כשחושבים על מטוסים צרי גוף קטנים, בהרבה מקרים נדמיין אוטובוס מעופף. זאת לאור השימוש שנעשה במטוסים אלו לטווחים קצרים יחסית, עם מחלקת תיירים צפופה למדי. לכן, מראש הציפיות נמוכות למדי באשר למחלקות היוקרה במטוסים אלו. במקרה הטוב, תהיה מחלקת עסקים מאולתרת שמכילה כסאות זהים לאלו שבמחלקת תיירים עם כסא יחיד ריק בין נוסעים.

מספר חברות תעופה החליטו שהן משנות את המצב. אותן חברות לקחו את הקונספט של מחלקות העסקים  המסורתיות המותקנות במטוסים רחבי גוף והטמיעו אותן במטוסים צרי גוף. חלק מהחברות גם שכללו את המוצרים שלהם כך שאפילו יתנו פייט למחלקות במטוסים הגדולים.

חברת JetBlue עם סוויטות פרטיות במטוסי A321LR

אחת החברות שללא ספק לקחה את הקונספט של מחלקת עסקים מלאה במטוס צר גוף הכי ברצינות היא חברת JetBlue. חברת ה-Low Cost האמריקאית היא מבין החברות הראשונות להפעיל מטוס צר גוף בקו הטראנס אטלנטי אולי הכי משמעותי בין ארה״ב ואירופה – הקו שבין ניו יורק ללונדון.

לצורך טיסות אלה הצטיידה החברה בשלושה מטוסי A321LR (עם טווח של כ-6500 ק״מ) בהם מותקנות 24 סוויטות פרטיות (שקיבלו את השם Mint), לצד 114 מושבי מחלקת תיירים.

סוויטה במחלקת עסקים במטוס A321LR של JetBlue
סוויטה במחלקת עסקים במטוס A321LR של JetBlue. תמונה: JetBlue

סוויטות Mint המותקנות במחלקת עסקים נחשבות למרווחות במיוחד, גם ביחס למחלקות עסקים קלאסיות. בתוך כך המחלקה הינה בקונפיגורציה של 1-1, כלומר בכל צד של המטוס מושב יחיד. לכל אחת מהסוויטות דלת נפתחת המאפשרת לנוסע פרטיות מלאה. שני אלו מציעים לנוסע פרטיות גבוהה במיוחד שאפילו הרבה מחלקות העסקים המסורתיות במטוסים רחבי גוף לא מציעות עדיין.

עוד מתהדרת המחלקה ב-2 מושבים ייחודים להם החברה קוראת Studio Stuites. הייחודיות של מושבים אלו היא מושבי מיטה גדולים במיוחד וטלוויזיה בגודל 22׳ (מהגדולים בשוק).

Studio Suite במחלקת עסקים במטוס A321LR של JetBlue
Studio Suite במחלקת עסקים במטוס A321LR של JetBlue. תמונה: JetBlue

לצד מוצר שעושה רושם מעולה, החברה מציעה גם מחיר די תחרותי ביחס למתחרות בקו. המחירים לטיסות של JetBlue במחלקת היוקרה מתחילים ב-1600$.

מחלקה עסקים זו היא אחת מהמעניינות שקיימות כיום בשוק, ואני לא יכול לחכות לנסות אותה . חבל שהיא פועלת רק בקו אחד כרגע.

חברת Singapore Airlines מציגה מושבי שכיבה במטוסי 737 Max

חברת התעופה הסינגפורית המעולה (מקום שני בעולם בדירוג Skytrax) מפעילה צי קטן של שמונה מטוסי 737 MAX 8 בני 3.5 שנים בממוצע. את המטוסים ירשה מחברת הבת Silk Air לאחר מיזוג בין שתי החברות אשר הושלם השנה.

לאחר המיזוג החליטה החברה הלאומית הסינגפורית לעדכן את המוצרים המותקנים במטוסים אלו. זאת על מנת להתאים אותם לרמת המוצר הגבוהה המוצעת בשאר המטוסים של החברה.

מחלקת עסקים החדשה במטוסי 737 Max של חברת Singapore Airlines
מחלקת עסקים החדשה במטוסי 737 Max של חברת Singapore Airlines. תמונה: Singapore Airlines

כחל מעדכון זה הותקנה מחלקת עסקים חדשים לחלוטין במטוסי ה-737 Max. מדובר במחלקה בקונפיגורציה של 2-2 (2 מושבים בכל צד), כך שלא לכל נוסע תהיה גישה למעבר. קונפיגורציה יחסית סטנדרטית למטוסים צרי גוף. כפי שניתן לראות בתמונות, המחלקה נראית מרשימה מאוד ולא פחות ממה שמצופה מאחת מחברות התעופה הטובות בעולם.

מחלקת עסקים החדשה במטוסי 737 Max של חברת Singapore Airlines
מחלקת עסקים החדשה במטוסי 737 Max של חברת Singapore Airlines. תמונה: Singapore Airlines

כל מושב נפתח למיטה. מיותר לציין שלכל נוסע תהיה נקודת חשמל, נקודת USB ומסך טלוויזיה אישי. שני נוסעים ברי מזל בכל טיסה יוכלו ליהנות מ״מושב כתר״ שהוא מושב יחיד, ללא שכנים ועם אקסטרה מרחב אישי ושטחי אחסון נוספים.

מחלקת עסקים החדשה במטוסי 737 Max של חברת Singapore Airlines

מחלקת עסקים החדשה במטוסי 737 Max של חברת Singapore Airlines. תמונה: Singapore Airlines

נראה שמחלקה זו, אשר חברת סינגפור איירלינס השקיעה 160 מיליון דולר בפיתוחה, תהיה מתחרה רצינית להרבה מחלקות יוקרה בעולם.

לצערנו הרב הסיכוי שנראה את החברה בישראל בקרוב נמוך. עם זאת, כפי שפרסמנו לאחרונה בחדשות תעופה, הסכם של החברה עם Fly Dubai מגדיל את האפשרות של ישראלים לטוס עם החברה לסינגפור, דרך דובאי.

חברת China Airlines מקבלת מטוס A321neo ראשון ומציגה מחלקת עסקים חדשה

חברת התעופה הטיוואנית (מקום 38 בעולם בדירוג Skytrax) קיבלה לאחרונה מטוס A321neo ראשון מתוצרת איירבאס לשורותיה. כחלק מהחשיפה עדכנה החברה על מוצר העסקים החדש אשר יותקן במטוסים צרי הגוף.

מושב מיטה במחלקת העסקים החדש במטוס A321neo של חברת China Airlines
מושב מיטה במחלקת העסקים החדש במטוס A321neo של חברת China Airlines. תמונות: China Airlines

גם כאן, הותקנו מושבים שנפתחים למיטה בתצורה של 2-2. כל זוג מושבים סמוך הותקן בזווית כזו שתאפשר פרטיות מוגברת לכל נוסע. החברה תציע לנוסעים גם מסכים אישיים ברזולוציית 4k. החברה הטיוואנית תהיה מהחברות הראשונות בעולם להציע מסכים באיכות גבוהה שכזו במערכת המולטימדיה שלה.

חברת Fly Dubai מציגה מחלקת עסקים חדשה במטוסי 737 Max

המקרה של Fly Dubai מעניין יותר שכן אחרי הכל מדובר בחברת low cost (אבל בסטנדרטים אמירתיים) שמפעילה צי של מטוסים צרי גוף בלבד מדגמי 737.

בחודש נובמבר הציגה החברה את מחלקת העסקים החדשה שתותקן בחלק ממטוסי ה-737 Max 8 שברשותה. חברת Fly Dubai הינה חברת התעופה הראשונה שמתקינה את מושבים האלה מדגם HAECO Eclipse.

מחלקת עסקים במטוסי 737 של חברת Flydubai
מחלקת עסקים במטוסי 737 של חברת Flydubai. תמונה: Flyduba

גם כאן מדובר על מושבי מיטה אשר נפתחים למיטה. הייחודית של המושבים מדגם זה היא שהם מותקנים במטוס בתצורה ״מדורגת״. כפי שניתן לראות בתמונה, כל זוג מושבים לא מיושרים ביניהם, מה שאמור להגביר את הפרטיות של כל נוסע.

אמנם חברת Fly Dubai כבר התקינה מושבים הנפתחים למיטה לפני כמה שנים במטוסי 737 Max. עם זאת, מדובר כאן במחלקה שונה מעט ממחלקת העסקים הקודמת שהציגה החברה. העדיפות של מחלקת העסקים הקודמת היא שורת מושבי ״כס״, מושב יחיד ללא מושבים שכנים (בתמונה מטה).

מחלקת עסקים במטוסי 737 של חברת Flydubai
מחלקת העסקים הקודמת שהוצגה עבור מטוסי 737 של חברת Flydubai. תמונה: Flyduba

ועם 4 טיסות שבועיות בין תל אביב לדובאי, כפי שדיווחנו בכתבה אשר עסקה בהשוואת הטיסות לדובאי, אני מאמין שיצא לנו לבחון את המוצר הזה בקרוב.

האם עוד חברות יצטרפו לטרנד?

ככל שמגדילים את השימוש במטוסים צרי גוף נראה שיותר ויותר חברות בוחרות להתקין בהם מחלקות עסקים מלאות עם מושבים נפתחים למיטה ופינוקים נוספים. אין ספק שמדובר בשדרוג משמעותי של השירות המוצע ללקוח בטיסות קצרות אך לא פחות חשוב בטיסות המשך.

נכון לשעה נראה שחברות אירופאיות ממאנות להצטרף לטרנד. אלו שומרות את מחלקות היוקרה למטוסים רחבי הגוף. חברות כמו אייר פראנס, סוויס, לופטהאנזה ואחרות ממשיכות להחזיק במטוסים צרי גוף עם מחלקים תיירים בלבד הניתנת להסבה ל״עסקים אירופאי״ (הפרדה ממחלקת תיירים באמצעות וילון ומושב אמצעי ריק בין הנוסעים).

תגובה
  1. שכחתם שטאפ פורטוגל גם מפעילה או הפעילה טרם הקורונה 321 חדש עם מושבי מיטה מעולים לפורטוגל.

    1. נכון לגמרי ומחכים מאוד לראות אותם שוב בישראל. הכתבה הזו עוסקת רק במחלקות חדשות שהושקו בחודש/חודשיים האחרונים.

Comments are closed.