לפני מספר שבועות הודיעה סעודיה על פתיחת המרחב האווירי שלה באופן גורף, כולל לטיסות מ/אל ישראל וטיסות של חברות ישראליות. החברות הישראליות מיד הודיעו על התכניות שלהן להסיט קווים קיימים וגם לפתוח חדשים בנתיב המקוצר. עם זאת, עד אתמול לא התקבל אישור רשמי מהרשויות בסעודיה. אמש חל שינוי ועל פי דיווחים שונים התקבל האישור המיוחל למעבר של אותן טיסות בשמי סעודיה.
הראשונה לנצל את אישור זה הייתה קתאי פאסיפיק. טיסת CX675 מהונג קונג לתל אביב חלפה היום במרחב האווירי של סעודיה בדרכה לישראל. הטיסה, שבוצעה במטוס 777-300 של החברה ארכה סה״כ 09:54 שעות. זאת בזמן שבממוצע נוחתת הטיסה הזו רק לאחר כ-11:07 שעות. סה״כ קיצור של כשעה. בטיסת ההלוך להונג קונג אגב צפוי אפילו קיצור משמעותי יותר בזמן הטיסה של כשעתיים.
בטיסתה היום עברה קתאי דרך השטח האווירי של וייטנאם, לאוס, מיאנמר, הודו, עומאן, איחוד האמירויות, סעודיה וירדן. זאת בניגוד למשל לטיסה אתמול שעברה דרך סין, קזחסטאן, אזרבייג׳ן, ארמניה וטורקיה.
כמו כן, דווח אתמול בערוץ 2 על כך שאייר סיישל קיבלה גם היא אישור לטוס מעל סעודיה בטיסות מ/אל ישראל. כאן המקרה קצת שונה ולא ברור כמה הנתיב החדשה יקצר את זמן הטיסה ביחס לנתיב הטיסה של החברה עד כה. אמש הפעילה החברה טיסה ראשונה בנתיב החדש שכחלק ממנו עוברת הטיסה לזמן קצר מאוד דרך סעודיה. בעוד אורך הטיסה הממוצע עומד על 6:18 שעות, הטיסות של אתמול והיום ארכו רק 6-9 דקות פחות.
באשר לטיסות של החברות הישראליות, נכון לעכשיו הן ממתינות לאישור של הסולטאנות העומאנית שכן מעבר בשטח האווירי של סעודיה מזרחה יחייב גם את אישורה לעבור בשטח האווירי שלה. בהתאם, קיצור זמני הטיסה לתאילנד ופתיחת קווים חדשים/ישנים להודו ואוסטרליה יאלצו להמתין בינתיים עד לאישור המיוחל.