הלחץ של חברות תעופה להשיב לשירות במהירות מטוסים שחנו במשך תקופה ארוכה בשל מגפת הקורונה הביא לכך שמטוסים לא מעטים עולים לאוויר כשהם סובלים מקילוף צבע, מה שפוגם בעיקר במראה ובמוניטין של חברות התעופה.

אתר החדשות הכלכליות בלומברג מדווח כי ספוטרים (מדובר בעיקר בצלמים שיושבים שעות בנמלי תעופה כדי לצלם מטוסים) בעלי עיני נץ הבחינו באחרונה בלא מעט מטוסים שהוחזרו לשרות לאחר שהות של כשנתיים באחסון עם כתמים ענקים של צבע שהתקלף.

חובב התעופה והצלם ג׳רי לאי, שמתצפת את נמל התעופה של שיקגו הבחין במטוס של חברת יונייטד שבו היה קילוף עצום של צבע ובמטוסים נוספים שגם בהם בלט העדר של צביעה. ״אני יודע שמדובר בבעיות קוסמטיות ולא בבעייה בטיחותית אבל המטוס פשוט נראה רע,״ סיפר לאתר החדשות.

על פי ׳בלומברג׳, חברת יונייטד, למשל, שביקשה לעמוד בגידול הבלתי צפוי בתנועת הנוסעים בקיץ החזירה מטוסים לשרות עם צבע משופשף, צבע מקולף וגוונים דוהים.

״צבע משופשף אינו מציג בעיות בטיחות, ובקושי ניתן להבחין בגוונים דוהים במטוסים מסוימים. ובכל זאת, מטוסים שנראים כך יכולים לפגוע בערעור המותג ובגאווה התאגידית – במיוחד בתקופה שבה חברות התעופה בארה”ב גובות תעריפים עתק עבור כרטיסי טיסה בשל השילוב של ביקוש עצום וקיבולת מושבים מוגבלת.״

על פי האתר, המתנה לחידוש צביעה של מטוסים עשויה להימשך ששה עד שמונה שבועות בהתאם לאתר בו צובעים את המטוס וסוג המטוס, מגלה גארי וייסל, יועץ שמתמחה בשיפוץ מטוסים ומספר כי חלק מהמפעילים האמריקאים שולחים מטוסים לאירופה שם זמני ההמתנה לצביעה עשויים להימשך ׳רק׳ חודש. ״אני לא זוכר כאלה המתנות ארוכות לפני המגפה,״ סיפר.

צביעת מטוסים כוללת תחילה הסרה קפדנית של הצבע הישן עד לגילוי המתכת, מיסוך של משטחים, הנחת צבע יסוד ולאחר מכן ריסוי על הציפוי הסופי. בתקופה זו שלאחר הקורונה מתמודדים מרכזי צביעה רבים עם בעיות לוגיסטיות כמו מחסור בכח אדם וגם מחסור ברכיבים לייצור הצבע.

בהקשר אחר, קילופי צבע (מינוריים יותר מאלו שבתמונה) עומדים בליבת סוגייה משפטית בין קטאר איירווייז לחברת איירבוס. בעוד קטאר איירווייז טוענת כי קילופי צבע מסויימים במטוסי ה-A350 החדשים שלה מהווים סוגיה בטיחותית, יצרנית המטוסים טוענת כי מדובר בנושא קוסמטי בלבד.

תמונה בכותרת:  Jerry Lai‏