האם המטוס העל-קולי החדש של חברת BOOM ימות עוד בטרם נולד משום שיצרנית המנועים רולס רויס אינה מאמינה בכדאיות הפרויקט, או שבכלל כל הפרויקט היה פנטזיה של יחסי ציבור שאין מאחוריה דבר ממשי? התשובה לכך אינה ברורה.

השבוע הודיעה חברת רולס רויס כי היא נסוגה מהתכנית וכי תחום התעופה העל-קולית למטוסי נוסעים אינו ימצא כעת בראש סדר העדיפויות שלה. זאת, שלושה חודשים בלבד לאחר שהצדדים הודיעו על שיתוף פעולה בייצור מנוע למטוס זה וכחודשיים לאחר שחברת BOOM הציגה בסלון האווירי בפרנבורו את העיצוב החדש של מטוס ה-Overture שלה, שכולל הפעם 4 מנועים.

רולס רויס היתה השותפה הטבעית של המטוס החדש כמי שייצרה לפני כ-50 שנה, את מנועי המטוס האגדי ׳קונקורד׳ ויש לה גם את הידע והנסיון בתחום.  אולם לאחר שיקולים ודיונים רבים, ברולס רויס הבינו כי השוק העל קולי של תעופה מסחרית אינו בדיוק כדאי והודיעו כי החברה לא תמשיך בשלב זה לעבוד על הפרויקט.

רולס רויס, שאישרה את הידיעה מסרה כי ״לאחר שיקול זהיר, שוק התעופה העסקית העל-קולית אינו נמצא כרגע בראש סדר העדיפויות עבורנו ולכן לא נמשיך לעבוד על התוכנית בשלב זה. זה היה תענוג לעבוד עם צוות בום ואנו מאחלים להם הצלחה רבה בהמשך.”

המטוס החדש אמור היה להתחיל את טיסות הניסוי שלו בעוד שלוש שנים במטרה להיכנס לשרות מסחרי לקראת תום העשור בחברות תעופה כמו ג׳אפן איירליינס, וירגי׳ן אטלנטיק ויונייטד.

על הנייר לחברת BOOM היו כבר 130 הזמנות בהן 20 (עם אופציה ל-40) של אמריקן איירליינס, 15 (עם אופציה ל-35) של יונייטד והזמנות של 20 מטוסים מחברת ג׳יפן איירליינס. המטוס מתוכנן לפעול על 100% של דלק בר קיימא ויגיע לטווח של 7,800 ק״מ במהירות הכפולה מזו של המטוסים הקיימים היום. על פי היצרנית, בעת שהמטוס יטוס מעל יבשה הוא יטוס במהירות של מטוסים רגילים על מנת למנוע בום על-קולי שגורם למטרד רב בקרקע. עם המעבר לטיסה מעל הים ובגובה של 60,000 רגל (כ-18 ק״מ) המטוס יאיץ למהירות של 1.7 מאך.

כעת, כשאין בשלב זה יצרנית מנועים אחרת שהפרויקט הזה קורץ לה וכאשר חברת BOOM צריכה למצוא כזו במהירות כדי לעמוד בלוח הזמנים, דבר שבכל מקרה בלתי אפשרי, צריך להמתין ולראות אם הפרויקט הזה יקרום עור וגידים או שיהפוך לעוד מוצר רעיוני שנשכח אי שם במסך המחשב של המתכננים.

תגובה
  1. זה לא מפתיע בכלל למי שמבין בענייני תעופה. אפילו אם רולס רויס היתה מתגייסת לפרוייקט, הסיכוי שתוך שלוש שנים היא היתה מפתחת מנוע זמין לייצור סדרתי שמאושר בידי הרשויות עבור המטוס הזה הוא אפסי לגמרי. לוחות הזמנים בכל מה שקשור לפרוייקט הזה היו פשוט לא הגיוניים.

Comments are closed.