מה שקורה בימים האחרונים באל על אינו חדש. טיסות מתבטלות ברגע האחרון, נוסעים נתקעים ביעדים שונים בחו״ל, או שזוכים לשמוע את הפזמון ׳הכי בבית בעולם׳ כשהם נמצאים בבית. ביומיים האחרונים, לאחר כמה ימים שקטים, שוב בוטלו טיסות של החברה והנהלת החברה נאלצה לפנות לבית המשפט ולבקש סעד.  זאת אחרי שרק חודש שעבר האשימה מנכ״לית אלעל את הטייסים בעיכוב חזרתם לשירות של מטוסי ה-777 של החברה.

שוב ביטולי טיסות באל על בימים האחרונים
שוב ביטולי טיסות באל על בימים האחרונים

אתמול, בשעות הערב דיווחה מנכ״ל החברה, דינה בן טל כי החברה פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה שהטייסים יפסיקו לגרום לביטולי טיסות. בן טל ציינה בהודעה ששלחה לעובדי החברה כי הנהלת החברה, חברי הדירקטוריון ובעלי השליטה מעוניינים לפתור בהידברות ובהבנה, בהוגנות ובהסכמה את הבעיות שעומדות על הפרק וברוח זו ההנהלה גם הגישה הצעה מרחיקת לכת לעובדים (הכוונה לטייסים). אולם, לאור התגברות תופעת ביטולי הטיסות לחברה לא נותר אלא לפנות לבית המשפט על מנת להוציא צו שיבטיח את שקט תעשייתי ואת קיום לוח הטיסות המתוכנן.

הדיון בבית המשפט התנהל אתמול בשעה מאוחרת ובסיומו החליטה השופטת ד״ר אריאלה גילצר-כץ שלא להוציא צו מניעה שכן היא לא השתכנעה שהטייסים אינם מבצעים את הטיסות כנדרש.

יחד עם זאת היא קבעה שיש לקיים משא ומתן אינטנסיבי להשבת תנאי הטייסים לאלה שהיו להם ערב משבר הקורונה וכן למצוא פתרון לבעיית יחסי העבודה בחברה.

הטייסים, מצידם, שמחו על החלטת בית הדין לעבודה וטענו כי הם ׳ניצחו׳ בסיבוב הנוכחי. אבל מתברר שגם ההנהלה סבורה שהיא ניצחה. כך, הוציאה הנהלת החברה הודעה בה היא מברכת על החלטת בית הדין להמשך הידברות אינטנסיבית במשך שבועיים עם מגזר הטייסים תוך קיום לוח הטיסות כסדרו. ״הבקשה לצווים זמניים תידון בעוד שבועיים ככל שהידברות לא תיצלח,״ נאמר בהודעת החברה בה גם הובעה תקווה ששיח כזה יביא להסכמות בין הצדדים לטובת החברה, עובדיה ולקוחותיה.״ הנהלת החברה קוראת לטייסים להגיע לדיונים מתוך רצון כן ואמיתי להשגת מטרות אלה.

אלא שתקוות לחוד ומעשים לחוד. לוח הטיסות של נמל בן גוריון מגלה כי היום בוטלו לפחות חמש טיסות שאמורות היו להגיע לישראל מיעדים שונים ובהם לוס אנג׳לס, ניוארק, מינכן, פרנקפורט וציריך. כן. מדובר בטיסות שאמורות היו לנחות בישראל לפני כניסת השבת ויידחו עד מוצאי שבת או יום ראשון.

בקרב הזה בין הנהלת אלעל לטייסים כולם מפסידים אולי פרט למנכ״לית החברה שצפויה לקבל שכר של 96 אלף שקלים בחודש (עלות שכר) וכן מענק של עד שלושה מליון שקלים אם החברה תשרוד ותרוויח. עוד ׳מרוויח׳ הוא יו״ר החברה, עמיקם בן צבי, שצפוי להשתכר מעל 50 אל שקלים עבור 70% משרה וזכאי גם לרכב בשווי של כ-400 אלף שקלים.

המפסידים העיקריים הם הנוסעים שחופשתם בוטלה, או שאינם יכולים לשוב הביתה. ואת זה שום הסכם שכר בין ההנהלה לעובדים לא יוכל לתקן.