ממש בתחילת הקורונה הייתי אמור לטוס עם חברת התעופה הפורטוגלית טאפ (או בשמה המלא TAP Air Portugal) לליסבון. ממש חיכיתי לנסות את החברה הפורטוגלית שרק השיקה את פעילותה בארץ וגם להנות מליסבון. ואז הודיעו על דלקת ריאות מסתורית כלשהי בסין. השאר כבר היסטוריה, המגפה פרצה, חלק גדול מהטיסות בעולם בוטלו וגם הטיסה שלי.
מאז הספקתי לבקר פעמיים בפורטוגל, וגם להתאהב בה, אבל עדיין לא הספקתי לממש את הרצון המקורי שלי מ-2019 לנסות את חברת TAP. על כן ממש שמחתי על הזדמנות נוספת לטוס איתם. ולא סתם, במטוס ה-A321neoLR. זו הפעם הראשונה שאני טס במטוס צר גוף מהדור החדש עם מחלקת עסקים מלאה ועל כן ההתלהבות הייתה כפולה.
בחודש פברואר 2022 דיווחנו כאן על החזרה של טאפ להפעיל טיסות לישראל אחרי תקופת היעדרות בשל מגפת הקורונה. אז (וגם בימים האחרונים) הציעה החברה מחירים מעולים לטיסות לליסבון, החל מ-250$ במחלקת תיירים,דרך טיסה במחלקת עסקים ב-599$ ועד טיסות לניו יורק ב-400$ ובמחלקת עסקים ב-1500$.
לחובבי השורה התחתונה – אם אני מסכם את החוויה שלי עם טאפ הייתי אומר שזו חוויה פשוטה אך טובה. אין לחברה הזו יומרות להיות הכי יוקרתית, אבל במקום כלשהו זו בדיוק הייתה הייחודיות שלה. החברה העניקה מוצר ושירות פשוטים וטובים במטוסים חדישים, עם צוות שירותי ונגיש ובמחירים מעולים.
בעבור מחיר משתלם, ואפילו מחירי מציאה בתקופות מבצע, תוכלו להגיע עד לניו יורק בנוחות. בסופו של יום זה גם מתכתב עם הצורך של הקהל פוסט קורונה לטוס יותר ובנוחות.
שירות טאפ – טרום טיסה
אציין לטובה שאזור ניהול ההזמנה באתר טאפ מתקדם למדי ומאפשר לבצע מגוון פעולות בשירות עצמי. בתוך כך, הנוסעים יכולים לשנות תאריכים לטיסה באתר ללא המתנה לנציג שירות. כמו כן גם לבצע פעולות יותר טריוויאליות כמו שדרוג מחלקה בנקודות/מזומן, לבחור מושב ועוד.
יום לפני הטיסה גיליתי שאני לא יכול לבצע צ׳ק אין באתר על מנת לקבל כרטיס עלייה למטוס. בזמנים אחרים הייתי פשוט מגיע לשדה ועומד בתורי הצ׳ק אין, אבל אם יש משהו שלמדתי בתקופת הקורונה זה שלא כדאי לנסות להתקשר לחברות תעופה בשל עומס הפניות, אלא אם יש לכם כמה שעות פנויות. פניתי לטאפ באמצעות עמוד הטוויטר שלה ותוך כשעה ענו לי, אבל אחרי שכבר הצלחתי לפתור את הבעיה עצמאית. חשוב לציין שענו לי בשעה 12 בלילה.
טיפ חשוב – צוותי שירות לקוחות של חברות תעופה לעיתים יותר זמינים בסושיאל מדיה. נסו להשיג אותם גם בדרך זו
שדה התעופה בליסבון (LIS) וגם עצה חשובה
טיסת TP1603 ממריאה בשעה 14:50 מליסבון לתל אביב. חששתי ממצב התורים בליסבון ולכן הקדמתי להגיע לשדה. כמובן שביצעתי יום לפני הטיסה צ׳ק אין וקיבלתי בורדינג פס דיגיטלי (שאפילו מתממשק עם הארנק של האייפון) כך שלא היינו צריכים לעמוד בתורי הצ׳ק אין בשדה. עם זאת, כשהגענו גילינו שדה רגוע למדי, בלי תורי הענק שאנחנו רגילים לראות לאחרונה.
בשדה בליסבון יש תורי Fast Track ייעודיים גם בביטחון לנוסעי מחלקת עסקים כך שהגענו תוך פחות מ-15 דקות מרגע הכניסה לשדה לכניסה ללאונג׳. התורים הרגילים היו אמנם מעט יותר ארוכים אבל לא דרמטיים כמו שאנחנו רואים בנתב״ג. למיטב הבנתי ניתן גם לרכוש את השירות הזה בעלות מסוימת במסך ההזמנה באתר טאפ, בשורה לנוסעים במחלקת תיירים שרוצים לחסוך לעצמם מצב אפשרי של עומס.
פרט חשוב מאוד שאנשים מפספסים הוא שבשדה התעופה בליסבון הדיוטי פרי והלאונג׳ נמצאים אחרי הביטחון אך לפני ביקורת הדרכונים. על כן חשוב לתכנן מספיק זמן אחרי ביקור בלאונג׳ למעבר בביקורת דרכונים והגעה לשער העלייה למטוס.
ביקור בלאונג׳ של טאפ: TAP Premium Lounge
כאמור אחרי הבידוק הביטחוני של כבודת היד נכנסנו ללאונג׳ של חברת TAP שנמצא בקומה השנייה של מתחם הדיוטי. למי שזוכר, בביקור הקודם שלנו בליסבון ביקרנו בלאונג׳ של רשות שדה התעופה המקומית (ANA), והפעם יצא לנו לבקר ב-Premium Lounge של TAP שנמצא בטרמינל 1 .
הלאונג׳ של TAP משרת את נוסעי העסקים או בעלי המעמד של טאפ ושל החברות בברית סטאר אלייאנס (Star Alliance)
מההתרשמות שלי לא מדובר בלאונג׳ מהפכני אך בהחלט נעים לשהייה קצרה. החלל מעוצב עם גופי התאורה המרשימים שניתן לראות בתמונה. החלק הכי מעניין היה ללא ספק הבר עם מבחר קוקטיילים מעולה, בין היתר מאלכוהול פורטוגלי, שפשוט חובה לנסות – המלצה חמה.
מבחר המזון הסתכם בסלטים, גבינות, נקניקים, מספר סלטים ומאפים בצורה של בופה. לא המבחר הכי גדול שראינו אבל מספיק לארוחת צהריים טובה יחד עם קוקטייל טוב. ההמלצה כאן היא לא לפספס את הגבינות המקומיות הפורטוגליות (שהוגשו גם בטיסה) והיו פשוט מעולות!
ברוח התקופה, הלאונג׳ היה מלא למדי בשעה שביקרנו. למרות זאת, הצלחנו למצוא מקום ישיבה יחסית בקלות עם גישה לחשמל. היינו שמחים ליותר מתחמי ישיבה נוחים ופרטיים.
בלאונג׳ יש גם מקלחות שמאז תחילת הקורונה הוצאו משימוש וטרם הוחזרו. ככלל בפורטוגל יש נוהל ממשלתי תיירותי שנקרא Clean and Safe והוא מגדיר כללים לניקוי והיגיינה בכל מקום תיירותי.
מטוס ה-A321LR
כאמור אחת הסיבות שממש התלהבתי לקראת הטיסה הזו היא העובדה שהיא מבוצעת במטוסי ה-A321neoLR של החברה. לגרסת ה-LR של המטוס (Long Range) טווח מוגדל של כ-7,400 ק״מ והחברה משתמשת בו בין היתר בקווים טראנס אטלנטיים מליסבון לניו יורק, וושינגטון, מונטריאול ועוד.
השימוש במטוסים צרי גוף בקווי ביקוש מאפשר לחברה להוסיף כמות קטנה של מושבים שהם בהכרח יכולים למלא, במקום להוסיף מטוס רחב גוף ולהשאיר מושבים ריקים (כלומר, להרוויח פחות). כך יש לחברה גם גמישות מבצעית גבוהה – ניתן להפעיל את אותו מטוס בטיסה לתל אביב וגם בטיסה טראנס אטלנטית לניו יורק ולמלא אותו בנוסעים.
בכך הצטרפה טאפ ל״מועדון״ המצומצם של חברות תעופה שמפעילות מטוסים צרי גוף בקווים טראנס אטלנטיים. בהתאם לכך, היא גם נמצאת ברשימת החברות שמפעילות מחלקת עסקים מלאה במטוסים צרי גוף, עם מושבים שנפתחים למושבי שכיבה. במטוסי ה-LR של טאפ יש 2 מחלקות שירות: עסקים/Executive (16 מושבים) ותיירים (152 מושבים), 42 מתוך מושבי התיירים הם מושבים מועדפים – ״אקונומי קומפורט״.
היסטורית אנחנו רגילים ל-2 מצבים: מטוס רחב גוף עם מוצר משודרג (מסכי מולטימדיה אישיים, מושבי מיטה בעסקים, ארוחות עדיפות וכו׳) או מטוסים צרי גוף שבמקרים רבים מהווים אוטובוס מעופף. אם אני רוצה לסכם את החוויה, הייתי אומר שהשילוב של מטוס צר גוף עם מחלקת מוצר ושירות משודרגים היה מוצלח בעיניי. התחושה במחלקת עסקים הייתה אינטימית ושקטה יותר כתוצאה ממספר המושבים המצומצם.
מחלקת עסקים ב-A321LR
ועכשיו הגענו לעיקר: חוויית הטיסה ב-A321 של טאפ. כיאה לטיסות לישראל, תהליך הבורדינג נעשה בנפרד מהנעשה בטרמינל, אחרי בידוק ביטחוני נוסף בכניסה לאזור שער העלייה למטוס. מיד בעלייה למטוס רואים את מחלקת העסקים. ההתרשמות הראשונית שלי הייתה מעולה, מדובר במחלקה מעוצבת נהדר עם צבעי בז עדינים בשילוב הצבעים הירוקים שמזוהים עם טאפ.
כפי שניתן לראות בתמונה, אחד היתרונות המשמעותיים במחלקה הזו הוא תצורת ההושבה. המושבים בשורות האי זוגיות הם בתצורה של 2 מושבים בכל צד שמתאימים יותר לזוג. בשורות האי זוגיות ישנו מושב יחיד בכל צד שמאפשר פרטיות עדיפה. המושבים האלו נקראים באנגלית מושבי ״כס״ (throne) בגלל הצורה הייחודית שלהם שמזכירה כס מלכות.
אני בחרתי במושב 2B שהוא כאמור מושב יחיד. הפרטיות במושבים אלו טובה היות והם מעט רחוקים מהמסדרון ועם מחיצה בין הנוסע למעבר ושאר הנוסעים.
המרווח לרגליים גם הוא היה טוב (110 ס״מ). המושב, שהוא מושב מיטה כמובן, מאפשר מגוון מצבי ישיבה/חצי שכיבה/שכיבה. חסרון יחיד מבחינתי, שלצערי טאפ חולקת עם הרבה מחלקות עסקים מודרניות, הוא מרווח מצומצם לאזור של כפות הרגליים שנגזר ממבנה המחלקה ומכך שיש 2 מושבים בשורה מלפנים.
העצה שלי כאן תהיה מעט מפתיעה אולי – הייתי ממליץ גם לנוסעים יחידים (ובמיוחד נוסעים גבוהים) לבחור במושבים הזוגיים שם יש מרווח הרבה יותר גדול לרגליים ואפשר לשכב יותר בנוחות. על מנת להבטיח לעצמכם גם פרטיות, נסו לבחור בשורה שיש בה זוג מושבים ששניהם פנוי ולקחת אחד מהם.
אוכל, WiFi ומולטימדיה
המראת הטיסה שלנו בליסבון התעכבה בשל עיכוב בלוח הטיסות בשדה ועיכוב בשירותי הקרקע. נשמע מוכר? כן, גם בליסבון כמו בכל העולם סובלים מביקוש שיא במקביל למחסור בכוח אדם. מנכ״לית טאפ אפילו פנתה במכתב אישי לכל לקוחות החברה והתנצלה אם נגרם למישהו כל חוסר נוחות וציינה כי היא ושאר העובדים בחברה עובדים קשה כדי לענות על הביקוש. צעד חשוב ומוערך בתקופה שכזו.
בזמן ההמתנה חילקו הדיילים מים לנוסעי מחלקת עסקים אך לא היה welcome drink כלשהו.
כחצי שעה מההמראה החלו בהגשת הארוחות. יום לפני הטיסה נכנסתי לאתר לבצע צ׳ק אין והוצע לי לבחור ארוחה מראש מתוך 2 אפשרויות. בחרתי באופציה הצמחונית של רביולי. הארוחה הייתה פשוטה ומעולה מבחינתי. הרביולי היה טעים והרוטב גם, חבל שלא היה יותר ממנו. הלהיט האמיתי היו הגבינות שמיוצרות לפי מה שאמרה לי הדיילת (שראתה את ההתלהבות שלי) באיים האזוריים בפורטוגל.
הדיילות עברו כל כמה דקות והציעו שתייה או לחם נוסף. לקחתי גם יין לבן פורטוגלי בהמלצת הדיילת מתוך בחירה של כמה אפשרויות. לבסוף היה קינוח של עוגת פודינג שהייתה פשוטה וטעימה.
אנקדוטה – יש במסך מולטימדיה ״מצב רוגע״ שמציג סרטון של דגים שוחים בים. היה נחמד להעביר את ארוחת הצהריים עם האקווריום מולי.
במטוסי ה-A321 מותקנות מערכת וייפיי לטובת גלישה בזמן הטיסה והיתרון המשמעותי הוא שהיא בחינם לכל הנוסעים. החבילה החינמית מוגבלת כמובן לשירותי הודעות בלבד (וואטסאפ, מסנג׳ר וכו׳). במסך המולטימדיה יש הוראות מדויקות איך להתחבר ולאחר מילוי פרטים הופיע שעון חול שהראה 60 דק׳, כך שחשבתי שהגלישה חינם מוגבלת לשעה.
לאחר שעה פשוט נרשמתי מחדש וקיבלתי 60 דקות נוספות בחינם. אני בהחלט מעריך חברות שנותנות אינטרנט חינם. אגב, כשפרסמתי את זה בעמוד האינטסגרם של חדשות תעופה, גם אתם שלחתם לי המון הודעות על כך שאתם מעריכים את הצעד הזה של טאפ.
באשר למערכת המולטימדיה, היו מגוון תכנים לצפייה שבטח מספיקים לטיסה של 6 שעות. היו סרטים חדשים (כמו אנקנטו המומלץ של דיסני וחולית) וגם קלאסיקות. לחובבי התעופה בינינו – טאפ הכניסו במערכת די הרבה תכנים על ההיסטוריה של החברה וגם על תהליך הייצור של מטוסי האיירבוס A330neo. היה כיף לראות את תהליך הכניסה של המטוסים להאנגר והצביעה שלהם.
שירות בטיסה
בטיסה מליסבון לתל אביב שנחשבת אצל טאפ כטיסה לטווח בינוני (Medium Haul) כל נוסע במחלקת עסקים מקבל ערכת אביזרים אישית, כרית ושמיכה. בלט בהיעדרו בקבוק מים לכל מושב שזה משהו די בסיסי ונפוץ.
התלהבתי ממש (וגם אתם בתגובות באינסטגרם) לראות את ערכת האביזרים שעוצבה יותר כמו מזכרת מפורטוגל. אני רגיל לערכות שמתחרות אחת בשנייה ברמת היוקרה והיה נחמד לראות גישה קצת שונה שמבקשת, כפי שאני הבנתי את זה, להשאיר לך מזכרת קטנה מהביקור בפורטוגל.
את ערכת הנוחות שלי עיטרה העיר פורטו, שהיא עיר מהממת למי שעוד לא היה (ואם בחברת טאפ קוראים את זה – נשמח מאוד לראות טיסה ישירה מתל אביב).
ערכות האביזרים של טאפ מיוצרות ע״י חברת Castelbel, חברה פורטוגלית שמייצרת מוצרי טיפוח ומוצרים לבית. בכל ערכה היו גרביים בצבעים האופייניים של חברת טאפ, כיסוי לעיניים, סוג של סימניה ואטמי אוזניים. הערכה הייתה צנועה, כיאה לנהוג בטיסות קצרות לאירופה. היה לי קצת חסר בערכה מוצר כלשהו מליין מוצרי הטיפוח של חברת Castelbel שמייצרת את הערכות.
מבחינת השירות של הצוות, לא הרגשתי במשהו מיוחד לטובה או לרעה. כל בקשה שלי או של שאר הנוסעים נענתה די מהר.
סיכום חוויית הטיסה עם טאפ
בשנה האחרונה ראינו בנתב״ג כמה השקות נוצצות של חברות עם מחלקות העסקים הכי נוצצות/מעוטרות וכו׳. מהחוויה שלנו נראה שהמוצר של טאפ עושה משהו קצת שונה – הוא לא מתיימר להיות הכי יוקרתי, אלא לספק מוצר ״בגובה העיניים״ בלי התפשרות על איכות ובמחיר סופר תחרותי. גם עכשיו בלי מבצעים ניתן למשל להזמין טיסה עם טאפ לניו יורק ב-400$ בתיירים או טיסה במחלקת עסקים לליסבון ב-774$ שהוא מחיר מעולה ביחס למוצר וזמן הטיסה.
הכותב היה אורח של חברת TAP, אך הסקירה נכתבה על דעתו בלבד.
טסתם עם חברת TAP? שתפו אותנו בתגובה.
תגובה
ממש לא מדוייק. היה לך מזל… אנחנו טסנו מליסבון לארץ ואפילו מסך קטן לא היה . על איזו מולטימדיה אתה מדבר?
היי, בעבר טאפ היו משתמשים בטיסות לארץ הרבה במטוסי ה-A320neo שהם אמנם חדשים, אבל באמת בלי מסכים. היום הם משתמשים בעיקר במטוסי ה-A321neo שיש בהם מסכים והם אגב משמשים גם בטיסות טראנסאטלנטיות מליסבון לניו יורק.
לדוגמא, בחודש יוני רק 3 טיסות היו ב-320 בלי המסכים.
Comments are closed.