהם.

מערכות הניסוי על סיפון מטוס 777-9
מערכות הניסוי על סיפון מטוס 777-9. תמונה: חדשות תעופה

הידעתם? קצוות הכנפיים של מטוסי ה-777-X מתקפלים. בעת נחיתה הטייסים יקפלו את כנפי המטוס על מנת לאפשר לו לחנות בשערים קטנים יותר ממוטת הכנפיים העצומה שלו. החברה למדה מעט מהטעויות שעשתה חברת Airbus בפיתוח מטוס הסופרג׳מבו A380 הענק שמוגבל במקומות שבהם יכול לנחות.

כנפיים מתקפלות של מטוס 777-9
כנפיים מתקפלות של מטוס 777-9. תמונה: חדשות תעופה

עוד עובדות מעניינות על המטוס שייצר אולי הכי הרבה עניין בתערוכה: מעבר לחברות הלאומיות של איחוד האמירויות, קטאר וסינגפור, גם חברת Iran Air האיראנית הזמינה בעבר מטוסי 777-9 בעסקה בשווי של כ-38 מיליארד דולר. עסקה זו בוטלה בעקבות הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין והחרפת הסנקציות נגד איראן. מחיר של מטוס 777x יחיד יכול להגיע עד לכ-450 מיליון דולר.

טיסה, Like a boss! (מטוסי מנהלים)

בתערוכה הוצגו מספר מטוסי נוסעים, אבל בגרסאות המנהלים שלהם. אחד מהם הוא מטוס ה-A319 של חברת Comlux. חברת Comlux, הבעלים של המטוס, מפעילה טיסות צ׳ארטר של המטוס ללקוחות לפי בקשתם. טיול מחר במדגסקר? קיבלתם. רוצים לקפוץ לבנגקוק לאכול פאד תאי? רק תבקשו.

החברה תארגן בשבילכם הכל, תספק את המטוס, צוות אוויר, וגם רכב שיאסוף אתכם בנחיתה מהמטוס.

מטוס מנהלים מדגם A319ACJ של חברת Comlux
מטוס מנהלים מדגם A319ACJ של חברת Comlux. תמונה: חדשות תעופה

במקום 130 נוסעים עם רווח של 71 ס״מ לנוסע במטוס המסחרי, המטוס של חברת Comlux למשל מכיל מספות וכורסאות נוחות, פינת אוכל מרווחת, מיטה זוגית לשינה ומקלחת ספא מפנקת.

ספות, כורסאות וטלוויזיה על סיפון מטוס A319ACJ
ספות, כורסאות וטלוויזיה על סיפון מטוס A319ACJ. תמונה: חדשות תעופה
מיטות במטוס A319ACJ
ניתן לבחור בין 2 מיטות יחיד למיטה זוגית. תמונה: חדשות תעופה

לרווחת האורחים של בעלי הממון יש גם ארבע שורות של מושבים מפנקים באחורי המטוס. בזכות הוספה של מיכל דלק נוסף בתחתית המטוס, במקום מקום למטען. כך יכול המטוס להגיע לטווח מרשים של כ-11,000 ק״מ (מתל אביב למיאמי, למשל).

למעוניינים, המטוס עולה בהערכה כ-100 מיליון דולר, לפני התאמות אישיות לצרכים של הבעלים המאושרים.

ספא ומקלחת על סיפון A319ACJ
ספא ומקלחת על סיפון A319ACJ. תמונה: חדשות תעופה

מטוס נוסעים צר גוף מדגם רוסי IRKUT MC-21-310

אחד המטוסים שמשכו המון תשומת לב בתערוכה הוא מטוס ה-MC-21 מתוצרת תאגיד אירקוט הרוסית. מדובר במטוס הנוסעים צר הגוף הראשון מתוצרת רוסית עם תכניות להתחרות בשוק הבינ״ל ובמתחרות השולטות בשוק- בואינג (סדרת מטוסי 737) ואיירבאס (סדרת A320).

מטוס MC-21 של חברת Irkut
מטוס MC-21 של חברת Irkut. תמונה: חדשות תעופה

המטוס רובו מפיתוח רוסי, ובשנת 2020 ביצע את טיסת הבכורה שלו עם מנועים מפיתוח רוסי מקומי. עם זאת, על המטוס מותקנות גם טכנולוגיות זרות, ביניהן טכנולוגיות ישראליות!

כפי שניתן לראות בתמונה מטה, גם המטוס שהוצג בתערוכה היה מטוס ניסוי ששימש להסמכת המטוס. עם זאת, החברה המייצרת את המטוס התקינה מספר שורות מושבים במטרה להציג את המטוס ללקוחות פוטנציאליים. בסיור שקיימנו על המטוס למדנו על היתרונות התחרותיים שהחברה מתכננת להציע לנוסע בדמות תא נוסעים רחב המאפשר מעבר של עגלת דיילים ונוסע לצד חלונות גדולים מהמקובל.

מחלקת תיירים לדוגמא במטוס Irkut MC-21
מחלקת תיירים לדוגמא במטוס Irkut MC-21. תמונה: חדשות תעופה

למרות התכניות השאפתניות, כרגע המטוס נמכר בעיקר לחברות תעופה רוסיות לטיסות פנים ברוסיה. הוא צפוי לבצע טיסת בכורה מסחרית כבר בשנת 2022 באמצעות חברת Rossiya, חברת הבת של חברת התעופה הלאומית הרוסית Aeroflot. עם תג מחיר מוערך של 90 מיליון דולר, המטוס מציע מחיר אטרקטיבי ביחס למתחריו מתוצרת בואינג ואיירבאס. עם זאת, ככל הנראה שייקח זמן אם בכלל לפני שהמטוס יראה הזמנות מחברות תעופה מערביות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *