פסיקה מעניינת התקבלה היום בבית המשפט לתביעות קטנות בנצרת נגד משרד הפנים. התובע ביקש לחייב את רשות האוכלוסין וההגירה להחזיר לו את סכום האגרות ששילם בנתב״ג עבור הנפקת דרכונים זמניים, זאת לאחר שהדרכונים הקבועים שהנפיק לא הגיעו במסגרת הזמן הצפוי.

הרשם הבכיר שעסק בתיק, מרט דורפמן, פסק כי יש להחזיר את סכום האגרות ששולם עבור הנפקת דרכונים זמניים בנתב”ג. הרשם הורה לרשות האוכלוסין לפצות את התובע בסך של 830 ש”ח בגין תשלום אגרות עבור הזמנת דרכונים זמניים, ועוד 500 ₪ הוצאות משפט.

בפסק הדין נקבע, כי רשות האוכלוסין הפרה את התחייבותה להנפיק דרכונים קבועים בפרק הזמן של עד 3 שבועות, והתובע נאלץ להזמין דרכונים זמניים בנתב”ג ולשלם בגינם אגרות נוספות. כידוע, אגרות הנפקת דרכון זמני בנתב״ג גבוהות משמעותית מאלו בלשכות האוכלוסין במדינה. נוסעים רבים נאלצו לשלם את האגרה הגבוהה בהיעדר תורים זמינים לסניפי רשות האוכלוסין השונים, אפילו במרכז הייעודי שהוקם לטובת הנפקת דרכונים זמניים.

כזכור, שרת הפנים איילת שקד הודיעה כבר בעבר כי מי שנאלץ להנפיק דרכון זמני בשל עיכוב חריג בהנפקת הדרכון הקבוע יזוכה באגרת הדרכון הזמני. עם זאת, זמן רב חלף מאז ההצהרה וטרם נקבע מנגנון להחזר הכספים לנוסעים. בפנייתנו לרשות האוכלוסין וההגירה נמסר לנו בפירוש כי למרות הצהרת השרה – ״אין החזר כספי עבור הנפקת דרכון זמני.״

על רקע האמור לעיל, רשות האוכלוסין ביקשה מבית המשפט לעכב את ההכרעה בתיק שכן לטענתם הוחלט ע”י שרת הפנים ״לקבוע מדיניות רוחב בנושא החזרי האגרות״ והנושא נמצא בדיון. כמו כן ציינו כי קבלת התביעה כעת עלולה ליצור השלכות רוחב והגשת תביעות רבות דומות. בית המשפט דחה את הבקשה של רשות האוכלוסין וביקש בכך לדון בתיק לגופו של עניין.

יודגש כי פסיקה של בית המשפט לתביעות קטנות אינה מחייבת את בתי המשפט השונים ועל כן כל נוסע שייבחר להגיש תביעה דומה ידרש להוכיח את המקרה שלו.

מוזמנים לקרוא את המדריך שלנו לתיאום תור מהיר ללשכות רשות האוכלוסין