חברת טאטא, הבעלים החדשים של חברת התעופה אייר אינדיה עושים צעדים ראשונים בחידוש צי המטוסים של החברה. על פי עדכונים לא רשמיים שפורסמו בימים האחרונים, מדובר על רכש של לא פחות מ-200 מטוסים ב-5 השנים הקרובות, כש-70% מהם יהיו מטוסים צרי גוף והשאר מטוסים רחבי גוף. כבר לאחר ההפרטה של החברה ורכישתה על ידי חברת טאטא עלו שמועות על כוונות של התאגיד ההודי לפעול לחידוש צי המטוסים של חברת התעופה.

בתוך כך, בימים האחרונים עולה כי אייר אינדיה בחרה במטוסי ה-A350 החדישים לצי המטוסים רחבי הגוף שלה, כשהמטוסים הראשונים יימסרו לה כבר בחודש מרץ 2023. מדובר בצעד ראשון ומשמעותי בהתחדשות צי המטוסים המתיישן של החברה. לאור לוח הזמנים הקצר, אייר אינדיה כבר נערכת להכשיר טייסים על מטוסי A350 שכן זו תהיה הפעם הראשונה שהיא תפעיל מטוסים מדגם זה. היסטורית צי המטוסים רחבי הגוף של אייר אינדיה התבסס ברובו על מטוסי בואינג וכלל לאורך השנים מטוסי 777, 747, 767 ו-787.

ועם זאת, הבחירה במטוסי האיירבוס היא בחירה טבעית בעת הנוכחית על רקע העיכובים במסירה של מטוסי 787 דרימליינר ע״י חברת בואינג. כמו כן, החברה ההודית תוכל לנצל, בדומה למה שעשו כבר חברות תעופה נוספות (לופטהנזה, טורקיש), את העובדה שאיירבוס ייצרה מטוסי A350 עבור חברות התעופה אירופלוט וקטאר איירווייז אך לא מסרה אותם מעולם לאור הסנקציות על רוסיה וכן סכסוך משפטי עם חברת התעופה הקטארית. טרם פורסם באופן רשמי מספר המטוסים שיירכשו והדגם המדוייק, אך ידוע כי החברה מעוניינת בכ-20 מטוסים בשלב ראשון.

הרכש החדש יעזור לחברת התעופה לממש את היעדים של חברת טאטא לשפר את איכות ויעילות השירות.  אמנם עברה רק חצי שנה מאז החתימה הרשמית על הרכישה של אייר אינדיה ע״י תאגיד טאטא, אך מאז נראה כי טאטא פועלת לעשות מהפך בכל הנוגע לרמה של חברת התעופה ההודית. החל מתכניות לשיפור משמעותי באיכות שירות הלקוחות, דרך מינוי מנכ״ל חדש בחודש מאי ועד לתהליך האמור של חידוש צי המטוסים. כל אלו ביחד מייצרים הבטחה לשיפור משמעותי באיכות של חברת התעופה עם כוונות למצב אותה כ״אחת מהמובילות בתחום התעופה המסחרית״ כדברי חברת טאטא.

ע״פי אתר ch-aviation, חברת אייר אינדיה מפעילה כרגע 43 מטוסים רחבים גוף, ביניהם 27 מטוסי 787-8, 13 מטוסי 777-300ER, ושלושה מטוסי 777-200LR. לאחרונה החברה גרטה באופן סופי את שארית מטוסי ה-747 שהיו ברשותה.

שאלה שעולה בעקבות ההסכמים המתגבשים היא האם חברת אייר אינדיה תבחר לחדש את המחלקות במטוסיה עם הצגת המטוסים החדשים? אנחנו נוטים להאמין שאייר אינדיה תמנף את ההזדמנות לשדרג לפחות את מחלקת היוקרה במטוסים החדשים למחלקה מודרנית מעט יותר מזו שקיימת במטוסים רחבי הגוף שלה כיום.