לראשונה מאז תחילת הלחימה באוקראינה, שתי חברות תעופה רוסיות הגישו בקשה לאישור משרד התחבורה המקומי להחזיר מטוסים חכורים לבעליהם החוקיים. כזכור, ע״פ הסנקציות המערביות החל ממרץ 2022 מחוייבות חברות השכרת מטוסים להפסיק חוזי השכרת מטוסים עם חברות תעופה רוסיות. עם זאת, בהנחיית ממשלת רוסיה, אסור לחברות תעופה רוסיות להוציא מטוסים מהמדינה ללא אישור מפורש.

המקרה הראשון והמשמעותי יותר הוא של חברת המטען AirBridgeCargo שביקשה להחזיר לא פחות מ-14 מטוסי מטען מדגם 747, מתוך סה״כ של 16 מטוסים שבשרותה. כל המטוסים המדוברים מאוחסנים כרגע בשדה התעופה שרמטייבו שבמוסקבה. החזרת המטוסים היא כתוצאה מהפסקת פעילות המטען של החברה בעקבות הסנקציות המערביות. המטוסים צפויים לעבור לחברת Etihad Cargo ולפעול במתכונת משותפת עם חברת המטען הרוסי, בניסיון לעקוף בכך את הסנקציות המערביות.

מטוס 747 יחיד של חברת המטען כבר הוחרם בהונג קונג לפני מספר חודשים והוחזר לבעליו החוקיים שהיא חברת ההשכרה.

חברת התעופה הראשונה שביקשה להחזיר מטוסים הינה חברת S7 הסיבירית. החברה ביקשה להחזיר 2 מטוסי 737MAX חכורים שנמצאים ברשותה. מטוסים אלו כרגע לא נמצאים כלל בכשירות לאור מקרי ההתרסקות של מטוסי המקס ולכן אין היגיון להמשיך להחזיק בהם כחלק מצי המטוסים של החברה. חברת התעופה, שלא מזמן הושעתה מברית התעופה וואן וורלד, אישרה שהיא הגישה בקשה להחזיר את המטוסים.

כזכור, בחודש יוני השנה עוכב מטוס איירבוס A330 של חברת אירופלוט בסרי לנקה בצו בית משפט, אך שוחרר לאחר זמן קצר לרוסיה לאחר התערבות הממשל הרוסי.

בעוד עד כה חברות התעופה יישרו קו עם הממשל הרוסי והפסיקו את השימוש במטוסים שהם אינן יכולות להשתמש בהן, כעת משנות החברות קו ובוחרות במדיניות שונה מעט מזו של הממשל. כעת נותר רק לראות האם הממשל הרוסי יאשר מהלך כזה בכלל.