בדומה להרבה ישראלים, גם אנחנו התחלנו לחפש את הטיול שלנו לחופשת הפסח כחודשיים לפני החג. כאשר ניגשנו לחיפוש, מחירי הטיסות כבר היו בשיאם, ואפילו טיסה קצרה ליוון או איטליה עברה את רף ה-500 דולר.

ואז עלה הרעיון של ביקור בעקבה. כפי שפרסמנו בעמוד האינטסגרם שלנו, גילינו חבילות נופש שמשווקת חברת ארקיע לעיר הירדנית עקבה. החבילות כוללות טיסה לאילת, סוכן שיעביר אותך במעבר הגבול (חובה), העברה מהגבול הירדני למלון וחזרה ולינה במלונות יוקרתיים. בחרנו בחבילה של 4 ימים בחג השני (ימים חמישי עד ראשון) במלון מריוט אלמנארה (Marriott Al Manara). סה״כ החבילה עלתה 1600 ש״ח לאדם. זאת בזמן שבצד השני של הגבול, לילה אחד באילת כבר עבר את המחיר של 3000 ש״ח.

בסקירה הזו נפרט על הטיול בעקבה וכן על טיול יום שעשינו לפטרה.

טיסות ארקיע, מעבר גבול רבין והעברות למלון

הטיסות בחבילה היו נוחות למדי. טיסת ההלוך יוצאת ב-7 בבוקר מטרמינל 1 בנתב״ג ונוחתת באילת קצת לפני 8, כך שיש לכם יום שלם נוסף בעקבה.

ארקיע מאפשרת לעשות צ׳ק אין בטיסות פנים עד 48 שעות לפני הטיסה. לאחר הצ׳ק קיבלנו בורדינג פס אלקטרוני שמאפשר לעקוף את תור הצ׳ק אין ולגשת ישר לביטחון. תוך כ-20 דקות  מהכניסה לטרמינל 1 הגענו לשער העלייה למטוס.

טיסת ארקיע לרמון אילת
טיסת ארקיע לרמון אילת

הטיסה התבצעה במטוסי האמבראר 195 של ארקיע. לא היה שום דבר מיוחד בטיסה ורבע שעה לתוך ההמראה הטיסה כבר התחילה בנחיתה. לאחר הנחיתה באילת לקחנו מונית למעבר הגבול יצחק רבין שעלתה לנו 80 ש״ח, והיא בעצם הייתה הדבר היחיד שלא היה כלול בחבילת הנופש של ארקיע.

מטוס אמבראר 195 של ארקיע
מטוס אמבראר 195 של ארקיע

מעבר גבול יצחק רבין (או Wadi Araba בצד הירדני) הוא מעבר הגבול הדרומי ביותר לירדן והוא נמצא צפונית לעיר אילת. המעבר נפתח רק בשעה 08:30 ונכון לעכשיו נסגר כבר ב-15:30. על כן חשוב להתעדכן באתר רשות שדות התעופה על שעות הפתיחה העדכניות לפני ההגעה.

בשל מצב רגוע יחסית מבחינת העומס בשני צידי הגבול (ישראלי וירדני), לקח לנו פחות מ-30 דקות לעבור את הגבול, כשאת הצד הישראלי עברנו תוך מספר דקות. עזרה לנו מאוד העובדה שהגענו עם כל הטפסים מוכנים, כך שאנחנו ממליצים בחום להגיע לגבול עם כל המסמכים שמורים בטלפון:

  1. אישור תשלום אגרת מעבר באתר מילגם
  2. אישור תשלום בדיקת קורונה בחזור (דורשים לראות את אישור התשלום כבר ביציאה)
  3. אישור כניסה לירדן

על פי הנחיות עדכניות של ירדן, על מנת לעבור את הצד הירדני חובה לתאם מראש איסוף של סוכן תיירות מקומי. ישראלים שפגשנו בגבול ולא הגיעו עם סוכן מוזמן מראש נאלצו לנסות לתאם במקום אחד שיגיע במיוחד לאסוף אותם. מעבר להמתנה ארוכה הם גם שילמו על זה ביוקר – כך שחשוב להיערך לכך מראש. במקרה שלנו הסוכן היה חלק מהחבילה של ארקיע.

לאור העובדה שבאנו מוכנים והגבול היה יחסית ריק, עד השעה 10 כבר היינו בארוחת בוקר במרכז עקבה אחרי שעשינו צ׳ק אין. כל התהליך היה קליל למדי והרבה פחות מתיש ממה שציפינו אפילו, כך שזה יתרון משמעותי נוסף לביקור בירדן.

אינטרנט סלולארי

גם הפעם השתמשתי בשירות e-SIM של חברת airalo שמאפשר לגלוש בחו״ל בנוחות ובזול מבלי להתעסק בהחלפת סים פיזי. החבילה הייתה יקרה יותר יחסית לחבילות הגלישה באירופה, אך עדיין זולה משמעותית מהחבילות של ספקיות הסלולארי הישראליות. חבילה 1 ג׳יגה עולה 6.5$ וחבילת 3 ג׳יגה עולה 18$.

הגלישה עבדה מעולה כרגיל, מלבד באזור פטרה שם ידוע שאין כלל קליטה סלולארית, כך שתערכו לזה מראש במידה ואתם רוצים להוריד משהו לטלפון מבעוד מועד.

את המדריך המלא לשימוש בשירות e-SIM של airalo ניתן למצוא כאן.

מלון מריוט אלמנארה

כאמור, בחבילות של ארקיע מוצעים מספר מלונות ביניהם גם מלון קמפינסקי עקבה החביב על הישראלים וכן ומלון מובנפיק (Mövenpick) עקבה. שלושת המלונות נמצאים סמוך למדי אחד לשני. המלון שבחרנו היה מריוט אלמנארה, מקולקציית מלונות היוקרה (Luxury) של הרשת. הסיבה שבחרנו במלון זה היא העובדה שהוא מעוצב בסגנון מעט יותר ערבי בדואי מאשר חדשני, וחשבנו שזה יהיה שינוי אווירה נחמד. ואכן המלון עלה על כל הציפיות שהיו לנו.

מלון מריוט אלמאנארה
מלון מריוט אלמאנארה

המלון משדר יוקרה. החדרים במלון גדולים למדי ומפנקים. בכל חדר מיטה ענקית, מקלחת, אמבטיה ומכונת קפה. החדרנים ממלאים את החדר כל יום בקפסולות קפה ובקבוקי מים.

חדר שמשקיף למפרץ ולים
החדר במלון מאריוט אלמאנארה

ברוב החדרים מרפסת שמשקיפה לבריכה, לים או לשניהם. הנוף לבריכה ולים מרהיב ומרגיע. למלון בריכת אינפיניטי וחוף ים פרטי שהירידה אליו מהבריכה.

הנוף מהחדר במלון מריוט אלמאנארה
הנוף מהחדר במלון מריוט אלמאנארה

במלון יש חדר כושר וספא בשם heavenly מבית רשת המלונות והריזורטים Westin. יצא לנו לנסות חבילת ספא זוגית שהייתה מעולה. החבילה כוללת כניסה למתקני הספא ועיסוי זוגי לשעה.

מתקני הספא כוללים בריכה מחוממת, חדר אדים, סאונה יבשה והחידוש האמיתי – מקלחת אווירה! מה זה בעצם אומר? מדובר במקלחת מרווחת שמדמה כל מיני אקלימים שונים לפי בחירה של המתרחץ. לדוגמא, בלחיצה על ״יערות גשם״ תתחיל המקלחת להזרים מים חמים וקרים מכל הכיוונים כשברקע קולות של רעמים וחיות. ללא ספק חוויה!

עלות החבילה הייתה 159 דינר שהם כ-740 ש״ח.

ספא מבית Westin במלון מריוט אלמאנארה
ספא מבית Westin במלון מריוט אלמאנארה

השירות במלון מעולה, כיאה לשירות של רשת מריוט. כמו כן, למרות שהמלון היה מלא למדי, לא הורגשה תחושת עומס בשום שלב והרגשנו שהמרחבים המשותפים מרווחים למדי ומאפשרים פרטיות. ארוחת הבוקר גם היא הייתה מפנקת למדי וענתה על כל הציפיות. עוד היה במלון שיעורי זומבה ויוגה בשקיעה.

טיול בפטרה – איך להגיע ולמה לשים לב

אחד מהחלקים של הטיול שהכי חיכינו לו היה הטיול לפטרה. כבר הרבה זמן רצינו לבקר באתר שהוא אחד משבעת פלאי תבל.

סוף סוף מבקרים בפטרה
סוף סוף מבקרים בפטרה

מבחינת הלוגיסטיקה, הנסיעה לפטרה אורכת כשעתיים והכניסה לאתר לא זולה ועומדת על 50 דינר (230 ש״ח לאדם). אפשרויות ההגעה הן:

  1. ברכב פרטי או מושכר
  2. מונית מעקבה שלהבנתי עולה כ-50-70 דינר (230-320 ש״ח) לכיוון
  3. חבילת טיול עם סוכן תיירות מקומי שלרוב תכלול הסעה, מדריך דובר אנגלית, כרטיס כניסה לפטרה וארוחת צהריים

אנחנו הזמנו חבילה רק בהגעה לעקבה עם אותו סוכן שאסף אותנו מהגבול. בדיעבד זו הייתה החלטה מאוד לא טובה שכן שילמנו מחיר מאוד יקר (260 דינר) בעבור נהג שלא ידע אנגלית וניסה לעקוץ אותנו מספר פעמים לשלם על דברים שהיו אמורים להיות כלולים בחבילה. ולכן ההמלצה שלנו היא שבמידה ואתם רוצים לבחור באופציה של חבילת טיול – כנסו לאחת מקבוצות המטיילים בירדן שקיימות בפייסבוק ובחרו סוכן עם הרבה המלצות.

לבוחרים באופציה הראשונה – שימו לב שיש הרבה מחסומים משטרתיים עם שוטרים/חיילים חמושים בדרך מעקבה לפטרה שדורשים לראות דרכונים ויישאלו שאלות כמו מאיפה הגעתם ולאן נוסעים. זו יכולה להיות סיטואציה מעט מלחיצה ולא מתאימה לכולם. הנהג שלנו ציין שלעיתים גם מעכבים בנקודות האלה תיירים שיש חשש לגביהם שינסו להסתנן לישראל (ולכן פחות מעכבים ישראלים). בהיבט הזה היה נוח שהנהג הוא זה שתקשר מולם ועברנו כל מחסום בקלילות.

הנוף מהדרך לעקבה
הנוף מהדרך לעקבה

הנהג עצר לנו בחנות של תיירים בדרך לעקבה שמוכרים מוצרים במחירי תיירים כמו כאפייה ב-120 ש״ח. אם אתם יודעים שתרצו להצטלם בעקבה עם ״אביזרים״, בקרו יום לפני הנסיעה בשוק המקומי בעקבה (חפשו בגוגל מפות Aqaba Souq) ותרכשו הכל ברבע מחיר. עם זאת, החנות נמצאת בנקודת תצפית מרהיבה ויש בפנים תה וקפה מקומי בזול אז עדיין שווה לעשות עצירה.

טיול בפטרה – החוויה

אז אחרי כמעט שלוש שעות, כולל עצירות, הגענו לכפר ואדי מוסא (משה) ממנו נעשית הכניסה לפטרה . המתנו בתור קצר יחסית לרכישת כרטיס (כאמור, 50 דינר ירדני). יש אפשרות לרכוש גם כרטיס ליומיים ב-55 דינר שזה הרבה יותר משתלם, לכן תשקלו מראש במידה ותרצו לטייל עוד יום באתר הענק. לחובבי ההיסטוריה, ניתן גם לקחת מדריך בעלות נוספת של 50-100 דינר (230-460 ש״ח), כתלות במסלול.

לאחר התשלום וכניסה לאתר עצמו יעוטו עליכם המון אנשים בניסיון לשכנע אתכם לרכב על סוס/גמל. כמובן שויתרנו על ה״אטרקציה״. בעלי החיים עומדים שעות רבות בשמש, קשורים לעמוד, ולא רצינו לקחת בכך חלק. מעבר לכך, ההליכה לאתר מרהיבה בעצמה ונהנו מאוד לעשות אותה רגלית.

גמלים ב״סיק״
גמלים ב״סיק״

לאחר שסירבתם בנימוס לכל הרוכלים, תתחיל הליכה של כ-4 ק״מ בקניון של פטרה (נקרא ״סיק״) שהוא צר למדי (כמה מטרים) ובגובה של עד כמה מאות מטרים. ההליכה אורכת חצי שעה עד שעה, תלוי בקצב שלכם.

מבנה הקבר המלכותי בפטרה
מבנה הקבר המלכותי בפטרה

לאחר הקניון יתגלה לעיניכם ממש בפתאומיות המבנה המרכזי המפורסם שהוא קבר מלכותי. למי שזוכר, המקום גם הופיע בסרט אינדיאנה ג׳ונס האחרון. מנקודה זו אפשר לשוטט באתר בחופשיות, ונפסיק כאן את התיאור כדי להשאיר קצת מקום להפתעה. יש כמה נקודות בהן ניתן לטפס בבטחה על מנת לקבל תצפית על מבנה הקבר או על האמפיתאטרון שנמצא כמה דקות הליכה ממנו. אנחנו ממליצים לטפס לפחות על אחת כדי לקבל תצפית טובה על האתר מלמעלה.

אמפיתאטרון עתיק בפטרה
אמפיתאטרון עתיק בפטרה

סה״כ ביקרנו באתר כ-3 וחצי שעות והרגשנו שזה מספיק כדי לחוות את המקום. לאחר הביקור באתר, ממש ביציאה מהאתר יש כמה מסעדות שבהם תוכלו לאכול ארוחת צהריים.