לאחרונה נרשמת התחממות איטית ביחסי ישראל וערב הסעודית כששיאה בפרסומים על עסקה משולשת צפויה עם ישראל וארה״ב. כחלק מהעסקה צפויה ערב הסעודית לפתוח את המרחב האווירי שלה באופן גורף בטיסות מ/אל ישראל. מדובר במהלך משמעותי מאוד לקהל הישראלי, אך בעיקר לחברות התעופה הישראליות ואל על בראשן. החברות הישראליות מתלוננות כל העת על תחרות לא הוגנת בטיסות מזרחה בהינתן מגבלת הטיסה מעל סעודיה שתקפה רק עליהן.

סימנים להתחממות ראינו לאחרונה בדמות מספר מטוסי מנהלים פרטיים שעשו את דרכם מישראל לסעודיה, לרוב עם עצירה דיפלומטית במדינה צד שלישית. לדוגמא, בתאריך ה-1 ביוני יצאה טיסה של מטוס מנהלים מדגם Gulfstream מישראל לריאד, עם עצירה קצרה בעמאן.

טיסה N718JJ יצאה מתל אביב לריאד עם עצירה בעמאן
טיסה N718JJ יצאה מתל אביב לריאד עם עצירה בעמאן

כידוע, המרחב האווירי בסעודיה פתוח בפני חברות התעופה הישראליות רק בדרכן מ/אל האמירויות. אך עם זאת, אותו מרחב אווירי פתוח בפני החברות האמירתיות באופן גורף וגם עבור חברת אייר אינדיה עבור טיסותיה מתל אביב להודו. בעבר עלה גם שמה של חברת התעופה הפיליפינית (פיליפינס איירלינס) כמי שהגישה בקשה לטוס במרחב האווירי של סעודיה בדרכה מ/אל תל אביב – אך קו טיסות זה טרם התחיל לפעול.

מחווה נוספת ראינו בטיסת שר הביטחון בני גנץ להודו. אותה טיסה במטוס מנהלים ישראלי חלפה בדרכה חזרה ארצה מעל שמי ערב הסעודית.

האישור הסעודי החדש צפוי להוריד את חסם הכניסה לחברות תעופה חדשות. כשחברות תעופה כמו זו של הפיליפינים שוקלות להשיק קו חדש לישראל, טיסה במרחב האווירי של סעודיה הוא שיקול כלכלי משמעותי בעיקר בעידן שבו מאמירים מחירי הדלק הסילוני. כמו כן, הההסכם החדש יקצר כמובן את זמן הטיסה של חברות תעופה ישראליות מזרחה ויוזיל את ההוצאות על דלק בכל טיסה. לכאורה אותו שיפור אמור להוביל לירידה במחירי כרטיסי הטיסה לנוסע, אך קשה להגיד בשלב זה שזה אכן מה שיקרה.

מסלול טיסת אל על LY81 לבנגקוק כיום
מסלול טיסת אל על LY81 לבנגקוק כיום

ע״פ הדיווח בישראל היום, ישראל גם ביקשה להפעיל טיסות ישירות בין המדינות אך הערכה היא שזה יקרה רחוק יותר בציר הזמן של תהליך הנורמליזציה בין המדינות.

בהקשר אחר, לסעודיה כוונות להפוך את ריאד להאב תעופתי שייתחרה עם חברות התעופה השכנות מהאמירויות וקטאר. לצורך כך הקצתה המדינה מיליארדי דולרים לעשור הקרוב. חלק מהמשאבים אף יופנו להקמת חברת תעופה לאומית חדשה, בנוסף לחברת התעופה הלאומית הנוכחית SAUDIA. מדובר בניסיון של המדינה להוריד מעט מן התלות שלה בנפט ולעבור להסתמך יותר על תיירות, בדומה למה שנעשה באיחוד האמירויות. זאת, עם יעד שאפתני של 100 מיליון מבקרים בשנה.