בואינג 747: תחילתו של הסוף

כל חובבי התעופה (ולא רק) נשארו השבוע את עיניהם לעבר מטוס הבואינג 747 האחרון שתייצר חברת בואינג שעזב השבוע את מפעלי החברה. מטוס הג׳מבו האחרון עזב את פס הייצוא לפני שנצבע לקראת כניסתו לשירות בחברת התובלה האווירית Atlas Air בתחילת שנת 2023.

ייצור ה-747, מטוס הנוסעים הראשון עם שני מעברים, התחיל בשנת 1967 והמשיך כ-55 שנים עד היום כאשר לאורך הדרך ייוצרו 1,574 מטוסים מהנגזרות השונות של המטוס. דגמי ה-747 השונים זכו בתארים שונים ביניהם תואר מטוס הנוסעים הארוך ביותר עם 76 מ׳ של מטוס ה-747-8.

אמנם יש עוד זמן ארוך עד שנפסיק לראות את הציפור הגדולה הזו בשמיים, אבל עדיין בהחלט מדובר בסופה של תקופה, במיוחד עבור חובבי התעופה שתמיד יישמרו למטוס הענק מקום מיוחד בלב.

ה-A380 חוזר לשמיים

אחרי סינפור איירליינס, לופטהנזה בריטיש איירווייז וקטאר איירוייז, כעת מודיעה גם חברת איתיחאד באופן רשמי על חזרתו של מטוס האיירבוס A380 לשמיים. החברה הודיעה היום שהמטוס האהוב יחזור לשירות לקראת קיץ 2023 בשלב ראשון בקווים של החברה ללונדון. מטוסי הסופרג׳מבו של איתיחאד נשלחו לאחסון ארוך טווח כבר בחודש מרץ 2020 ומאז טרם חזרו לשירות.

נכון לעכשיו החברה הודיעה שתחזיר ארבעה מתוך עשר מטוסי סופרג׳מבו שברשותה. לצורך כך הודיעה החברה שהיא נערכת להשמיש את המטוסים ולגייס ולהכשיר צוותים עבור המטוס, כולל טייסים, דיילים וצוות טכני. מטוסי ה-A380 של איתיחאד נחשבים מפוארים במיוחד עם 9 סוויטות מרווחות במחלקה ראשונה.

השבוע גם היה עוד אירוע משמעותי כחלק מחזרתו של המטוס הענק לשמיים. מטוס ה-A380 הראשון של לופטהנזה שצפוי לחזור לשירות המריא משדה התעופה שבו אוחסן בספרד לכיוון פרנקפורט לקראת תהליך ההכשרה שלו לחזרה לשירות גם כן בקיץ 2023.

ואולי הכותרת הכי משמעותית בנושא הזה – יו״ר חברת התעופה אמירייטס, סיר טים קלארקס, התבטא שוב בראיון באשר לנחיצות של מחליף למטוס ה-A380. קלארקס שיתף כי הוא היה במשא ומתן עם איירבוס לפיתוח של דגם חדש ויעיל של המטוס הענק, אך ציין כי איירבוס דרשו שאמירייטס תשתתף בעלויות הפיתוח.

השביתות חוזרות

לקראת עונת החגים העמוסה נערכים בארגוני עובדים שונים בעולם התעופה בעולם להחזיר את השביתות במחאה על תנאי העסקתם פוסט עידן הקורונה. תחילה יש את עובדי חברת וולינג הספרדית ששובתים לסירוגין כבר מזה חודש. אליהם הצטרפו אתמול והיום עובדי חברת טאפ הפורטוגלית שהובילו לגל של ביטולי טיסות של החברה ליעדים רבים בעולם.

רשימת השביתות הצפויה לחודש דצמבר כוללת בינתיים שביתה בשדה התעופה הית׳רו בלונדון החל מה-16 בדצמבר למשך 72 שעות, שביתה של עובדי התחבורה הציבורית באנגליה במשך כ-8 ימים במצטבר בחודשים דצמבר-ינואר וכן שביתה של עובדי הרכבות בצרפת ובלגיה. יתכן ורשימה זו עוד תתארך ככל שיתקרבו החגים.

מטוס C919 ראשון נמסר

יצרנית המטוסים הסינית Comac עשתה היסטוריה אתמול עם מסירת מטוס הנוסעים הראשון מדגם C919 לחברת China Eastern לקראת כניסתו לשירות בטיסות נוסעים. המסירה נעשתה אחרי תהליך הסמכה ארוך.

כזכור, מדובר במטוס הנוסעים הגדול המשמעותי הראשון הסיני הראשון עם שאיפות בטווח הרחוק להתחרות בזירה הבינ״ל למול ענקיות התעופה איירבוס ובואינג.

תמונות ראשונות של המטוס ממעמד המסירה חושפות מדבקה מיוחדת על המטוס שמציינת את היותו מטוס ה-C919 הראשון בעולם. מהתמונות נחשף גם פנים המטוס שכולל מחלקת עסקים בסטנדרט ביחס למטוסים צרי גוף.

חברות חדשות וישנות בנתב״ג

השבוע נתבשרנו גם על מספר חברות תעופה שיתחילו להפעיל טיסות מתל אביב וגם על כאלה שרק ייחזרו או יגבירו תדירות.

הראשונה היא חברת מלטה אייר (לא להתבלבל עם אייר מאלטה שנקנתה על ידי ריינאייר) שהודיעה שתחזור להפעיל טיסות בין תל אביב למלטה. מדובר ב-3 טיסות שבועיות החל מה-27 במרץ וכרגע עד סוף חודש אוקטובר.

החברה השנייה היא חברת התעופה הפרטית החדשה אירואיטליה. החברה הצעירה הודיעה השבוע על תחילת מכירת הכרטיסים לטיסות בקו שבין ברגמו לתל אביב בתדירות של 3 טיסות שבועיות החל מסוף חודש מרץ. בעוד בתחילה הוצעו כרטיסים במחירים משתלמים למדי, מהר מאוד המחירים טיפסו לאזור ה-260 יורו לטיסת הלוך ושוב. והנה כמה דברים שכדאי לחשוב עליהם לפני שמזמינים טיסה עם אירואיטליה.

השבוע פרסמנו כי גאלף אייר תעבור משלוש לחמש טיסות שבועיות מתל אביב לבחריין החל מחודש ינואר 2023. בכך תגדיל החברה את מספר האפשרויות לחופשות חורף לישראלים ביעד חם כמו בחריין, אבל גם את היצע הקונקשנים ליעדי המשך במזרח.

תגובה
  1. ברחבי העולם עדיין טסים כ-480 מטוסי 747, יותר מכפול ממספר מטוסי ה-380. כ-155 מהם מדגם 747-8 החדיש. הם יהיו באוויר גם ב-25 השנים הבאות, ה-380 ייעלם הרבה קודם.

Comments are closed.