יצרנית המטוסים הסינית COMAC הודיעה במהלך סוף השבוע האחרון כי השלימה את כל טיסות הניסוי לקראת ההסמכה הסופית של מטוס ה-C919. השלמת שלב הזה מקרב את מטוס הנוסעים הסיני צעד אחד קרוב יותר להסמכתו לטיסות מסחריות בחודשים הקרובים ע״י רשות התעופה האזרחית של סין. בהתאם יוכל המטוס להיכנס רשמית לשירות בטיסות נוסעים מסחריות.

לכבוד המאורע, שנחשב לאבן דרך משמעותית מאוד בעולם התעופה הסיני, הוציאה החברה סרטון חגיגי של ששת מטוסי הניסוי שלה. כמו כן הזמינה בכירים במפלגה הסינית לחגוג את המאורע. בהודעה הרשמית של החברה היא ציינה כי ״כל ששת מטוסי הניסוי של ה-C919 השלימו את טיסות הניסוי שלהם, ובכך מציינים את שתהליך הסמכת מטוס ה-C919 מתקרב לסופו״.

לרשויות בסין יש מוטיבציה לסיים את ההסמכה של המטוס לפני חודש אוקטובר, אז יתקיים הקונגרס ה-20 של המפלגה הקומוניסטית בסין אשר מתקיים מדי 5 שנים. זאת לאחר שהמועד להשקתו נדחה משנת 2021.

כזכור, לקוחת ההשקה של המטוס צפויה להיות חברת China Eastern שכבר ביצעה איתו טיסת בכורה בחודש מאי השנה. החברה שהזמינה 5 מטוסים סך הכל עד כה, חשפה מוקדם יותר השנה שעלות מטוס יחיד עומדת על כ-99 מיליון דולר, כ-10-20 מיליון דולר פחות מתג המחיר הרשמי של מקביליו המערביים.

המטוס, שביצע את טיסת הבכורה שלו בשנת 2017, אמור להתחרות בדור החדש של מטוסים צרי הגוף של בואינג (משפחת ה-737Max) ואיירבוס (משפחת ה-A320neo). נכון בין הלקוחות המרכזיים של המטוס נמנים בעיקר גופים סיניים. במרבית ההזמנות (84 סה״כ) מחזיקות חברות חכירת מטוסים בסין שבתורן יעבירו אותם לשימוש של חברות תעופה סיניות. באופן מפתיע, דווקא חברות התעופה בסין מחזיקות במספר הזמנות מאוד מצומצמם יחסית, ביניהן היינאן  עם הזמנה של 15 מטוסים ואייר צ׳׳ינה, צ׳יינה סאות׳רן וצ׳יינה איסטרן עם הזמנה של 5 כל אחת.

המטוס החדש אמור להסב דאגה לאיירבוס ובואינג שכן בהינתן הוראה של הממשל המקומי בסין, יהפוך המטוס הסיני הצעיר לסטנדרט בתעשייה המקומי, ובהתאם יוכל לנגוס משמעותית בנתח של היצרניות המערביות. לפחות לאיירבוס יש פחות מקום לדאגה, עם עסקת ענק שהיא סגרה לא מזמן לרכש של 292 מטוסים ממשפחת ה-A320 עם מספר חברות תעופה גדולות בסין.

תגובה
  1. לא רואה שום חברת תעופה מערבית שתצטייד במטוס הסיני הזה ב-20 השנים הקרובות. גם חברות סיניות שישתמשו בו – זה יהיה רק לטיסות פנים. גם בשוק המכוניות, לקח לסינים 30 שנה כדי להגיע לסטנדרטים של בטיחות ואיכות כמו היצרניות במערב ולהתחיל לשווק מחוץ לסין. אפשר להירגע.

Comments are closed.