חברת ג’ט בלו איירווייז (JetBlue Airways) השלימה עסקה בסכום של 3.8 מיליארד דולר לרכישת ספיריט איירליינס, ובכך תהפוך לחברת התעופה החמישית בגודלה בארצות הברית, אחרי דלתא, אמריקן אירליינס, יונייטד וסאות׳ווסט איירליינס. בתום העסקה תתמזג ספיריט לתוך חברת ג׳ט בלו כך שהיא צפויה לזנוח את המותג ספיריט הכולל את צביעת המטוסים הצהובה הייחודית לה.

בעבור מניות ספיריט תשלם ג’ט בלו 33.50 דולר למניה במזומן, כולל תשלום מראש של 2.50 דולר למניה אם בעלי המניות של ספיריט יאשרו את העסקה ותשלום עמלה של 10 סנט לחודש, החל מהשנה הבאה ועד להשלמת העסקה.

העסקה מסיימת מלחמת מכרזים לא נעימה שנמשכה חודשים, והושלמה שעות לאחר שספיריט ביטלה את תוכניותיה המקוריות למיזוג עם חברת הלואו קוסט הגדולה בארה״ב, פרונטיר. כזכור, בחודש אפריל האחרון החלה חברת ג׳ט בלו בניסיונות לסיכול המיזוג בין ספיריט ופרונטיר באמצעות הצעה משופרת לרכישת ספיריט. בהמשך להודעת הרכישה של ג׳ט בלו הודיעה חברת פרונטיר כי בשל ביטול העסקה ספיריט תאלץ לשלם 25 מיליון דולר לצורך כיסוי עלויות הקשורות למיזוג שהופסק.

המיזוג מעלה כמה סוגיות בעייתיות. שאלה מרכזית שעולה בעקבות המיזוג היא איכות השירות ללקוחות שתוצע לאחר המיזוג. על פי דו״ח של OAG לחודש יוני, עוד לפני האיחוד עומד אחוז הדיוק של חברת ג׳ט בלו על כ-61% בלבד בעוד החברות האמריקאיות הגדולות עומדות על נתוני דיוק של 80% מהטיסות ויותר. כעת לא רק שהחברה צריכה לשפר את נתוני היעילות המבצעית שלה, היא גם צריכה לשפר אותם על צי כפול בגודלו שיכלול גם את הצי של ספיריט (שמדד הדיוק שלה עומד על כ-75%).

הסוגיה השניה נוגעת לעובדה שברגע שהמיזוג יאושר על ידי הרגולטורים, תהיה בארה״ב פחות חברת אולטרה לואו קוסט אחת. בכך תהפוך חברת התעופה פרונטיר לחברת האולטרה לואו קוסט היחידה והגדולה ביותר בארה״ב במקומה של ספיריט.

בכירים בג’ט בלו אומרים כי רכישת ספיריט תזרז את צמיחתה שתבוא לידי ביטוי במתן גישה ליותר מטוסי איירבוס וטייסים ותסייע לה להתחרות בחברות גדולות בארצות הברית השולטות ברוב השוק האמריקאי, כמו אמריקן אירליינס, דלתא, יונייטד וסאות’ווסט. החברת התעופה המאוחדת צפויה להחזיק בכ-458 מטוסים. כבר היום מחזיקה ג׳ט בלו צי של 287 מטוסים שרובם (215) ממשפחת מטוסי האיירבוס A320, עם 60 מטוסים נוספים של חברת אמבראר ומיעוט (12 מטוסים) מדגמי איירבוס A220. ספיריט מחזיקה כיום 185 מטוסים כולם מדגמי A319/A320/A321.

בחודשים האחרונים דחתה ספיריט את הצעותיה של ג’ט בלו וטענו שלא סביר שהמיזוג יאושר על ידי הרגולטורים, בין השאר בגלל הברית של ג’ט בלו עם אמריקן איירליינס שמשרד המשפטים ביקש לעצור. כאשר נשאל מה שינה את עמדתה של ספיריט בנוגע לעסקת ג’ט בלו, אמר מנכ”ל ספיריט, טד כריסטי: “הסכם המיזוג הזה (עם פרונטיר) הופסק כעת, לכן זהו שינוי ראוי לציון וזה מוביל למקום שבו אנו נמצאים היום”.

גל של מיזוגים בחברות התעופה מאז אמצע שנות ה-2000, הותיר את ארבע חברות התעופה הגדולות בארה”ב בשליטה על כשלושה רבעים משוק הטיסות פנים. משרד המשפטים תחת הממשל של הנשיא ג’ו ביידן הבטיח תגובה נחרצת לעסקאות שהוא מחשיב כמנוגדות תחרות.

חברת ג’ט בלו (JetBlue) היא חברת לואו קוסט תעופה אמריקאית, אשר נוסדה בשנת 2000 בשם “ניואייר”. בסיסה הראשי בנמל התעופה  קנדי (JFK) בניו יורק והיא מפעילה טיסות ל-101 יעדים בארצות הברית, קנדה, מקסיקו, הבהאמס והאיים הקאריביים.

ג’ט בלו מציעה בכל צי האיירבוס שלה מערכות בידור, טלוויזיה בכל מושב, רדיו לווייני, שירותי אינטרנט אלחוטי, מרווח מושבים גבוה ב-2-3 אינטש משאר חברות התעופה האמריקאיות, פיצוי כספי על איחור בהמראה ותשלום לנוסעים שמצאו טיסה זולה משלהם.

צי המטוסים של החברה מורכב בעיקר ממטוסים בעלי תצורה של מחלקת תיירים בלבד. עם זאת, קיימת גם מחלקת עסקים במספר מצומצם של קווים (למשל, לוס אנג’לס וסן פרנסיסקו). כמו כן, מפעילה החברה מטוסי A321LR בקווים טראנסאטלנטיים ללונדון עם מחלקת עסקים מלאה.

ג’ט בלו אינה חלק מברית תעופה כלשהי, אך יש לה שותפויות קוד עם מעל ל-35 חברות תעופה אחרות.