בהמשך לסאגה המשפטית בין קטאר איירווייז ליצרנית המטוסים איירבוס, אמש דחה פסק לטובת יצרנית המטוסים האירופאית. בית המשפט דחה בקשה של קטאר איירוויז לחייב את חברת איירבוס להמשיך לשמור עבורה את מטוסי ה-A321neo שהזמינה. זאת לאחר שחברת איירבוס ביטלה בחודש ינואר הזמנה של 50 מטוסים מדגם זה בשווי 6 מיליארד דולר. 

החברה הקטארית טענה בפני משפט כי ביטול הסכם מטוסי ה-A321 הוא הפרה של החוזה בין הצדדים. בעוד יצרנית המטוסים ששני החוזים של מטוסי ה-A321 ו-A350 קשורים ביניהם. בכך טוענת כי היא רשאית לבטל את חוזה ה-A321 כתגובה לסירוב של החברה הקטארית לקחת 2 מטוסי A350 שיוצרו עבורה. 

ההחלטה של בית המשפט בלונדון תאפשר לחברת איירבוס לשווק את המטוסים שהוזמנו במקור על ידי החברה הקטארית ללקוחות אחרים, וכך אולי להקדים זמני אספקה שלהם לאותם לקוחות. זמני אספקה הפכו לנושא משמעותי בתעשייה עם דחיות חוזרות ונשנות מצד שתי היצרניות הגדולות שמתקשות לעמוד בעלייה בביקושים.

סוגיית מטוסי ה-A321neo מתקיימת בנפרד לסוגייה המשפטית סביב מטוסי ה-A350, שם טוענת החברה הקטארית לבלאי מואץ של צביעת המטוס שמהווה סכנה בטיחותית. איירבוס מאידך טוענת שהנושא לא מהווה סיכון בטיחותי, אלא נושא תחזוקתי בלבד. חברת איירבוס אף מאשימה את החברה הקטארית בכך שהפיצה את החששות הבטיחותיות רק בכדי לא לקחת את 2 מטוסי ה-A350 שייוצרו עבורה בשל ביקוש נמוך בתעשייה.

בגזרת המטוסים צרי הגוף, מחזיקה היום חברת קטאר איירווייז רק 31 מטוסים מדגמי A320/A321 בגיל ממוצע של כ-10 שנים. מדובר ביותר מהכפלה של צי המטוסים, כך שנראה שהחברה צריכה מאוד את המטוסים שהוזמנו בכדי לתמוך בגידול הצפוי בפעילותה.

נראה כי הנושא מעניין המון חברות תעופה וגורמים בתחום עוקבים אחריו בדאגה. מנכ״ל IATA, התאחדות חברות התעופה, מסר בתגובה לנושא כי הוא חושש שאיירבוס מנצלת את מצבה בשוק שנובע מעודף ביקוש כדי לנצל את המעמד שלה. עוד ציין כי הארגון עוקב אחר הנושא מקרוב.

איך לדעתכם תסתיים הסאגה המשפטית בין הצדדים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *